Super Mario Maker 3DS review - Werk op het spoor

Werk op het spoor.

Super Mario Maker 3DS streeft dankzij slimme verbeteringen het origineel voorbij, maar de gebrekkige online functies spelen de game parten.

De Mario-games zijn eigenlijk voor de handheld gemaakt. De korte levels en simpele besturing lenen zich namelijk perfect voor korte speelsessies onderweg. Het enige probleem is dat je de games vroeg of laat uitspeelt, en je reizen weer zonder Mario verdergaan. Met Super Mario Maker 3DS wil Nintendo daar verandering in brengen. Als je deze game uit hebt, bouw je gewoon zelf een paar levels of speel je het werk van andere spelers. Daar houd je een paar uur op de trein wel mee uit. Om de game van de Wii U naar de 3DS te krijgen, heeft Nintendo echter aardig moeten sleutelen. Is die vertaalslag gelukt, of hebben we hier met een inferieure versie te maken?

Aan de basis van de game is weinig veranderd. Super Mario Maker 3DS is nog steeds een samenkomst van de klassieke tweedimensionale Mario-games met de mogelijkheid om zelf levels te bouwen. Waar deze overzetting zich in onderscheidt, zijn de details van die formule. Nieuw is bijvoorbeeld de 'Mario Missie,' een klassieke Mario-campagne met achttien werelden die de '10 Mario Challenge' uit het origineel vervangt. Die levels leggen je al snel het vuur aan de schenen, en ook ervaren spelers kunnen rekenen op aardig zere duimen voordat prinses Peach gered is.

Cover image for YouTube videoSuper Mario Maker for Nintendo 3DS - Overview Trailer

Die moeilijkheidsgraad is vooral ontstaan omdat Mario Missie van Nintendo's gebruikelijke ontwerpfilosofie afwijkt. Normaal zijn levels speeltuinen die jij dankzij improvisatie en snelle reflexen overleeft. Maar Super Mario Maker wil dat jij leert hoe Mario en zijn omgeving samenkomen. Om het ontwerp te begrijpen, richt de game constant jouw aandacht op de levels zelf. Dat resulteert in een moeilijke maar leerzame ervaring waarin levels soms in Zelda-achtige puzzels veranderen. Dat puzzelgevoel wordt door optionele uitdagingen verder versterkt. De Mario Missie hangt het broodnodige vlees aan de botten van de game, en zorgt dat je ook iets te doen hebt wanneer er even geen tijd of inspiratie is om zelf te bouwen.

Eveneens nieuw zijn Mary O. en Yamamura. Die vriendelijke dame en sarcastische duif voorzien je constant van commentaar, en zijn een fantastische toevoeging. Ze verschijnen overal, en vertellen je alles over de fijne details van vier generaties Mario-games en de kenmerken van goed level-design. Ook geven ze les over de level editor. Je leert niet alleen bouwen, maar ook denken als een ontwerper. Zo speel je bijvoorbeeld eerst een level, waarna een director's commentary je vertelt hoe alle onderdelen werken. Mede dankzij de humor wordt deze verkapte tutorial gewoon een nieuw onderdeel van de game.

Maar Mary O. en Yamamura doen meer dan lesgeven. Met hun commentaar verbinden ze de onderdelen van de game. Plots is er een overkoepelende thematiek die jou het gevoel geeft dat je achter de schermen van een film of toneelstuk werkt. Daardoor neem jij de hoofdrol van Mario over, terwijl je aandacht onbewust naar de achterliggende spelmechaniek gaat. Spelen wordt leren, en die ervaring neem je naar je eigen levels mee.

Die levels bouw je met een speciale editor die de transitie naar het kleine 3DS-scherm uitstekend overleefd heeft. Hoewel het soms een beetje priegelwerk is om alles op de juiste plek te krijgen en het scherm ietwat claustrofobisch aanvoelt, maken de slimme besturing en interface een hoop goed. Ondanks het kleinere werkgeheugen van de 3DS gaat het wisselen tussen menu's en spelmodi soepel en snel. De prijs daarvoor is dat de mystery mushrooms en kostuums verdwenen zijn, evenals de dynamische muziek. Maar dat zijn kleine veranderingen in vorm met weinig invloed op de inhoud. Het duurt even voordat een level af is, maar die tijd wordt besteed aan nadenken over een goed ontwerp in plaats van worstelen met de interface. Nintendo is er dus met glans in geslaagd om een ontwerp te vinden dat ook op de 3DS tot zijn recht komt.

Maar wanneer jouw level af is, wacht er een zware domper. In de online functionaliteit heeft Nintendo namelijk zwaar geschrapt, wat betekent dat je geen levels via internet kunt delen. Wil je dat je level wordt gespeeld, dan moet je op Streetpass of Local Play vertrouwen. Zelf levels downloaden kan wel, maar alleen zolang die op de Wii U zijn gemaakt en door Nintendo zijn geselecteerd.

Die beslissing is een misser van formaat die bijna de hele game ondermijnt. Het is enorm frustrerend om te werken aan iets dat je vervolgens met bijna niemand kunt delen. De hele game toont hoe leuk het is om zelf te ontwerpen, maar geeft je nooit de voldoening om jouw werk de wereld in te sturen. Daardoor bouw je vooral voor je eigen plezier en houdt de game op de 3DS minder lang je aandacht dan op de Wii U.

Super Mario Maker 3DS heeft dan ook twee gezichten. In het begin is dit de Mario die je achter de schermen trekt. Een lange en uitdagende campagne leert je wat levels interessant maakt, en een sterke editor laat je die theorie in de praktijk omzetten. De game heeft een sterkere samenhang dan op de Wii U, en bouwt voort op alles wat die game zo goed maakt. Dat levels niet online te delen zijn, doet echter af aan de levensduur van de editor. Wie geen Wii U heeft en naar een Mario zoekt die altijd iets nieuws biedt, is hier aan het goede adres. Super Mario Maker 3DS verandert iedere treinreis in een memorabel ritje. Maar dat gaat wel ten koste van je zin voor creativiteit.

Super Mario Maker 3DS is vanaf 2 november verkrijgbaar op de Nintendo 3DS.

Mario Maker

Nintendo Wii U