Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Star Fox Zero keert terug naar zijn roots met een GamePad-twist

Derek gaat hands-on met met Arwing.

Met Star Fox Zero keert een elementair personage uit de geschiedenis van Nintendo naar zijn herkomst terug. Fox McCloud vocht met hand en tand in verschillende Super Smash Bros-games en maakte op de Nintendo Gamecube een uitstapje naar het adventure game-genre, maar zijn befaamde Arwing moest het ontgelden. In samenwerking met Platinum Games brengt Nintendo de klassieke Star Fox-serie naar de Wii U met een kleine twist.

De GamepPad speelt namelijk een essentiële rol. De kern van Star Fox Zero is dan ook het samenspel tussen twee schermen. Je ziet het gehele speelveld op je televisie, terwijl je op je GamePad de cockpit van de Arwing bekijkt. Daarbij maakt de game van de gyroscoop gebruik om meer precisie te geven bij het richten op vijanden.

Dat is aanvankelijk even wennen. In de eerste demo die ik speel, vlieg ik Fox' Arwing door Corneria en gebruik ik voornamelijk de analoge sticks om aankomende vijanden onder vuur te nemen. De eerste fase van het level is compleet on rails en het kost weinig moeite om succesvol ruimteschepen uit de lucht te schieten. Fox vliegt over een slingerende rivier door een ravijn en ontwijkt aankomende rotsen. Het is pas wanneer je de complete vrijheid over de besturing van de Arwing krijgt dat de efficiëntie van de gyroscoop van pas komt.

Bekijk op YouTube

De besturing doet sterk denken aan die van Nintendo's multiplayer shooter Splatoon. Je gebruikt de linker analoge stick om te bewegen en stuurt secuur met de GamePad bij om de vijand in je vizier te krijgen. De cockpit-view biedt echter enkele nieuwe tactieken. Zo vlieg je over een tank en richt met je GamePad naar beneden om hem te bombarderen zonder van vliegrichting te wisselen. Of je draait snel even naar links om een uitwijkende vijand onder vuur te nemen.

Tot dusver geen problemen, zolang je ogen niet op het GamePad-scherm zijn gericht. In een baasgevecht tegen een gigantisch ruimteschip neemt de camera een meer cinematische positie in. Je bent als gevolg compleet van de cockpit-view afhankelijk om vijandelijke ruimteschepen te onderscheppen. Gezien je maar twee ogen hebt, verlies je hierdoor wel je ruimtelijk bewustzijn. Het is dan ook lastig om je aandacht te verdelen tussen de twee schermen en niet tegen allerhande obstakels op te botsen.

Nintendo hecht een groot belang aan herspeelbaarheid en dat merk je onder andere bij het ontgrendelen van nieuwe voertuigen of transformaties van je Arwing. Het herspelen van een level doe je zo met een frisse aanpak voor de situatie of met een compleet nieuwe tactiek voor het verslaan van een baas. Zo heb je de mogelijkheid om de Arwing in een Walker te transformeren. Het eerder genoemde baasgevecht win je door raketten te ontwijken en langzaam onderdelen van het ruimteschip te schieten, maar heeft ook een verborgen optie.

Zo kun je een hangar invliegen en in de Walker-vorm een gevecht met de kern van het schip aangaan. Hier is de hand van Platinum Games sterk te voelen. Het is een hectisch springen en ontwijken van aanvallen terwijl je de verschillende onderdelen van de kern beschiet. Een medewerker van Nintendo raadt me aan van het autolock-systeem gebruik te maken en dat blijkt ook cruciaal. Het richten met de GamePad zorgt er namelijk meerdere malen voor dat ik 180 graden draai en daardoor compleet de tegenstander mis.

De tweede demo heeft een focus op de traditionele dogfights uit de Star Fox-serie. De gitzwarte omgeving van het universum rondom een ruimtekolonie is bezaait met wrakken en wordt door explosies en dodelijke lasers opgelicht. Hier komen de klassiekers zoals de somersault en de barrel roll voorbij. Onmisbare manoeuvres uit Fox' repertoire om vijanden makkelijk af te schudden. Je vertraagt bijvoorbeeld zodat de vijand je nietsvermoedend inhaalt en kwetsbaar is of je gebruikt de somersault om met een looping achter het vijandelijke schip te komen. Waarbij ook het gebruik van de GamePad van belang is om een extra voorsprong te hebben.

Nintendo probeert met Star Fox Zero de serie niet te moderniseren, maar eerder van nieuwe mogelijkheden te voorzien. Het is dezelfde klassieke on rail-shooter met dit keer het gebruik van de GamePad in de mix. Hoewel dit in eerste instantie nog onwennig speelt, lijkt het interessante toepassingen te bieden. Daarbij zijn de omgevingen nog wel vrij leeg. Het is dan ook afwachten of de levels uitnodigend genoeg zijn om Nintendo's hoge inzet op herspeelbaarheid te waarborgen.

Star Fox Zero is eind dit jaar verkrijgbaar voor de Wii U.

Read this next