Super Mario 3D World review

Kat in het bakkie.

In Super Mario 3D World werken we al het hele level samen, hij als Luigi en ik als Princess Peach. Dankzij uitstekende coördinatie en gecombineerde krachten zitten de drie groene sterren en de verborgen stempel veilig in onze broekzak. Wat een teamwerk. Maar zodra de vlaggenstok aan de horizon lonkt, slaat de vriendschap direct om in pure rivaliteit. De race is gestart!

Hij zet een sprint in, een milliseconde voordat ik het doe. Hij beklimt de platformen die hem hogerop brengen om de top van de mast te halen. Hij weet dat hij nu geen fout kan maken, anders haal ik hem in. De spanning is te snijden. Maar ik heb een geheim wapen: mijn kattenpak.

Ik scheur onder hem door, zo snel als mijn kattenpootjes me kunnen dragen. Hij springt naar de top, ik klim en klauter omhoog. We schreeuwen het uit, want het scheelt nog geen haar. Ik ben eerst! Een grote, roze Peach-vlag wordt gehesen. In het volgende level draag ik de kroon. Dat zal hem leren.

De kroon die aan het einde van ieder level aan de persoon met de hoogste score wordt uitgedeeld, staat symbool voor de speelsheid van Super Mario 3D World. Je springt er niet hoger mee, verzamelt er geen extra muntjes mee en je kunt ook niet vaker geraakt worden. Maar wat is er nu leuker dan met die glinsterende kroon op je koppie je vrienden er constant aan herinneren dat je de beste bent?

Het is een idee dat is ontsproten aan het brein van een team dat maar één ding wil: dat je plezier hebt. Super Mario 3D World is zo'n zeldzame game waarin over ieder aspect is nagedacht en zit zo vol slimme, goed uitgewerkte ideeën dat je je geen moment verveelt. Het vakmanschap straalt er vanaf, het resultaat van dertig jaar aan Mario-expertise.

"Mario is de Bijbel waaruit elke ontwikkelaar leert hoe binnen reeds bedachte systemen te innoveren," luidt een recente uitspraak van Mega Man-bedenker Keiji Inafune. Dat is zeker waar in dit geval. Alle elementen die samen Super Mario 3D World vormen, zijn helemaal naar de eerste Mario-game terug te leiden. Werkte het in het verleden? Dan zie je het in deze game terug. Was er kritiek op? Dan is het nu beter.

Neem bijvoorbeeld de spelbalans. Mario, Luigi, Toad en Peach zijn speelbare personages zoals ze in Mario Bros. 2 waren, inclusief hun speciale krachten. Luigi springt verder en hoger, Toad is sneller en Peach kan een stukje zweven. Gevorderde spelers kiezen eerder de uitdagendere Luigi. Ze spelen samen met mensen die niet zo goed zijn in platformers: voor hen is Peach immers een uitkomst. Doordat de personages elkaar aanvullen, zit je elkaar niet meer zo in de weg als in New Super Mario Bros. Daar betekende meer spelers vooral meer chaos. Samen kwam je nergens. Dit keer sta je samen juist sterker, en daardoor is de game leuker.

De nodige fanservice is Nintendo daarbij niet vreemd. In Super Mario 3D World dompel je jezelf onder in een warm bad aan bekende Mario-onderdelen die zich de afgelopen dertig jaar hebben bewezen. Zo is de wereldkaart op Super Mario Bros. 3 geïnspireerd, compleet met automatisch scrollende tank-levels en geheime zones. Er is een racebaan-level uit Mario Kart en er zijn verzamelbare stempels vergelijkbaar met die in Paper Mario: Sticker Star. En als je Super Mario 3D Land hebt gespeeld, weet je wat voor uitdagingen je na de credits te wachten staan. Ondanks enige mate van voorspelbaarheid voeren nostalgische gevoelens en herkenning de boventoon.

Cover image for YouTube videoSuper Mario 3D World - GamePad Controls Detailed! - Eurogamer

Toch schuwt de Japanse studio ook geen nieuwe ideeën en ook hier wordt geen misstap begaan. Zo kun je met het kattenpak langs muren klauteren. Het zorgt er niet alleen voor dat nieuwe spelers minder afhankelijk zijn van perfecte sprongen, maar geeft gevorderde spelers een heel nieuw arsenaal aan moves om de wereld mee te ontdekken. Bessen die je personage klonen, zorgen zowel voor chaotische situaties als puzzels waarbij coördinatie de sleutel tot succes is. Het zijn slechts enkele voorbeelden in een game die alsmaar blijft geven en verrassen.

New Super Mario 3D World komt daarbij dan wel op uit op dezelfde dag als de PlayStation 4, grafisch staat de game zeker zijn mannetje. De zon weerkaatst op een stralend blauwe zee, terwijl glinsterende golfjes tegen een goudgeel zandstrand kabbelen. In een ander level baadt de ondergaande zon een uitgestrekte savanne in een warme, oranje gloed. Mario gooit vuurballen in een duistere grot en schaduwen van piranhaplanten komen onheilspellend tot leven. In een pretparklevel schitteren honderden felgekleurde lampjes onder een wijde sterrenhemel.

De irritante 'wah wah!' synthesizer soundtrack uit New Super Mario Bros. is daarbij ingeruild voor meer majestueuze muziek, verzorgd door een live symfonisch orkest zoals in Super Mario Galaxy. Deze begint speels en relaxed, en wordt naarmate de game vordert telkens vaker hectisch, bombastisch en zelfs episch. Trompetten en saxofoons geven de soundtrack daarbij een big band gevoel. Je komt ogen en oren te kort.

Nintendo EAD Tokyo verdient niets anders dan het diepste respect voor Super Mario 3D World. Nadat de sterren letterlijk waren bereikt in Super Mario Galaxy, is het team er toch in geslaagd weer een game af te leveren die fier naast de beste Mario-games van de afgelopen dertig jaar staat. Het is de system seller die de Wii U momenteel zo goed kan gebruiken. Deze mag je simpelweg niet missen.

Super Mario 3D World is vanaf 29 november verkrijgbaar voor de Wii U.

10 / 10

Super Mario 3D World