Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Deadly Premonition 2 is mogelijk SWERY's volgende project

Het eerste deel krijgt ook een heruitgave.

Deadly Premonition bedenker Hidetaka "SWERY " Suehiro heeft gehint naar een sequel van de horrortitel en onthulde ook dat het eerste deel een rerelease krijgt als een Director's Cut versie. Van de Japanse horrorgame met een open wereld die het volledige gamma aan scores ontving (gaande van 2/10 tot een perfecte 10/10) zou eind dit jaar nog een uitgebreidere versie op de markt moeten komen.

De fanbase van deze culthit snakt al sinds de release van het eerste deel naar een sequel, maar SWERY loste jarenlang geen woord over de volgende game waaraan zijn studio zou werken. Tot nu. Onze collega's van eurogamer.net zijn er namelijk in geslaagd om de man op Gamescom op de rooster te leggen en kwamen enkele sappige nieuwtjes te weten. Zo vertelde SWERY hen dat het team dat Deadly Premonition afleverde weer bij elkaar is en dat ze bezig zijn aan nieuw project om de tiende verjaardag van de studio, Access Games, te vieren.

Momenteel is Suehiro nog aan het onderhandelen met verschillende uitgevers, maar hij beloofde dat we tegen volgende zomer een heel pak meer zouden weten over zijn volgende game. Toen hem werd gevraagd of die volgende game Deadly Premonition 2 was, antwoordde hij met een "Hmm, maybe!". Of er een volgende Deadly Premonition aan zit te komen weten we dus niet met zekerheid, maar de man heeft alvast genoeg plannen om hem (uiteindelijk) te maken.

Zo vertelde hij onder meer dat het volgens hem in Deadly Premonition vooral draaide om de dagelijkse routine en de onderlinge relaties van alle personages (en dat waren er heel wat) en dat de mysterieuze moordzaak waarvoor de speler het stadje Greenvale in was getrokken in dat opzicht eigenlijk bijzaak was. In Deadly Premonition wil hij die focus behouden en hopelijk ook verbeteren (je kon elk personage wel dagenlang volgen en hun doen en laten observeren, maar hun dagroutine veranderde nooit). SWERY wilde initieel ook vanaf nul beginnen met de tweede Deadly Premonition, alsof de eerste game nooit had bestaan. Hij maakte de vergelijking met de 'oude' Spider-Man trilogie en de nieuwe The Amazing Spider-Man film. Beide gaan over hetzelfde personage, maar ze spelen zich af in een andere wereld. Dit werd hem echter verboden door de producer van de eerste game. Die vertelde hem dat de fans het hoofdpersonage York SPOILERS (of zeggen we beter Zach?) SPOILERS zeer graag zouden zien terugkeren voor een tweede deel.

Daarnaast vertelde SWERY ook voort over de Director's Cut van de eerste game, waarvan hij tevens mede-uitgever is. Veel details kon hij dus niet verklappen, maar wederom vertelde hij dat we snel meer info mogen verwachten (zodra de uitgever het formeel heeft aangekondigd) en dat het spel waarschijnlijk nog dit jaar uit zal komen. De man is onder meer bezig aan een nieuw script en enkele nieuwe scenario's voor het spel. Of deze al dan niet zullen worden gebruikt, hangt van de uitgever af. Suehiro heeft een lijst van 200 werkpunten gekregen over de eerste Deadly Premonition die werd samengesteld door reviewers en fans. Daar kiest hij zo veel mogelijk dingen uit die hij wil en kan verbeteren en deze zal hij trachten te implementeren in de Director's Cut. Zo gaat het onder meer over controls en graphics, die beide ondermaats waren in het originele spel.

De kans zit er dik in dat je nog nooit van Deadly Premonition hebt gehoord. Dat is normaal aangezien de release in Europa geruisloos voorbij is gegaan en veel winkels de game nooit hebben ingekocht. Toch raden we je aan om wat research te doen op Youtube, aangezien deze titel misschien wel eens iets voor jou zou kunnen zijn. De game is zeer Japans, maar op een andere wijze dan we gewoon zijn van pakweg een role-playing game of een dating simulator. Audiovisueel is de game zeer zwak, maar de atmosfeer en het verhaal zijn uitstekend. Daarnaast biedt de game vele uren gameplay en zitten er enkele zeer originele ideetjes verwerkt in de code van het spel. Misschien een aanrader voor sommigen, waarschijnlijk een afknapper voor de meesten. Maar wie het speelt zal een onvergetelijke ervaring in de plaats krijgen.

We moesten zeer diep graven in onze database om dit filmpje te vinden.

Getagged als

Over de auteur

Niels Jani avatar

Niels Jani

Tekstspuier

Niels heeft een ongezonde obsessie voor alles wat met gamen te maken heeft. Zijn therapeut raadde hem dan ook aan om voor Eurogamer te beginnen schrijven.

Reacties