Star Wars Jedi: Survivor review – Ijzersterke game, technisch zooitje

De Force is sterk in deze.

Star Wars Jedi: Survivor is een schoolvoorbeeld van een vervolg.

Voor de Star Wars Jedi: Survivor review (PS5, pc, Xbox X/S) haalt Joël zijn plastic lightsaber weer uit de kast.

Respawn Entertainment heeft verre van stilgezeten sinds zijn eerste bezoek aan een ‘galaxy far, far away’ in Star Wars: Fallen Order, vier jaar geleden. Het vervolg Star Wars Jedi: Survivor richt zich volgens de studio niet op één specifiek verbeterpunt. In plaats daarvan moet Star Wars Jedi: Survivor simpelweg meer van alles bevatten. Het is een manier om het verhaal wat ronding te geven en de personages daarin op de voorgrond te zetten. Star Wars Jedi: Survivor slaagt daar glorieus in. Bovenal is dit een game die het Star Wars-universum eer aan doet.

Star Wars Jedi: Survivor speelt zich vijf jaar na de vorige game af en heeft een genuanceerd verhaal. Protagonist Cal Kestis heeft die tijd benut door een guerrillaoorlog tegen de Empire te voeren. De onderwerpen die het verhaal daarbij aansnijdt zijn volwassen en voelen als een ontwikkeling aan. Cal is namelijk niet meer met zijn oude crew op pad en begint zichzelf gaandeweg in zijn oorlog te verliezen. Heiligt het belangrijkste doel in het heelal daarbij wel alle middelen? Is het verliezen van jezelf en je vrienden het waard om dit doel te behalen? Bestaat er een logische limiet op wat een mens daarin kan bereiken? Het zijn stuk voor stuk gewichtige onderwerpen die op een meesterlijke en natuurlijke wijze worden aangesneden.

Jedi Survivor companions
Compagnons staan veel meer op de voorgrond in Star Wars Jedi: Survivor

De verscheidenheid aan personages staat daarbij in Star Wars Jedi: Survivor veel meer op de voorgrond. Dat is een belangrijk doel voor Respawn Entertainment geweest en dat merk je meteen. Zo krijg je nu op sommige missies een compagnon mee. Dat versterkt niet alleen de wederzijdse relatie, maar resulteert ook in gameplayopties. De compagnons helpen je namelijk bij het oplossen van bepaalde puzzels en in gevechten zet je hun acties in (gebonden aan een cooldown). Daarnaast is er een organisch dorp genaamd Rambler’s Reach dat zich vult met wezens die je tegenkomt. Zo kom je tijdens je reizen wezens tegen die daar een winkel openen en is er wellicht iemand te vinden om je tuinen bij te houden wanneer jij met je schip Mantis lichtjaren elders bent. De focus op de personages naast Cal geeft een hartverwarmende binding die zo typerend is voor goede Star Wars-media. Verder houdt het de missies divers, terwijl Rambler’s Reach op den duur echt als een thuis begint te voelen.

De gameplay van Star Wars Jedi: Survivor verschilt daarbij weinig van zijn voorganger maar heeft zoveel toevoegingen gekregen dat het spelritme veel beter is. Zo heb je veel meer keuzes in de gevechten. Je begint namelijk met de twee lightsaberstijlen uit de vorige game maar speelt al snel het volledige aanbod van vijf stijlen vrij. Elke stijl speelt vervolgens anders en je kiest in welke je je middels punten specialiseert. Zo kies je pakweg de Blaster-stance, die zich specialiseert in gevechten op afstand, maar je na een tiental schoten wel dwingt om met je lightsaber aan te vallen om munitie te vergaren. Of je gaat voor de (Kylo Ren-getinte) Crossguard-stijl die je zeer krachtige, langzame aanvallen geeft waarbij geduld en timing essentieel zijn. De frisse gevechtsopties lenen zich dan ook perfect voor wat New Game+-herbezoekjes.

