Tearaway Unfolded review

Papier hier.

De consoleversie van Tearaway Unfolded is uitgebreid, zonder aan charme en eigenzinnigheid in te boeten.

Hoewel de PlayStation Vita financieel niet het succes is waar Sony op hoopte, tonen een aantal games aan hoe uniek de handheld is. Een PlayStation Vita-game die de overstap naar de PlayStation 4 maakt, is daarom frappant. Verliest de game niet alle unieke aspecten? Indien het een simpele overzetting was wel, maar Tearaway Unfolded is dat allesbehalve. Omdat het bijna een compleet nieuwe game is, komt de unieke platformer ook op de PlayStation 4 volledig tot zijn recht.

De DualShock 4 vervangt de ontbrekende PlayStation Vita-functies met gemak. Stond Tearaway in het teken van Sony's handheld, dan bewijst Tearaway Unfolded de PlayStation 4-controller eer. Dat merk je vanaf de eerste minuut: met de controller schijn je licht in het gezicht van hoofdpersonage Atoi (of Iota). Zij is een boodschapper en heeft een envelop als hoofd. Met de R2-knop zet je je zaklamp aan, en dankzij de gyroscoop stuur je het licht door je controller te bewegen. Dat werkt secuur en heeft ook invloed op jou. Het is namelijk de eerste keer dat je fysieke handelingen de game beïnvloeden. Tearaway Unfolded gebruikt zulke trucjes vaker en dat werkt verfrissend.

Licht is een krachtig hulpmiddel. Je ziet er niet alleen beter door, je verdwaast er ook de gevaarlijke Scraps mee. Deze vijanden horen niet in de papieren wereld thuis; maar komen via een scheur aan de hemel binnen. Twee stemmen geven jou en Atoi de taak om dat probleem op te lossen. De verschillende personages spreken je direct aan. In combinatie met de fysieke interactie tussen jou en de spelwereld via de DualShock 4 voel je je op die manier bij de game betrokken. Tearaway Unfolded geeft je een persoonlijke ervaring zoals weinig andere games dit kunnen.

Ontwikkelaar Media Molecule geeft je de mogelijkheid om de spelwereld nog persoonlijker te maken. Zo kom je een aantal personages tegen die jou om ontwerpen vragen. Je tekent bijvoorbeeld een kroon voor een koninklijke eekhoorn, fotografeert voor een eland een nieuw vachtpatroon en neemt het gebrul op voor een vogelverschrikker. Je kunt de schets zo vaak maken als je wilt of later vervangen door een beter design. Het terugzien van jouw designs versterkt de persoonlijke beleving nog meer.

Dat de studio van de veelzijdigheid van papier houdt, zie je terug in de uiteenlopende locaties. Bossen met kampvuurtjes, open vlaktes, jungles en een havenstad aan een woelige zee passeren allen de revue. Door de visuele en geluidseffecten alsmede het gebruik van papier om de wereld vorm te geven voelt elke plek onmiskenbaar aan als een creatieve speeltuin van papier. Dankzij deze stijl krijgt Tearaway Unfolded een persoonlijkheid die niet te vergelijken is met andere games.

Veel locaties introduceren een bijpassende vaardigheid. In de jungle lanceer je Atoi vanaf drums als je het touchpad van de controller indrukt. Na de open vlaktes stuur je de wind door in verschillende richtingen over het touchpad te wrijven. Sommige gebieden kom je dan weer enkel voorbij door over lijm te lopen die op wanden is gesmeerd. Elk level toont de verschillende toepassingen en biedt genoeg oefening om de verschillende krachten in je vingers te krijgen.

Hoewel je gaandeweg veel vaardigheden verzamelt, raak je nooit in de knoop met de verschillende opties. De levels en puzzels zijn zo ontworpen dat je vooruitgang boekt zonder dat je vingers haastig over de controller moeten vliegen. Er heerst een rustige sfeer: je krijgt alle tijd om rond te lopen en te kijken, en de vijanden en combat zijn je vergevingsgezind. Het voelt nooit aan als een stap terug als een vijand je verslaat, want je verliest nauwelijks tot geen vooruitgang. Dankzij die ongedwongen atmosfeer en genadige gevechten krijg je alle kans om te genieten van die eigenaardige gamewereld. Het is niet alleen perfect voor de jongere gamer, maar het maakt de ervaring voor iedereen ontspannend.

Enkel kleine bugs kunnen je spelplezier soms verhinderen. Aan het begin van de game zaten de personages vast in de vloer. Hierdoor waren ze onbruikbaar en werd een puzzel onoplosbaar. Omdat dat zo slecht te zien was en de game geen uitleg gaf wat er precies moest gebeuren, werd pas na een tijdje duidelijk dat het om een fout in de game ging. Pas na twee keer herstarten was dit probleem verholpen. Dat was echter de enige getroffen bug.

Media Molecule heeft het ondenkbare verricht door een unieke handheld-game op een console te doen schitteren. Het volledige herbouwen van de game geeft je dezelfde aandoenlijke, charmante en wonderlijke ervaring als het origineel, maar dan in een vernieuwd project. Of je de oorspronkelijke game al dan niet kent, Tearaway Unfolded is een game die je niet eerder hebt ervaren en niet snel vergeet.

Tearaway Unfolded is nu exclusief verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

Tearaway Unfolded

PS4