Stranded review

Gestrand in een levenloze game.

Je zet je eerste stappen buiten je schip en neemt de schade op. Het computerscherm in je schip toonde al een groot rood kruis achter het woord 'engine', maar buiten is de schade pas echt goed te zien. Rookpluimen stijgen op uit je neergestorte ruimteschip. Er zit niets anders op dan de planeet waar je op bent geland te verkennen.

Althans, dat vermoed je. Stranded laat compleet in het midden wat je doel is. Van dialogen en missiedoelen is geen sprake. Je beweegt in klassieke point-and-click stijl je personage tussen locaties. Ontwikkelaar Peter Moorhead geeft exploratie-adventure Proteus aan als inspiratiebron en dat is te merken. Ook die game was zeer dubbelzinnig in het overbrengen van wat er eigenlijk van je verwacht wordt.

Maar waar Proteus een verrijkende ervaring was, daar laat Stranded een hoop steken vallen. Door het eerste persoonsperspectief van Proteus nam je de rol van verkenner aan. In Stranded bestuur je een naamloos personage dat zich tergend sloom voortbeweegt. Je krijgt niets over dit personage te weten, wat de ontwikkeling van een persoonlijke band verhindert. Hierdoor voel je je dan ook niet bij de game betrokken.

Het is opmerkelijk dat Stranded zich als een 'exploration game' profileert, maar juist op dat vlak weinig biedt. Je hebt namelijk niet de vrijheid die je zou verwachten. Je bewandelt een lineair pad, zonder enige mogelijkheid tot interactie met je omgeving. De gameplay beperkt zich tot het besturen van je personage.

Op het moment dat je de onbekende planeet gaat verkennen kom je er al snel achter dat je niet alleen bent. Na je eerste stappen buiten je schip loop je grote stenen golems tegen het lijf die je zwijgzaam opnemen. Als je deze log bewegende reuzen volgt, kom je op de eerste locatie van de game: een grote stenen tempel. Daarmee is ook gelijk de essentie van de game uitgelegd. Je bezoekt drie tempels en dan heb je de game uitgespeeld. Er komen geen puzzels aan te pas en buiten je aanwezigheid wordt verder niets van je verwacht.

Na je eerste ontdekking van de planeet kom je weer terug bij je ruimteschip, dat in een slechtere staat verkeert dan voorheen. Er doet zich een ontploffing voor en je krijgt de melding dat er nog zeer beperkt zuurstof is. Op dit moment wil de game je bij de strot grijpen, maar dat lukt niet. Het laat je helemaal koud dat de zuurstof bijna op is, en je voelt de wanhoop die je zou moeten voelen niet.

Dit is het resultaat van je betekenisloze reis tot dan toe. Doordat je geen invloed hebt op de game, mis je de complete urgentie van Stranded. Je krijgt nooit het idee dat je iets bereikt met je acties. Alles wat er om je heen gebeurt, is enkel en alleen omdat het zo geprogrammeerd is. Niet omdat jij als speler daar voor gezorgd hebt.

Binnen het point-and-click genre zijn er wel meer buitenbeentjes te vinden die iets nieuws met het genre proberen. Door het gebrek aan puzzels en interactie met niet speelbare personages die je traditioneel in dit genre vindt, nestelt Stranded zich ook prima in die groep. Het gevolg is alleen dat in Stranded weinig overblijft wat indruk maakt.

Als er al iets fundamenteels in het genre moet veranderen, dan is Stranded niet het juiste antwoord. Het laat namelijk juist met deze deconstructie zien dat er wel degelijk bepaalde aspecten belangrijk zijn om een game binnen het genre interessant te maken. In dat opzicht is het dan ook een geslaagd project, maar dat is niet wat de game probeert te bereiken.

De game voelt als een gratis browsergame die een interessant concept probeert te verkopen. Als je na een kleine drie kwartier al begroet wordt door de aftiteling, kan je alleen maar voorstellen hoe sterk de titel zou zijn met wat meer inhoud en afwerking. Het avontuur voelt momenteel als een leeg omhulsel van iets wat veel mooier kon zijn.

Stranded krijgt het namelijk wel voor elkaar om een sterke sfeer neer te zetten. Denk daarbij aan de muziek die bij elke ontdekking dynamisch opzweept en het diepe ademen van het personage dat je er aan herinnert dat de tijd dringt. Het verblijf heeft echter geen blijvende indruk gemaakt. Daarbij is de game te kort en te leeg om de prijs van 6,99 euro te kunnen verantwoorden.

Stranded is nu verkrijgbaar voor de pc, Mac en Linux.

3 / 10

Stranded