Daarnaast vind je in de platforming een bak aan nieuwe opties die de Star Wars-fantasie ten goede komen. Zo heeft je trouwe robot BD-1 wat nieuwe trucjes geleerd die je helpen bij puzzels en krijg je al snel een grapplehook. Verder vind je meerdere 'mounts' op de verschillende planeten. Hoewel Respawn Entertainment daarmee niet iets gewaagds probeert, speelt dat wel lekker in op het spelritme. De 'mounts' zijn bijvoorbeeld niet alleen handig voor lange afstanden maar geven ook toegang tot optionele zijroutes. Zo laat een van de 'mounts' je erop afzetten voor een veel hogere sprong. Het tempo waarin je al die nieuwe mogelijkheden vrijspeelt houdt de platforming van begin tot eind interessant.

De (prereleasepatch-) versie op pc rammelt echter wel technisch aan alle kanten. Crashes, animaties die niet werken, en voicelines in tussenfilmpjes die door elkaar heen lopen zijn schering en inslag. De game is ook slecht geoptimaliseerd: je frames hebben meer pieken en dalen dan een elektrocardiogram. Zo is het – met de aanbevolen systeemvereisten – geen uitzondering om je frames in sommige gebieden naar vijftien te zien kelderen, terwijl je eerder in hetzelfde gebied 70 behaalde. Grafisch zijn deze enorme frameratedalen ook niet te rechtvaardigen. Het is het enige grote minpunt van Star Wars Jedi: Survivor. Technisch gezien is het meer een homp deeg dan het overheerlijke Star Wars-brood dat je in de rest van de game proeft.

Naast de vechtstijlen uit Star Wars Jedi: Fallen Order kun je in Star Wars Jedi: Survivor nog drie nieuwe stijlen vinden.

Respawn Entertainment heeft verder duidelijk naar de feedback van de fans geluisterd. De map is nu bijvoorbeeld uitgerust met elementen waardoor je duidelijk je afgelegde route, de missiedoelen (die je ook uit kunt zetten) en te openen deuren ziet. Verder zit er – trommels – eindelijk een 'fast travel'-optie in de game. Dat wil niet zeggen dat te voet opnieuw door gebieden gaan een straf is. Je speelt constant nieuwe routes vrij en de balans tussen sterke vijanden en lightsabervoer is perfect. Na wat moeilijk te kloppen vijanden kom je altijd wat hulpeloze stormtroopers of droids tegen die met een enkele Force-push richting hun dood vallen. De Star Wars-fantasie wordt dan ook in leven gehouden, ditmaal zonder dat ergernissen het overschaduwt.

Star Wars Jedi: Survivor weet precies waar de Star Wars-magie uit voortkomt. Het zijn dan ook de kleine details die het Star Wars-vuur in je ontbranden. De koddige wezens en de malle onderlinge gesprekken die de NPC(s met elkaar voeren, toveren constant een glimlach op je gezicht. Denk aan een stormtrooper boven een afgrond die klaagt over zijn hoogtevrees en liever een flametrooper was geweest, om zich vervolgens te realiseren dat hij ook vuurvrees heeft. Daarnaast zitten er wat kleine afwijkende gameplaysecties in waar echte Star Wars-fans van watertanden - maar die we hier niet spoilen. Reken daarbij het sterke stemmenwerk, het gevoel voor cinematografie en de heerlijk iconische soundtrack en Star Wars: Jedi Survivor kan zich met recht een Star Wars-epos noemen.

Jedi Survivor omgeving
Het typische Metroidvania-leveldesign keert terug in Star Wars Jedi: Survivor, waar je constant middels vrijgespeelde wegen progressie boekt.

De zweepslagen die Star Wars: Jedi Survivor aan je pc uitdeelt terzijde, barst de game uit de voegen van de Star Wars-magie. De veel grootsere aanpak gaat daarbij zeker niet ten koste van het oog voor detail. Er is zoveel meer te ontdekken in deze grotere wereld, terwijl de gameplay aanzienlijk diverser is dan zijn voorganger. Daarnaast is het verhaal duidelijk van een hoger niveau met ditmaal meer gebalanceerde personages, geloofwaardige verwantschappen en moeilijke vraagstukken. Dit is Star Wars ten voeten uit.

Voor de Star Wars Jedi: Survivor review speelde Joël op de pc (I7-9700K, RTX2070S).