Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

The Adventures of Tintin: The Game

Prince of Persia meets Kuifje.

De dagen van Kuifje leken kort geleden nog geteld. Alleen het verhaal van een film in productie bij Peter Jackson deden de rondte, maar ach, dat soort verhalen horen we wel vaker. Inmiddels lijkt de film toch echt een feit te zijn (bekijk de niet onaardige trailer maar eens) en is er zelfs een game in productie om de bioscoopprent te vergezellen. Een angstig gegeven, immers: games gebaseerd op films doen het vaak niet al te best. Wij besteden er liever geen aandacht aan, omdat we die tijd beter kunnen gebruiken om te schrijven over de echte creatieve meesterwerkjes. En toch was de demo van The Adventures of Tintin: The Game die Ubisoft ons voorschotelde verrassend charmant.

Waar de gemiddelde filmgame zijn elementen leent van spellen zoals God of War en Call of Duty, vindt Kuifje juist zijn inspiratie bij Prince of Persia. En dan wel de oude, tweedimensionale variant die wij vroeger op de NES speelden. Je bent vooral bezig met het plannen van je sprongen van platform naar platform en moet zelfs rekening houden met je verste been dat correct moet staan voordat je de lucht in kunt gaan. Het zorgt voor een gevoel van vertraging, maar een die enigszins begrijpelijk is. Een mens kan zichzelf niet de lucht in lanceren. Net als in Prince of Persia zijn gevechten simpele schermutselingen waarbij je pareert en aanvalt.

Deze Prince of Persia-elementen worden flink opgeleukt door de mogelijkheid om verschillende personages te spelen. Tijdens je speelsessie kun je op ieder gewenst moment wisselen tussen een van je vrijgespeelde helden. Ieder van hen heeft zijn of haar eigen vaardigheden: zo slaat de Kapitein makkelijk door muren heen, gebruiken Jansen en Janssen hun wandelstokken om kogels af te slaan en klimt de hond Bobbie makkelijk een muur omhoog. Met alle vaardigheden onder je hoed moet je in levels snelle, soms makkelijke puzzels oplossen.

Wanneer je de coöp-modus speelt komen deze puzzels vooral tot leven. Zo mochten wij een situatie spelen waarin je met Jansen en Janssen een kogel zo door het level moest kaatsen om hem een bepaalde schakelaar te laten bereiken. Het zijn geen doordenkers, spelers hoeven elkaar zelden te vertellen wat er moet gebeuren, maar dat je direct weet wat de bedoeling is zorgt ervoor dat je kunt lachen om het gestuntel van je medespeler die zijn deel van de opdracht maar blijft verknallen.

Hoewel de Prince of Persia-inspiratie duidelijk aanwezig is, heeft Ubisoft flink afgekeken bij concurrent Traveller's Tales. Dezen zijn verantwoordelijk voor de Lego-games, ironisch genoeg ook spellen gebaseerd op een film. In beide spellen staat niet de uitdaging van puzzels, gevechten en platformsegmenten centraal, maar juist de lol die het spel je oplevert wanneer je er samen met een vriend doorheen flitst. Wanneer je eens een pijnlijke val maakt of neergeschoten wordt door een tegenstander heeft dit dan ook weinig effect: je vindt jezelf weer terug in vlak naast je medespeler, alsof er nooit iets gebeurd is.

Speel je in je eentje, dan wordt het spel een stuk minder interessant. De eerste paar levels zijn charmant, maar vooral omdat ze doen denken aan - opnieuw - het klassieke Prince of Persia. Na een tijdje kom je echter snel tot een pijnlijk besef: erg goed is dat spel niet oud geworden. Er gebeuren nog wel een paar interessante dingen, zoals levels van meerdere verdiepingen hoog die op één spelscherm plaatsvinden. Hierdoor moet je snel van verdieping naar verdieping springen, wat je weer ruimte geeft om creatief je tegenstanders uit te schakelen. Zoals het er nu uitzit berusten deze momenten zich echter meer op de charme erachter, dan het ijzersterke spelelement dat deze ondersteunt.

De trailer van The Adventures of Tintin: The Game.

Als Kuifje het ergens moeilijk mee zal krijgen, dan is het zijn positionering. Het komt namelijk niet vaak voor dat een spel dat vooral rust op tweedimensionaal platformen, in de winkels komt te liggen als een 'volwaardige' retail game. Dit komt met de nodige nadelen: het spel oogt namelijk als een spel dat je voor een tientje koopt op Xbox Live, maar verwacht wel dat je er de volle winkelprijs voor zal moeten betalen.

We zijn ontzettend enthousiast geworden van Kuifje, al is het maar omdat er zelden filmgames zijn die op zo'n gekke en charmante wijze de boel aanpakken. Het is een verfrissende twist na alle voorgangers die zich probeerden te gronden in de gewelddadige franchises die het beter doen. Daar staat helaas tegenover dat wij ons niet kunnen voorstellen de volle smak geld hiervoor te betalen. Dat heeft niks met de kwaliteit erachter te maken, maar met de norm die online winkels zoals Xbox Live Arcade en Playstation Network hebben gezet: in deze winkels vinden we iets soortgelijks voor één vijfde van de prijs.

The Adventures of Tintin: The Game zal vanaf 21 oktober uitkomen voor de PC, PS3, X360, Wii, DS én 3DS.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Related topics
Over de auteur

Bastiaan Vroegop

Contributor

Reacties