Story of Seasons: Trio of Towns review - Boer zoekt vrouw

Boer zoekt vrouw.

Door uiteenlopende verbeteringen en de focus op drie dorpen biedt Story of Seasons: Trio of Towns een aangename kijk op het boerenleven.

Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. De naam Harvest Moon doet vele oren wapperen; de uitermate populaire reeks waarin je je innerlijke hobbyboer oproept, heeft vele harten veroverd. Behoorlijk lastig als je dan ineens na het wisselen van uitgever de rechten op de naam verliest. De allernieuwste Harvest Moon-game gaat tegenwoordig door het leven als Story of Seasons: Trio of Towns. Zoals de subtitel doet vermoeden, focust de game zich op meerdere dorpen. Een keuze die verrassend goed uitpakt.

Traditiegetrouw kruip je in de huid van een jonge snaak die van het boerenleven droomt. Je familie staat enthousiast achter je beslissing, maar je vader heeft nog enige twijfels. Toch pak je je koffers en trek je naar oom Frank in Westown. Hij leert je de basisprincipes van het landbouwersbestaan en gaandeweg werk je je omhoog van hobby- naar meesterboer. Story of Seasons: Trio of Towns heeft nog altijd het prettige ritme waar de Harvest Moon-games bekend om staan.

Je staat voor dag en dauw op om voor je vee en gewassen te zorgen. Niks nieuws onder de zon, maar Story of Seasons: Trio of Towns bevat uiteenlopende verbeteringen die het werk ietwat eenvoudiger maken. Zo hoef je niet meer een voor een de gewassen uit de grond te trekken, maar schep je in een keer een nieuwe voorraad uit de grond. Ook het onderhouden van je kippen en koeien gaat aan een rap tempo, waardoor je meer tijd hebt voor verkennen, kokkerellen, vissen, steenhouwen en je buren bezoeken. Die kleine verbeteringen zijn prettig te noemen, aangezien je geen opgejaagd gevoel meer hebt tijdens het afvinken van je dagelijkse checklist.

Je boerderij mag dan wel in het midden van de drie dorpen staan, maar die zijn toch echt het middelpunt van Story of Seasons: Trio of Towns. Aan het begin van de game heb je enkel toegang tot het cowboydorp Westown, waar je de simpelere gameplaymechanieken krijgt uitgelegd. Daar leer je hoe je vee moet kopen en onderhouden, bijbaantjes voor een extra zakcentje kunt aannemen en andere fijne kneepjes van het boerenleven. Gaandeweg krijg je toegang tot de andere twee dorpen Lulukoko en Tsuyukusa, die ieder een ander thema hebben en je nieuwe gameplayelementen bieden zoals het verbouwen van je boerderij, het maken van kleding en een prachtig safaripark waar je je vee kunt laten grazen. Ontwikkelaar Marvelous Inc houdt je op gepaste wijze bij de hand, waardoor je aan een rustig tempo de spelregels leert kennen.

De interessantste toevoeging is de wijze waarop je je gewassen en producten aan de man brengt. Zowel de drie dorpen als naburige landen zijn een mogelijke eindbestemming, waardoor je als een echte handelaar op strategische wijze naar maximale winst op zoek gaat. Door de toevoeging van vraag en aanbod houd je op sommige momenten een deel van je voorraad achter of de gooi je de productie van de gewassen om, om het beste resultaat te halen. Het is een simpel concept, maar uiteindelijk geeft het de game een extra twist. Je wilt namelijk constant het maximale uit je dag halen.

Het enige gevaar van games zoals Story of Seasons: Trio of Towns is de eindeloze herhaling van het boerenbestaan. De game doet een goede poging om dat probleem op te lossen door seizoenen, vieze stallen en regenachtige dagen toe te voegen, maar die onderdelen slagen er niet altijd in om je volledige aandacht op te eisen. Dat komt doordat de impact van die onderdelen gering is, waardoor bepaalde onderdelen als een routineklus aanvoelen. Uiteindelijk wil je voornamelijk persoonlijke relaties met de bewoners aangaan. Een goede relatie met je buurman zorgt voor nieuwe voorwerpen en dieren, waardoor je weer toegang krijgt tot betere producten en een volle bankrekening. Ook kun je trouwen, waardoor huisje-boompje-beestje realiteit wordt.

Het mag dan wel niet meer Harvest Moon heten, maar dat is geen enkel probleem voor ontwikkelaar Marvelous Inc. Story of Seasons: Trio of Towns is namelijk een ontzettend uitgebreide farming simulator. De drie dorpen zijn met uiterste zorg in de game geïntegreerd, waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstaan om je boerenleven invulling te geven. Hoe je dat doet, is aan jou. Dat is nog altijd de grootste kracht van de Harvest Moon-erfenis.

Story of Seasons: Trio of Towns

Nintendo 3DS