Super Smash Bros. for Wii U review

Torenhoge verwachtingen waargemaakt.

Probeer je de druk op de schouders van Smash Bros.-regisseur Masahiro Sakurai eens voor te stellen. Hij is verantwoordelijk voor de game waar gamers een Wii U voor moeten kopen. Falen is geen optie, zowel niet voor de spelers die alsmaar meer en beter willen van de serie als voor Nintendo zelf. Super Smash Bros. for Wii U moet niet enkel een system-seller worden, maar moet ook het startschot geven voor Nintendo's nieuwe amiibo-figuurtjes. Zowel gamers als Nintendo kunnen echter opgelucht ademhalen. De torenhoge verwachtingen worden helemaal waargemaakt.

Net zoals de Nintendo 3DS-versie is het doel van Sakurai hetzelfde: de perfecte mix tussen een vechtgame en een partygame vinden. Waar de contouren daarvan al op de handheld zichtbaar werden, komt die fusie van speelstijlen op de Wii U helemaal tot zijn recht. In de huiskamer is Super Smash Bros. for Wii U toegankelijk genoeg dat al je vrienden gemakkelijk een potje mee kunnen vechten. In de wedstrijdhallen transformeert de game tot een schaakspel waarbij je positie op het slagveld even belangrijk is als de moves die je uitvoert.

Cover image for YouTube videoSuper Smash Bros. for Wii U - Releasetrailer

Dat de groep hardcore spelers net zo belangrijk is voor Nintendo als het publiek dat gewoon graag af en toe een uurtje speelt, zie je terug in de heruitgave van de GameCube-controller. Deze bedrade controller uit 2001 dient niet enkel om een aantal millisecondes van je inputlag af te schaven. Wanneer je honderden uren met fan-favoriet Super Smash Bros. Melee achter de rug hebt, is deze controller het verlengde van je vingers geworden. Smash Bros. zou Smash Bros. echter niet zijn zonder een enorme waaier aan opties. De game laat zich ook uitstekend besturen op de GamePad, met de Pro Controller en ook de Wii Remotes.

De keuzevrijheid gaat verder dan enkel de besturing. Maar liefst vijftig personages staan er op het rooster, met een heleboel excentrieke toevoegingen als Shulk uit Xenoblade, de dorpsbewoner uit Animal Crossing, de Wii Fit Trainer en Rosalina uit Super Mario Galaxy. Elk personage kan daarbij uitgerust worden met gear die hun statistieken veranderen en diverse movesets. Ook hier is het weer toepasbaar: gemakkelijk te leren, moeilijk te meesteren.

Super Smash Bros. for Wii U past helemaal naast Pikmin 3, Super Mario 3D Land en Mario Kart 8 in het rijtje van games die er grafisch subliem uitzien. Het futuristische landschap vanop de F-Zero racebaan, de naald-en-draad look van Yoshi's Wooly World, de grootse fantasy van Xenoblade Chronicles, de middeleeuwse setting van Fire Emblem, de ruimtegevechten van Star Fox; Super Smash Bros. gidst je als een tourgids door de rijke Nintendo-catalogus.

In vergelijking met de Nintendo 3DS-versie is er ook veel meer content waar je in je eentje van kan genieten. Het ontbreken van Hit The Target blijft een gemis, maar Events zijn wel terug en inventiever dan ooit. In verschillende moeilijkheidsgraden én met optionele doelen.

In Special Orders krijg je opdrachten van de Master Hand en zet je munten in op jezelf: kan je deze opdracht aan of niet? Het risico wordt nog verhoogd als je een kijkje neemt bij de Crazy Hand. Van zijn orders moet je er zonder falen zoveel mogelijk aan één stuk door volbrengen en hem vervolgens binnen de tijdslimiet verslaan. Lukt dat niet, dan krijg je geen munten. Hoe meer schade je hebt ontvangen tijdens het uitvoeren van de opdrachten, hoe meer HP je in het gevecht tegen hem hebt. Een spannende twist. De Events en de Special Orders krijgen dan ook het meeste van je aandacht in de singleplayer modus.

Naast de gebruikelijke Classic en All-Star Mode is er ook nog de nieuwe Smash Tour. In deze modus beweeg je op een spelbord en raap je trofeeën, items, statistiek-boosts en meer op. Af en toe vecht je tussen twee beurten tegen of met elkaar en na de laatste beurt neem je het tegen elkaar op om de winnaar te bepalen. Net als Smash Run op de Nintendo 3DS-versie kan deze modus de aandacht niet lang vasthouden en is de gameplay te eenzijdig om hem meerdere keren te spelen.

Super Smash Bros. for Wii U hoeft echter niet te steunen op speciale modi om een speler te entertainen. Heb je een amiibo bij de hand, dan kan je deze importeren in de game. Geef de amiibo een koosnaam, een custom moveset en wat leuke gear en je hebt een unieke vechter dat tevens leert van jouw vechtstijl. Het is verbazend hoe snel je aan jouw amiibo-personage gehecht raakt en je het gevoel krijgt dat deze verschilt van de standaardpersonages. Je kan dan ook niet anders dan supporteren wanneer je je leerling het laat opnemen tegen je vrienden.

Super Smash Bros. for Wii U is alles wat je van een Smash Bros.-game verwacht. Gameplay die niet staat als een huis maar als een bunker en bergen content die je op een trip van dertig jaar gamegeschiedenis meenemen. Aangevuld met graphics die je voor de Photo Mode dankbaar maken en honderden muziektracks die je met nostalgie vervullen. Super Smash Bros. for Wii U is alles wat het moet zijn en dat kan maar met één score beloond worden.

Super Smash Bros. for Wii U is exclusief verkrijgbaar voor de Wii U.

10 / 10

Super Smash Bros. Wii U