Tekken 8 hands-on preview – Agressie is de sleutel

Even aftasten.

De laatste Tekken dateert intussen van bijna negen jaar geleden en eindigde met een dramatische wending in het verhaal. Na veel geduld kun je begin volgend jaar ontdekken hoe Tekken 8 verder bouwt aan de reeks. Dankzij een uitnodiging van Bandai Namco mocht ik alvast het nodige zien tijdens een hands-on sessie.

Allereerst stond een korte demonstratie van de Story Mode op het programma, waar ik de eerste vier hoofdstukken kon ervaren. De focus ligt op Jin Kazama die de strijd aangaat met Kazuya Mishima. De Story Mode legt opnieuw de nadruk op de tragische saga van de Mishima-bloedlijn, en is opgedeeld in naadloze narratieve overgangen tussen de hoofdstukken net zoals Mortal Kombat. Tijdens de eerste uren van de verhaalmodus viel wel op dat je alles speelt en ervaart met Jin. Niet getreurd: je vindt in Character Episodes andere verhalen terug die je de kans geven om de resterende personages te leren kennen. Er lijkt dus genoeg ruimte op het toneel voor de hele cast.

Tekken 8 previewBekijk op YouTube

De nieuwste Tekken-telg gooit het over een andere boeg dan weleer en legt de nadruk op agressiviteit. Defensieve of afwachtende tactieken worden dus afgestraft. Twee sleutelelementen vielen op tijdens mijn hands-on. Het Heat-systeem stelt je niet alleen tijdelijk in staat om sterkere en nieuwe aanvallen te lanceren, maar rekent ook zogenaamde ‘chip damage’ aan. Al je aanvallen doen in dat geval kleine stukjes schade aan wanneer de tegenstander blokkeert. Ten tweede is het jongleren van vijanden met luchtcombo’s belangrijker dan ooit. Het ontkent je tegenstander de ademruimte om zelf in actie te komen. Als je dus een afwachtende vechtstijl gewend bent, doe je er best aan om die mentaliteit in Tekken 8 te veranderen. De combinatie van de Heat-balk en de luchtcombo’s is immers de agressieve sleutel tot succes.

Tekken 8 laat je kiezen uit een rooster van in totaal 32 speelbare personages. Er keren veteranen terug zoals Nina Williams, Paul Phoenix en Yoshimitsu, maar ook drie nieuwe vechters bieden zich aan. Je maakt namelijk kennis met Azucena, Reina en Victor. Die eerstgenoemde viel in positieve zin op: als goedgemutste Peruviaanse mixed martial artist heeft ze flitsende moves en doorbreekt ze soms de vierde barrière met haar grapjes over haar voorliefde voor koffie. Alle 32 personages zijn bovendien te customizen op meerdere manieren. Je merkt het, Tekken 8 poogt een diverse cast te presenteren.

Tekken 8 heeft ook de zogenaamde Arcade Quest, een online en offline modus met een eigen aan te passen avatar. Met die avatar verken je een lobby om andere spelers uit te dagen, ga je individuele gevechten aan, stijg je in rang en ontgrendel je meer beloningen. Daarnaast zal er ook een unieke modus genaamd Super Ghost Battle klaarliggen voor wie zich wil meten met nauwe vrienden of de beste spelers op de planeet. Je speelt nameliijk tegen ‘ghosts’ van andere menselijke spelers. Het unieke is dat de AI gedragspatronen en moves van spelers leert, zodat je kan oefenen op de speelstijl van die bepaalde speler. Je zal dus niet meteen klaar zijn met Tekken 8 zodra je het verhaal hebt uitgespeeld.

Bandai Namco liet me op het einde ontspannen met een terugkerende modus, genaamd Tekken Ball. Hier is het de bedoeling voor twee spelers om elk van op hun eigen helft een bal terug te kaatsen naar de andere. Als de bal de grond of een speler raakt, verliest die health. Met elke slag wordt de bal meer opgeladen waardoor de inzet van een rondje Tekken Ball stijgt naargelang een volley aanhoudt. Het potje Tekken Ball was een geslaagde afsluiter om de druk van te ketel te nemen op het einde van de hands-on sessie. De boog hoeft in Tekken 8 niet altijd gespannen te staan.

Na deze hands-on sessie met Tekken 8 valt niet alleen op hoe meedogenloos de gameplay en hoe divers de cast is: het zit boordevol modi die in ernst en stijl variëren. Beginners poetsen best de Tekken-geschiedenis eerst op zodat ze begrijpen wat er zich in het verhaal afspeelt, maar kunnen net zoals terugkerende spelers snel de andere modi oppikken. Alles wijst naar een overwinning voor Tekken 8, maar voor het officiële verdict is het nog iets minder dan twee maanden wachten.

Tekken 8 komt uit op 26 januari 2024.