Star Wars Battlefront review

(Boba) vetarm.

Star Wars Battlefront is een audiovisueel spektakel. De simplistische gameplay en karige multiplayermodi gooien echter roet in het eten.

"Star Wars Battlefront is geen flauw afkooksel van Battlefield." Dat zijn de woorden van DICE-producent Patrick Bach, die al meerdere keren heeft laten weten dat de nieuwste game van de Zweedse studio zijn eigen ding doet. De game is bovendien niet specifiek voor shooter-veteranen bedoeld, maar ook voor mensen die weinig met het genre te maken hebben. Star Wars is immers voor iedereen. Dat is geen opmerkelijke houding, zeker als je bedenkt dat er dit jaar een Star Wars-film uitkomt die nu al records breekt. De vraag is echter wel: hoe toegankelijk is Battlefront voor nieuwelingen?

Het beste aspect van de Star Wars-reeks is het ontwerp van het universum. Ruimteschepen, interieuren, wapens en voertuigen zien eruit alsof ze daadwerkelijk in gebruik zijn. X-Wings zijn roestige bonken vliegend staal die door droids in de lucht worden gehouden en de cockpit van de Millennium Falcon doet je geloven dat een harig beest er meerdere nachten heeft doorgebracht. Deze levendige look is door DICE perfect naar Star Wars Battlefront vertaald. Zo is rebellenbasis Echo Base op Hoth een claustrofobisch labyrinth vol bonkige apparatuur en haastig bijeengeraapte monitoren. Alles in de basis voelt aan alsof de rebellen er nog maar net orde op zaken hebben gesteld.

De andere drie werelden in de game zijn met een even groot oog voor detail ontworpen. Zo is Tatooine een rotsachtig niemandsland waarin Jawa Sandcrawlers als metalen monolieten boven het gesteente uitsteken. Endor is een weelderige jungle vol eeuwenoude bomen en boomhutten van de schichtige Ewoks. Nieuwkomer Sullust is een vulkanische nachtmerrie waar keizerlijke troepen hun TIE Fighters in elkaar zetten. Elke planeet is een feest van herkenning, wat ook de gewenning van mensen die doorgaans geen shooters spelen bevordert. Je komt ogen tekort zodra je een nieuwe omgeving betreedt: alles is zo op en top Star Wars dat je je bijna een inwoner van het universum waant.

Dat haast euforische gevoel wordt door de fenomenale audio versterkt. Al vanaf het titelscherm schalt de iconische Star Wars-soundtrack uit je speakers. En gedurende de game wordt de Imperial March ingezet wanneer de Imperials aan de winnende hand zijn. De accenten die de soundtrack op de actie legt, zijn zo ingenieus dat je soms al het geweld om je heen vergeet om je aan de overrompelende ervaring over te geven. DICE is er ook in geslaagd om alle wapens en voertuigen hun eigen unieke geluid mee te geven. Zo hoor je in de cockpit van een TIE Fighter niet enkel het karakteristieke huilende geluid, maar ook een scala aan bliepjes en bloepjes die je onderdompeling nog verder versterken. Zelfs de simpelste handeling tovert al een iconisch Star Wars-geluid tevoorschijn.

Onder die prachtige aankleding ligt er natuurlijk nog een speelbare game. Op dat vlak laat DICE echter een paar belangrijke steken vallen. Zo beschikt de shooter over elf blasters die je aan de hand van een level-systeem ontgrendelt. Ze zijn echter allemaal een variatie op een soortgelijk thema en voelen zelden uniek aan. Het ene pistool schiet iets sneller en het andere raakt sneller oververhit, maar veel dieper dan dat gaat het niet. Het is alsof DICE in zijn zoektocht naar toegankelijkheid te ver in een bepaalde richting is doorgeschoven, met als gevolg dat de gunplay in Battlefront nooit echt goed aanvoelt. Plasma afvuren heeft niet dezelfde punch als een magazijn kogels leegschieten. Je krijgt bovendien geen goede feedback op het raken van de vijand, waardoor het soms gissen is of je iemand daadwerkelijk in het vizier hebt.

De game beschikt tevens over powerups, die meestal de vorm van speciale wapens aannemen. Sommige laten je in helden of schurken uit het Star Wars-universum transformeren. Die hero units zorgen voor opschudding in de gameplay, maar vooral de knullige melee-combat met lightsabers zorgt vaker voor frustratie dan opwinding. Zo mis je als Luke Skywalker dikwijls wanneer je een vijand probeert neer te slaan. Hero units voelen daardoor als een gimmick aan, niet als een volwaardig onderdeel van de game.

Powerups stellen je tevens in staat om voertuigen te betreden, maar die voegen weinig toe. Zo bestuur je de vijf ruimteschepen in de game nagenoeg op dezelfde manier en beschikken alle schepen binnen één factie over dezelfde vaardigheden. Wat dat betreft maakt het weinig uit of je in de cockpit van een X-Wing of een A-Wing kruipt. Het enige unieke voertuig in de game is de AT-ST, die in staat is om granaten en raketten af te vuren. Dat voertuig is enkel voor de Empire beschikbaar; de rebellen moeten het met een handvol stationaire turrets stellen. AT-ST's zijn tegelijkertijd ook enorme doelwitten op het slagveld en eenvoudig uit te schakelen. Exclusieve voertuigen schaden de balans dus niet. Toch zijn de voertuigen een gemiste kans door hun gebrek aan karakter.

Ook op het gebied van de spelmodi stelt Battlefront teleur. De negen aanwezige modi zijn bijna allemaal varianten op bestaande concepten. Blast en Cargo zijn niet meer dan Deathmatch- en Capture the Flag-varianten. Dat leidt al gauw tot verzadiging. Zelden heb je de drive om meer dan drie matches binnen één modus uit te zitten. Alleen de Walker Assault-modus gebruikt de unieke aspecten van het Star Wars-universum als uitgangspunt. Die modus is ook één van de hoogtepunten in de game en toont dat het loont om creatief met de reeks om te gaan.

Star Wars Battlefront is als een omgekeerde Millennium Falcon: prachtig vanbuiten, maar weinig opzienbarend vanbinnen. DICE heeft één van de mooiste games van het jaar gemaakt. Dit Star Wars-jasje is echter het enige dat Battlefront van de vergetelheid redt. Alle wapens, upgrades en voertuigen missen namelijk karakter en pit. Het simplisme is zelfs zover doorgevoerd dat het de ervaring en het speelplezier schaadt. Ook de negen verschillende multiplayermodi voelen als karige imitaties aan, met uitzondering van het uitstekende Walker Assault. DICE wou een Star Wars-game maken die voor iedereen toegankelijk is, maar is er uiteindelijk enkel in geslaagd om een grafisch overdonderende titel te leveren. Inhoudelijk kent Battlefront zelfs voor nieuwkomers te weinig diepgang.

Star Wars Battlefront is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.