Star Wars: Squadrons review - Star Wars in het Squadraat

Dogfights volgens moeders recept.

Star Wars Squadrons is kort maar krachtig en biedt een dogfightervaring die vooral in VR uitmuntend uit de verf komt

De Star Wars: Squadrons review van Sander luidt een triomfantelijke terugkeer in van de dogfighting games van weleer. De indruk is zelfs zo sterk, dat het des te harder aankomt dat de game zo kort is.

Het Star Wars-universum verkennen als de piloot van een TIE Fighter of X-Wing; het is de droom van bijna iedereen die de films ooit heeft gezien. Toch is het al jaren stil rond dogfighting in de Star Wars-games. Ja, Battlefront 2 had een geslaagde Starfighter Assault-modus, maar het is teruggrijpen naar klassiekers zoals X-Wing (1993) en TIE Fighter (1994) voor een volledige ervaring als piloot. Daar komt met Star Wars: Squadrons eindelijk verandering in. EA Motive zet een geweldige dogfightgame neer met als grootste gebrek dat dit alles naar meer smaakt.

De singleplayermodus is simpelweg een liefdesbrief aan de klassieke X-Wing- en TIE Fighter-games. Je scant schepen, beleeft intense dogfights, voltooit escortmissies, en bovenal hou je je bezig met het goed managen van je wapens, engine en schildsystemen. De schepen hebben duidelijke verschillen ten opzichte van elkaar en je hebt steeds vrijheid om je loadouts samen te stellen. Dat komt de afwisseling enkel maar ten goede. De cruciale succesformule is echter dat de gameplay noch arcade noch 'sim' (voor zoverre dat mogelijk is bij ruimtegevechten, uiteraard) is. Wel is het een fijne mix van beide, en dat soort gameplay hebben we al lang niet meer mogen ervaren. Het vormt een welkome afwisseling vergeleken met veeleisende titels als Elite: Dangerous. Al na enkele minuten spelen, voel je je in Squadrons als een volleerde piloot.

Squadrons is bovendien een van de meest immersieve en intense Star Wars-ervaringen ooit gemaakt. Speel je met een HOTAS-joystick (Hands-On Throttle And Stick) en een PlayStation VR-headset, dan word je simpelweg weggeblazen door de overdonderende audiovisuele presentatie. Starfighters gieren je om de oren, brokstukken tikken tegen je prachtig gedetailleerde cockpit en de binaurale audio maakt de ervaring volledig af. PSVR heeft een gebrek aan must-havetitels, maar met Star Wars: Squadrons komt er daar moeiteloos eentje bij.

Star Wars: Squadrons review - Een ijzersterke pilotenervaring.

Minder memorabel is het verhaal dat de singleplayer probeert te vertellen. Elke paar missies wissel je af tussen de standpunten van de Imperials en Rebels. Tussendoor praat je met je crewleden om meer te leren over het achtergrondverhaal en een gevoel van camaraderie op te bouwen. De opzet van EA Motive is niet slecht, maar uiteindelijk komen deze intermezzo's oppervlakkig over. Vooral de Imperials verzanden snel in stereotype 'villains' met weinig diepgang. Het verhaal schiet nooit echt uit de startblokken, en wanneer de game na vijftien missies eindigt, blijf je dan ook op je honger zitten. De singleplayercampagne barst immers van het potentieel.

Uiteindelijk zoek je dan ook je heil in de multiplayer van Squadrons. Ook hier blijf je wel enigszins op je honger zitten doordat de game maar twee spelmodi heeft. Dogfight is een geslaagde pilotenversie van Team Deathmatch. Fleet Battles is dan weer een soort touwtrekken waarbij je het moraal van je tegenstander verlaagt terwijl je de linie naar voren duwt. De gevechten zijn steeds intens. Het vliegen en managen van je voertuigen zit sowieso al snor, maar neemt een heel nieuwe dimensie aan wanneer je het tegen menselijke tegenstanders opneemt. EA Motive vergeet echter genoeg randzaken in te bouwen die je doen blijven spelen. Met maar een handjevol daily challenges en enkele cosmetische beloningen heb je al snel alles gezien wat de multiplayer te bieden heeft.

Star Wars: Squadrons brengt de klassieke dogfightgames van de jaren 90 terug, maar laat je wel op je honger zitten. De campagne is ambitieus, maar slaagt niet volledig in zijn opzet. Bovendien is er te weinig content aanwezig in zowel de singleplayer als multiplayer om lang te blijven boeien. Toch is de combat in de game echt goed. Met een HOTAS-joystick en virtualrealityheadset, is dit bovendien een van de meest intense Star Wars-ervaringen die je ooit hebt ervaren. En daarom is Star Wars: Squadrons een aanrader. De fundamenten van de game zijn zo sterk dat het naar meer smaakt, al zal de game nooit de Kessel-run in twaalf parsecs behalen.

Voor de Star Wars: Squadrons review speelde Sander op de PlayStation 4.

Je kunt de lokroep van de ruimte toch niet weerstaan na deze review? Hier kun je eenvoudig Star Wars Squadrons op Bol.com kopen.