Super Mario Maker 2 review - In de voetsporen van Miyamoto

Daar kun je op bouwen.

Super Mario Maker 2 biedt een trukendoos die uitpuilt van de nieuwe speeltjes en helpt je aan een eindeloze bron van inspiratie.

In deze Super Mario Maker 2 review lees je hoe Nintendo je stimuleert om betere levels te maken dan in het origineel. Nu al werpt dat zijn vruchten af in het online gedeelte, waar al uitstekende levels te vinden zijn. En dan moet de game nog uitkomen...

Alle begin is moeilijk. Er is voor schrijvers bijvoorbeeld weinig stressvoller dan een leeg Word-document. Een soortgelijk fenomeen doet zich voor bij het ontwerpen van een level in Super Mario Maker 2. Een blanco canvas met een uitpuilende gereedschapskist is voor iedere leveldesigner in de dop behoorlijk imponerend. De remedie? Inspiratie. Dat is wat je zoekt om eindelijk die vliegende start te maken en ook waar deze sequel je beter bij helpt dan het vorige deel.

De nieuwe Story Mode is daar het beste voorbeeld van. Het kasteel van Prinses Peach is in elkaar gestort en het is aan jou om de boel te renoveren. Dat doe je met munten die je in pakweg honderd levels kunt verdienen, en die levels zijn ontworpen door de ploeg van Super Mario Maker zelf. De verhaalmodus op zichzelf is geen volwaardige reden om de game in huis te halen. Daarvoor ontbreekt het te veel aan een rode draad. Ieder level staat juist in het teken van een bepaald object of van een vijand en zo leer je al spelenderwijs wat je opties met ieder bouwelement zijn. Op die manier stuit je telkens weer op ideeën waar je zelf nog niet bij had stilgestaan en die je naderhand in je eigen levels kunt verwerken.

Cover image for YouTube videoSuper Mario Maker 2 - Bouw de Super Mario-levels van je dromen! (Nintendo Switch)

Denk dan onder meer aan een wipwap die niet alleen te gebruiken is om zelf hogerop te komen, maar ook om een Koopa Troopa te begeleiden zodat zijn schild verderop tegen een schakelaar geschopt kan worden. Of laat een Lakitu eens wat anders gooien dan de stekelige Spiny-vijanden. Zoals power-ups, waardoor die vijand ineens een handig hulpje wordt. Een goede Mario-game kenmerkt zich door vertrouwde elementen telkens een nieuwe draai te geven. Super Mario Maker 2 helpt je meer dan het origineel om levels te bouwen die eenzelfde soort gevoel oproepen. Inspiratie daarvoor is nooit ver te zoeken.

De uitgebreide tutorials sluiten uitstekend op dat gedachtegoed op aan. Je leert niet alleen hoe de interface werkt maar krijgt ook tips op een breder niveau. Hoe je bijvoorbeeld jezelf in andere spelers kunt verplaatsen, die anders waarschijnlijk niet het pad volgen dat jij in gedachten hebt. Of dat het handig is om je level eerst eens uit te tekenen op hokjespapier, zoals het echte designproces van de allereerste Super Mario Bros.-game. Creativiteit is een wonderlijk iets en Super Mario Maker 2 doet er alles aan om het te stimuleren.

Nintendo had net zo goed de oorspronkelijke Mario Maker naar de Switch kunnen overzetten, maar daar nam men geen genoegen mee. Hellingen en doorzichtige buizen zijn nieuw. Net zoals aan-uit-schakelaars, 'snake blocks', ijspegels, blokken die op de maat van de muziek verdwijnen en de boze zon die je achtervolgt. Levels kunnen automatisch scrollen, water en lava kan op en neer deinen, de zwaartekracht is om te draaien... en ga zo maar door. Combineer bepaalde elementen met elkaar en het is niet moeilijk om je voor te stellen met welke duivelse creaties de community straks op de proppen komt. Er is zoveel toegevoegd aan dit vervolg dat het origineel slechts nog een blauwdruk lijkt.

Super Mario Maker 2 review - Irriteer je medemens met snake blocks in een automatisch voortbewegend level.

Dat de verhaalmodus duidelijke doelen biedt om naartoe te werken, heeft echter ook een keerzijde. Des te meer valt namelijk op dat er weinig reden is om goed je best te doen op de levels die andere spelers hebben gemaakt. Er zijn wel wat outfits voor je Mii vrij te spelen die verbonden zijn aan een achievement-systeem. Maar omdat je niet kunt zien wat de vereisten zijn voor het ontgrendelen ervan, biedt dat weinig houvast. Hetzelfde geldt voor het delen van je eigen levels. Spelers kunnen Miiverse-achtige berichtjes met hun mening achterlaten en je kunt zien waar men in je level zoal het loodje legt. Daar blijft het echter bij. Of dat voor jou genoeg beloning is voor alle moeite die je in het bouwen hebt gestopt, bepaalt grotendeels hoe lang Super Mario Maker 2 je op de langere termijn zoet houdt.

De eerste Super Mario Maker bewees al dat er een levendige community is die barstensvol goede plannen zit, en dat destijds op een console met een relatief kleine userbase. Op het moment van schrijven zijn er nog niet zo veel levels van andere spelers te ontdekken. Het vorige deel geeft echter een goede indicatie van wat je op termijn kunt verwachten, des te meer omdat er erg veel nieuwe obstakels zijn toegevoegd en zelfs een hele nieuwe speelstijl, gebaseerd op Super Mario 3D World. Daadwerkelijk 3D-levels ontwerpen zit er niet in, maar je hebt wel exclusieve extra's zoals een kattenpak ter beschikking. Daarmee kun je tegen muren op klimmen, wat weer allerlei extra creatieve uitdagingen mogelijk maakt.

Of je genoeg voldoening haalt uit het delen van je levels of het spelen van de bouwsels van anderen, is heel persoonlijk. Het ontbreekt in het online gedeelte op dit moment duidelijkere doelen zoals je die wel in de verhaalmodus vindt. Super Mario Maker 2 biedt desondanks een indrukwekkend palet aan opties, met als grootste verdienste daarnaast de betere begeleiding tijdens de brainstormfase. Je leert te denken als een professionele leveldesigner en dat uit zich in dit vroege stadium al in beter uitgedachte levels van online bouwers wereldwijd. Ben jij er straks een van?

Voor deze Super Mario Maker 2 review speelde Randolf op een Nintendo Switch.

Super Mario Maker 2

Nintendo Switch