Starfield preview - Ruimteschip staat klaar voor vertrek

De eerste stappen in Starfield.

Starfield. Grote posters, nieuwsgierige mensen en een immens theater bij de Xbox-stand: je kunt Starfield niet missen bij je bezoek aan Gamescom. Starfield brengt het eerste compleet nieuwe universum in 25 jaar van de hand van Bethesda Game Studios, bekend van succesvolle gameseries zoals The Elder Scrolls en Fallout. Nog steeds is er echter veel mysterie rond de gameplay en het verhaal van de game. Op Gamescom 2023 kreeg ik daarom een presentatie van de eerste stappen die je als speler in dat universum zet.

Ongeveer 300 jaar in de toekomst zijn we in het gezelschap van twee andere personages in een mijn aan het afdalen. Onder enkele grappen legt een van de twee, een vrouwelijke instructeur, uit welke werkzaamheden je daarbeneden zoal zult verrichten. Starfield laat je stapsgewijs en met de nodige humor kennismaken met de vele mechanieken die de game bezit. Net als in voorgaande Bethesda-games hoef je echter niet te lang te wachten vooraleer de game de teugels viert en je als speler vrijheid geniet. Nadat je een ‘mining laser’ hebt opgepakt en een aantal grondstoffen hebt verzameld, kun je namelijk al snel op eigen houtje de mijn verkennen.

Tijdens die verkenning wordt je nieuwsgierigheid meteen geprikkeld. Zo stuit je in een grot op een mysterieus artefact dat bij aanraking visioenen en flitsende kleuren op je netvlies projecteert. Daarna val je flauw en zie je enkel zwart. Het mag duidelijk zijn dat dit artefact een belangrijke rol in het verhaal speelt, en dat het universum vele malen groter is dan bij voorbaat gedacht: een spannende teaser voor het verhaal van de game.

Nadat je ontwaakt, wordt de humor weer kenbaar wanneer je erop aangesproken wordt als je een sandwich van een ander persoon afpakt. Nadat je de basis waarin je bent ontwaakt verlaat, zie je voor het eerst het oppervlak van de maan waarop je je bevindt. Dat is een indrukwekkend gezicht, zeker wanneer er een ruimteschip recht voor je neus landt. Even later landt er echter ook een vijandelijk schip van de Crimson Fleet, wat tot een eerste confrontatie leidt. Je verschuilt je achter muurtjes en schiet met een pistool en een automatisch geweer. Vooral de schoten met het pistool lijken erg impactvol, met vijanden die zichtbaar moeite hebben om rechtop te blijven staan. Tijdens het gevecht gebruik je explosieve tonnen tot jouw voordeel - een al een poosje bekende mechaniek die ook 300 jaar in de toekomst nog bewaard lijkt gebleven. Na wat klappen met de geweren trekken de bemanningsleden van het vijandelijke ruimteschip zich snel terug.

Na de confrontatie vertrek je van de planeet om achter de Crimson Fleet aan te gaan. Snelle schoten met een laser vanuit jouw ruimteschip worden afgewisseld met explosieve kanonschoten die de vijandelijke ruimteschepen flinke schade toebrengen. De verschillende types munitie lijken alvast voor de nodige afwisseling tijdens luchtgevechten te zorgen. Uiteindelijk ontploft het ruimteschip van de Crimson Fleet, waarna je vanuit de cockpit de materialen uit het wrakstuk kunt verzamelen. Gameplay in de ruimte geeft hoe dan ook een grote draai aan de gameplay die je op het oppervlak mag verwachten

In de ruimte verlaat je het stuur voor een wandeling binnen het schip, en ga je naar een tafel waarop je naar een ander zonnestelsel kunt reizen. Fast travel lijkt in Starfield een veelvoorkomende klus te worden. Op die manier kom je bij de hoofdstad van de United Colonies, New Atlantis genaamd. New Atlantis zorgt meteen voor een heel kleurrijk contrast met de maan waar de sessie begon. Het is hier dat je kort Sarah Morgan, de leider van Constellation, ontmoet en dat de presentatie van Starfield eindigt.

Met ongeveer duizend te ontdekken planeten belooft Starfield een gigantische game te worden, die je volgens de mensen bij Bethesda kunt spelen op de manier hoe jij dat wilt. Vijf jaar na aankondiging is het niet lang meer wachten totdat iedereen het universum kan betreden. ‘Op naar de sterren en daar voorbij’ wordt dan eindelijk werkelijkheid.

Starfield is vanaf woensdag 6 september beschikbaar op pc en Xbox Series X/S en is inbegrepen bij Game Pass. Early Access is beschikbaar vanaf 1 september voor bezitters van de premium editie of de Game Pass-upgrade editie.