Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Steam = 50% downloads PC-games

Valve heeft kip met gouden eieren.

Iedereen weet dat Sony, Microsoft en Nintendo de grote spelers zijn binnen de gamesindustrie wanneer het aankomt op het slaan van geld uit onze portefeuilles. Maar wist je dat Valve - volgens Forbes -, het bedrijf dat ons onder andere Portal en Half-Life bracht, de vierde speler is met de grootste voetafdruk binnen dit nog jonge wereldje? En dat allemaal door hun digitale download platform Steam.

Heel verwonderlijk is het echter niet. Steam staat namelijk voor ongeveer de helft tot zelfs 70% van de $4 biljoen genererende downloadable PC-games markt in! Ondertussen heeft de digitale dienst meer dan 30 miljoen actieve accounts, die op hun beurt toegang hebben tot ongeveer 1200 downloadbare PC-games.

Per jaar groeit het gebruiksaantal van Steam met 178 procent, terwijl ook de verkoop van de spellen via het platform jaarlijks met 200 procent toeneemt. Het meest indrukwekkende van alles is echter dat er dagelijks zo'n zes miljoen gamers bij Steam over de vloer komen, en dat de marktwaarde van Valve ondertussen een slordige $2 biljoen tot zelfs $4 biljoen bedraagt.

Gabe Newell, de man die het voor het zeggen heeft bij Valve, schat naar eigen zeggen dat zijn bedrijf winstgevender is dan giganten Google en Apple. "Steam is voor ons een ongelofelijk winstgevend iets", liet de man zopas weten. Samen met meer dan 250 werknemers is Newell hierdoor verantwoordelijk voor een van de grote succesverhalen met behulp van het internet van de voorbije tien jaar.

De volledige doorlichting van Valve is terug te vinden op de website van Forbes. Wij gunnen het Valve volledig, gezien Steam een van die plekjes is waar games nog aan een schappelijke prijs verkocht worden.

Read this next