The Book of Unwritten Tales 2 review

Herdefinieert ongeschreven regels.

The Book of Unwritten Tales 2 is met moeilijke puzzels en diverse personages volgens authentiek recept een adventure game pur sang.

The Book of Unwritten Tales 2 moet de fakkel van LucasArts overnemen. Althans, dat claimt King Art Games in een vastbesloten statement op Kickstarter. LucasArts en niet te vergeten Sierra zijn in de jaren 90 de heersers van de adventure games en verantwoordelijk voor de beste games uit dat genre. En daarbij, King Art Games is niet de enige kaper op de kust. Zo is onder meer Telltale Games verantwoordelijk voor een wederopstanding van het genre op de markt. Is er nog wel ruimte voor King Arts creatie?

The Book of Unwritten Tales 2 start een paar jaar na het eind van de eerste game. Het verhaal staat op zichzelf en elke verwijzing naar de vorige delen krijgt genoeg uitleg om mee verder te gaan. Aangezien de eerste Book of Unwritten Tales en The Critter Chronicles niet op de consoles zijn uitgekomen, is dat dan ook geen overbodige luxe.

Het begin van de game legt kort uit wat eraan vooraf is gegaan. Vier helden redden het land Aventasia van een oorlog tegen het schaduwrijk met behulp van een magisch amulet. Twee jaar later zijn de helden elk hun eigen weg ingeslagen, maar het lot wil dat ze weer bij elkaar komen om opnieuw tegen het kwaad te vechten.

Dat is in dit geval een magische vloek die de stad Seastone omtovert tot een roze mengelmoes van tierlantijntjes, snoepgoed en knuffelbeesten. Maar dit vormt slechts een klein facet van het uitgebreide en diverse verhaal. Het houdt je tot aan het einde gemotiveerd. De humor mag er trouwens ook wezen. De game bevat zowel originele grappen als bakken aan referenties naar games en films zoals World of Warcraft, Lord of the Rings, en zelfs The Usual Suspects. Die referenties zijn over het algemeen best subtiel en werken ook zonder dat je het originele bronmateriaal kent. Dat is maar goed ook, want het is tegenwoordig maar al te verleidelijk om te veel op referentiële humor te leunen.

The Book of Unwritten Tales 2 straalt hierdoor een eigen persoonlijkheid uit, zonder te leunen op grafische pracht en praal. Alle personages zijn expressief en goed uitgediept, mede dankzij het uitmuntende stemacteerwerk. Dat maakt de game een mooi vormgegeven geheel. Desondanks heeft de game toch wat ruwe randjes. Zo nu en dan speelt de spraak veel te zacht af, of zelfs helemaal niet. Ook kwam het enkele keren voor dat de scripting tijdens het rondlopen spontaan brak. Tijdens deze momenten kun je nog wel het hoofdmenu in om je laatste save te laden. Aangezien de game rijkelijk autosaves gebruikt, zijn de bugs niet al te storend.

Adventure games hebben de afgelopen paar jaar bewezen dat ze prima met een controller te spelen zijn. The Book of Unwritten Tales 2 is daar geen uitzondering op. Er zijn ten opzichte van muisbesturing geen concessies gedaan. Hoewel de omgeving soms een overweldigende hoeveelheid hotspots heeft, is het gemakkelijk ze aan te wijzen en erop te klikken met de controller. Bovendien verdwijnt een hotspot als er niets meer mee te doen is.

Het is maar goed dat de game alles gemakkelijk en overzichtelijk houdt, want de puzzels zijn naarmate de game vordert bijzonder uitdagend. De kern zit hem in ontdekken wat je in vredesnaam met die hotspots moet doen. En wat hebben een ballon, een hamsterwiel en een stuk bont met elkaar te maken? Je moet je best doen om de lokroep van de walkthrough te weerstaan. Om het allemaal nog uitdagender te maken, zijn er ook optionele opdrachten. Dat komt nagenoeg niet in het genre voor en vult toch het geheel goed aan.

Je vergeet gemakkelijk hoe een echte point-and-click adventure game in elkaar steekt. Games zoals The Walking Dead en King's Quest brengen een moderne inslag, maar zijn niet bepaald de hersenkrakers van weleer. The Book of Unwritten Tales 2 brengt de klassieke stijl weer helemaal terug en vindt verrassend genoeg een goed tehuis op de consoles. Het feit dat de game evenmin opgedeeld is in hapklare episodes die één keer per maand uitkomen, helpt ook mee.

King Art Games mag zich met recht een opvolger van wijlen LucasArts noemen en bewijst dat de klassieke adventure game nog niet afgeschreven is. The Book of Unwritten Tales 2 is een ware aanrader voor diegene die opnieuw, of voor het eerst wil ervaren wat een échte adventure game moet zijn.

The Book of Unwritten Tales 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.