Super Mario Bros. Wonder review - Florerende wonderbloem

Vernieuwing doet wonderen.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Super Mario Bros. Wonder vernieuwt alles binnen de Mario Bros-formule met een gigantische dosis creativiteit, vrijheid, en levendigheid.

Voor de Super Mario Bros. Wonder review reist Menno naar het Bloemenrijk om samen met prins Florian het kasteel terug te halen.

Super Mario Bros. Wonder is de eerste compleet nieuwe 2D-titel in de serie in tien jaar tijd. Er werd tijdens de ontwikkeling geen strenge deadline opgelegd en iedereen die aan de game werkte mocht ideeën inbrengen. Dat merk je ook. Super Mario Bros. Wonder is een bloemlezing in creativiteit, vrijheid en levendigheid. Werkelijk ieder onderdeel is vernieuwd voor een wonderlijk eindresultaat.

Na het opstarten merk je meteen dat ieder aspect van Super Mario Bros. Wonder een verandering tegenover vroeger vormt. Je maakt deze keer een uitstapje naar het Bloemenrijk in plaats van het bekende Paddenstoelenrijk. De kaart waarop de levels zich bevinden bevat nu kleine open gebieden. Zo kies je je eigen volgorde van levels, praat je met personages en betaal je met munten bruggen waarmee je nieuwe levels bereikt. Dat voelt een stuk minder statisch dan de 'Mens erger je niet'-structuur die de games voorheen gebruikten. Bovendien hebben reguliere levels nu een moeilijkheidsgraad uitgedrukt in sterren en bevinden zich door de wereld heen zogeheten "Tussendoortjes" die vlot uit te spelen zijn. Een tussendoortje varieert van een kleine minigame tot een geheugenspelletje. Bij al die activiteiten verzamel je Wonderzaadjes om nieuwe levels en werelden vrij te spelen. Al die elementen en nieuwe ideeën bevorderen de variatie en zelfs de vrijheid die je in de 2D-game beleeft.

Elk level van Super Mario Bros. Wonder is fantastisch vormgegeven met levendige en kleurrijke achtergronden. Daar kun je extra lang van genieten doordat de tijdslimiet is verwijderd. Ieder level heeft een eigen visuele stijl, gameplay en herkenbare muziek. Zo is er een level dat veel ballonnen gebruikt waar je op stuitert om andere platformen te bereiken. Aangezien de gameplay vaak uniek is, vallen de vele ideeën van elk level en de aandacht die eraan besteed is extra hard op. Zoals vanouds zitten levels vol geheimen waardoor je onvermijdelijk nieuwe dingen ontdekt wanneer je er een opnieuw speelt. Ze bevatten ook Babbelbloemen die tegen je praten waardoor ze levendig aanvoelen. De levels in Super Mario Bros. Wonder barsten kortom van de creativiteit en voelen allemaal uniek door de vormgeving en obstakels die je tegenkomt.

Die levels worden vervolgens tot het hoogste niveau getild zodra je de zogenaamde Wonderbloem oppakt. Daarmee krijgt het level een onverwachte wending: er ontwaakt een nieuwe uitdaging, voorwerpen schieten je te hulp of alles komt op een nieuwe manier tot leven. In een level verander je bijvoorbeeld in een rode bal waardoor je snel over schansen rolt en een baan aflegt om andere plekken te bereiken. Ook wordt alles beweeglijker en levendiger na het activeren van de Wonderbloem, waardoor het iedere keer weer voor een ware climax zorgt. Het Wondereffect stopt zodra je het Wonderzaadje hebt opgepakt waarmee je het level volledig kunt uitspelen. Zo goed als ieder wondereffect voelt anders en de verfrissende ideeën zorgen ervoor dat levels hun eigen karakter van het hoogste niveau krijgen.

Je kunt echter nog meer oppakken dan de Wonderbloem, namelijk een handjevol nieuwe power-ups. De olifant-power-up (die online al snel vergeleken werd met de olifant van Intertoys) voegt meer toe dan een nieuwe manier om vijanden aan te vallen. Zo sla je ook water in je slurf op, waarmee je droogstaande bloemen water geeft en nieuwe elementen in het level vrijspeelt. Daarmee verkrijg je vervolgens extra munten, levens of bijvoorbeeld geheime wegen waardoor je continu verrast wordt. Met de bubbel-power-up kun je dan weer op bubbels springen zodat je hoger of verder gelegen platformen bereikt. De nieuwe power-ups in Wonder zorgen voor meer dynamiek in de levels waardoor je ze op verschillende manieren voltooit.

De laatste vernieuwing die je meteen merkt is het grote aantal nieuwe vijanden in Super Mario Bros. Wonder. In zo goed als ieder level vind je nieuwe vijanden met interessante eigen aanvallen en functies. Denk aan een Blewbird die zo’n lange snavel heeft dat ze die afschieten om een platform te creëren, of een Maw Maw die je met zijn ontzettend grote mond opslokt. Je hoort het al: sommige vijanden kun je gebruiken om verder in het level te komen. Het aantal nieuwe vijanden gaat hand in hand met alle andere vernieuwingen.

Al die elementen ervaar je volledig offline en online in multiplayer. Wanneer je met het internet verbonden bent, kom je tijdens het spelen andere spelers tegen die je pakweg power-ups of hints geven of helpen wanneer je doodgaat. Dat geeft een gevoel van samenwerking dat je nog niet eerder in een Mario Bros-game hebt ervaren. Zelfs tijdens een online potje kun je volledig je eigen gang gaan; je wordt niet belemmerd door andere spelers. De toevoegingen van de onlinefuncties zetten de puntjes op de i in Super Mario Bros. Wonder.

Super Mario Bros. Wonder is simpelweg een tour-de-force voor Nintendo. Subliem leveldesign met veel afwisseling, creatieve ideeën en een visueel spektakel worden tot het hoogste niveau gebracht met de speciale effecten van de Wonderbloem. Nieuwe vijanden en power-ups maken ieder level verrassend. Die levels betreed je via een vernieuwde kaart waar je vrij over rondloopt waardoor de game uiteindelijk als een mix tussen Mario 3D World en een Mario Bros.-game aanvoelt. De vernieuwingen maken van Super Mario Bros. Wonder de indrukwekkendste Mario Bros-game is. Er is kortom maar één woord dat het plezier dat je in Super Mario Bros. Wonder beleeft en de grondige vernieuwing omschrijft: wonderlijk.

Super Mario Bros. Wonder komt op vrijdag 20 oktober 2023 uit voor de Switch.