Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition review - Je doorsnee VR avontuur

Een dikke laag Star Wars.

Hoewel Tales from the Galaxy’s Edge een doorsnee VR avontuur biedt, zorgt de dikke laag Star Wars toch voor een unieke charme.

De Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition review van Carl kijkt of VR een Star Wars-titel naar een hoger niveau tilt.

Moet er nog meer Star Wars zijn? Sinds megaconglomeraat Disney de franchise bezit, word je bedolven onder Star Wars projecten. Uiteraard kan virtual reality daar niet bij ontbreken. Hoewel Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge al twee jaar geleden uitkwam, krijgt het voor de release van de PlayStation VR2 een Enhanced Edition.

De grootste troef van Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition is dat het de unieke sfeer van Star Wars perfect recreëert. De ruimteschepen hebben een junky low-tech uiterlijk, laserpistolen maken hun iconische luide tsjirp, en de shotguns, machinegeweren en andere wapens zijn uitermate gedetailleerd. Om de oververhitting van wapens tegen te gaan moet je met je vrije hand een stuk van de loop achteruit schuiven. En zaken zoals je objective marker en scanner activeer je door een knop op je linkerpols in te drukken, net zoals je in de films ziet. Je voelt je in een mum van tijd ondergedompeld in het universum.

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition review - Met de sfeer zit het goed

Het is echter op vlak van gameplay dat Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition teveel met de middelmaat flirt. Het tempo ligt soms vreselijk laag wanneer de game je trakteer op een ellenlange monoloog, of je door uitermate lineaire omgevingen loodst en vraagt om objecten te scannen of elektrische panelen te repareren. De puzzels zijn bijzonder eenvoudig en het feit dat ze nog enigszins genietbaar zijn, komt eerder vanwege de unieke interactiviteit van virtual reality dan door goed design. De andere gameplaypilaar bestaat uit schieten - heel veel schieten. Knallen vertoont een aangename feedback, met ruimtepiraten die achterover struikelen wanneer je ze in de borst raakt, of naar hun been grijpen. De game worstelt echter wel met de accuraatheid van mikken, want soms belanden je schoten simpelweg niet waar je naar mikte. De game maakt dus duidelijk geen gebruik van de eye tracking technologie van de PlayStation VR2, zoals andere games dat wel doen. Qua gameplay is er in elk geval weinig om van op te kijken.

Deze Enhanced Edition is wel opmerkelijk omdat het de Last Call uitbreiding naadloos in de originele campagne incorporeert. Het origineel kreeg immers kritiek omdat het als een onvolledige game aanvoelde. Dat euvel wordt nu volledig gefikst in de Enhanced Edition. Last Call voegt namelijk uitstekende hoofdstukken toe met epische set pieces. Bovendien vind je er ook nieuwe wapens en vijanden, wat een nodige dosis extra variatie in de game injecteert. En omdat de verhalen ook terughaken naar de originele campaign, voelt het geheel meer betekenisvol aan. Je moet weliswaar een drietal uur content van een mindere kwaliteit doorploeteren alvorens je aan deze geweldige stukken komt. De opname van Last Call in de Enhanced Edition is dus een flinke stap vooruit tegenover de originele game, maar het vergt een tijdsinvestering om daar te geraken.

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition review - Vooral de audio is subliem

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition verdient tot slot bijzonder veel lof voor diens audio. Zoals gezegd slagen de wapens er in om die typische Star Wars sfeer geweldig te emuleren. Maar ook andere facetten getuigen van bijzonder veel aandacht voor detail. Glas met een barst erin kraakt op de meest realistische én onheilspellende wijze die je ooit al hebt gehoord in een game. Het stemmenwerk is over de hele lijn fantastisch. En de soundtrack gaat niet voor de iconische Star Wars thema’s, maar creëert majestueuze nieuwe motieven. Een dikke pluim voor het audioteam.

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition heeft briljante audio en de Last Call hoofdstukken zijn van een bijzonder hoge kwaliteit. Voorts is dit echter een bijzonder doorsnee VR avontuur, dat zowel qua puzzels als qua actie weinig doet om zichzelf te onderscheiden. De sfeer van Star Wars wordt echter wel uitstekend neergezet. Dankzij VR is het makkelijker dan ooit om zelf in ‘a galaxy far, far away’ te belanden.

De Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition review vond plaats op de PlayStation VR2.