SSX Review

Scheert hoge toppen.

Het is eindelijk zover: SSX is er weer na veel te lange jaren van afwezigheid en fans mogen gerustgesteld zijn. De spirit van de reeks is intact gebleven. Niet dat daar nog veel twijfel over bestond. Alles wat EA van de game heeft laten zien in de voorbije maanden, en dat is heel wat, toonde dat het bedrijf wist waar SSX voor stond tien jaar geleden en hoe ze dat moesten moderniseren.

En waar staat SSX voor? Razendsnelle dalingen langs prachtige sneeuwgebieden, duizelingwekkende tricks en belangrijkst van allemaal: gameplay die je keer op keer overtuigd dat wat je nu gaat doen nòg cooler zal zijn dan het vorige. Net zoals Burnout erin slaagt een publiek aan te spreken dat breder is dan het typisch race-liefhebbend volk, zo is SSX een game niet enkel voor extreme sports-fanaten maar voor iedereen die arcadegames kan smaken. Dat rijmde trouwens.

EA heeft de franchise op passsende wijze gemoderniseerd. Nog steeds staan de tricks centraal. Door deze uit te voeren vul je je boostmeter waarmee je je snelheid behoorlijk kan opdrijven, of je kunt in Tricky-mode gaan waarin je een tijd lang een onbeperkte boost hebt, wat ook erg van pas komt in race-events. Nieuw is dat je de tijd terug kunt spoelen. In ruil word je wel afgestrafd in de puntentelling en in races blijven je tegenstanders een voorsprong opbouwen. Enkel goed om een valpartij te vermijden of die bocht een tikje beter te nemen dus. Een fijn detail is dat een korte druk op de rewindknop even alles in slow-motion laat gebeuren en je dus even ten volle kan genieten van die heerlijke trick.

SSX laat zich nu ook besturen met de twee control sticks met een controleschema dat geïnspireerd is door de Skate-reeks. Voor de die-hards is er wel de optie om de klassieke besturing in te schakelen. Wat niet te veranderen is, is de lossere besturing. De eerste speelminuten zal het veel tegen muren en bomen aanknallen zijn, maar het went snel en na een half uurtje ben je weer helemaal op je oude niveau terug.

"SSX is opgebouwd rond het overwinnen van Deadly Descents, negen afdalingen die gebaseerd zijn op echte bergtoppen met elk hun eigen gevaren zoals lawines, ijsvlaktes, zuurstoftekort en afgronden."

Daarnaast kun je nu ook gear kopen. Elk snowboard heeft zijn eigen stats en specialiteiten, al hebben ze in de praktijk niet zoveel invloed op het spel. De enige echt essentiële upgrades die je nodig hebt zijn de diverse apparaten die je nodig hebt om de Deadly Descents te overleven zoals armour, een flightsuit, een zuurstofmasker,...

SSX is opgebouwd rond het overwinnen van deze Deadly Descents, negen afdalingen die gebaseerd zijn op echte bergtoppen die elk hun speciale gevaren hebben. In Antarctica moet je zoveel mogelijk in de zon blijven om niet onderkoelt te raken, op Mount Everest moet je tijdig zuurstof toedienen om niet van je stokje te vallen in de ijle lucht, in Patagonië moet je de lawines ontwijken en zo worden er nog meer dodelijke plekken op Aarde bezocht. Elke Deadly Descend wordt voorafgegaan door wat opwarmertjes op nabijgelegen bergen waar je wat race- en trickwedstrijden kan doen.

De Deadly Descents zijn, ondanks de intimiderende naam, echter vrij gemakkelijk en zelden heb je meer dan twee beurten nodig om er heelhuids uit te komen. De echte uitdagingen zijn die dat je vrienden je geven in de Explore-mode. Met RiderNet brengt EA zijn sociale competitienetwerk van Need For Speed naar SSX. Dat betekent dat je constant op de hoogte gebracht wordt van het kunst- en vliegwerk van je vrienden en uitgenodigd wordt door het spel om hun prestaties te verbeteren.

"De echte uitdagingen zijn die dat je vrienden je geven via RiderNet. Een goede online vriendengroep kan de speelduur van de game aanzienlijk verlengen."

Ook kun je Geo Tags achterlaten op tracks. Hoe langer ze daar blijven, en niemand ze dus oppakt, hoe meer credits je verdient. Dit is het soort gameplay mechanic dat al snel uitmondt in een wedstrijdje geo tags op de meest onbereikbare plaatsen denkbaar verstoppen. Dit in combinatie met RiderNet kan zeker als je in het bezit bent van een goede vriendengroep met dezelfde console én een smaak voor SSX de speelduur van de game aanzienlijk verlengen. Je sociale omgeving is zonder twijfel een belangrijke factor die het niveau van het spel kan verhogen van fantastisch naar uitzonderlijk. Spijtig is wel dat dit allemaal ten koste gaat van een traditionele versus-mode.

Dit alles gaat gepaard met een uitstekende presentatie. Grafisch is de game een topper met een stijl die een evenwichtige lijn bewandeld tussen realisme en cartoony. Framedrops komen haast nooit voor, zelfs niet wanneer je op de meest hectische momenten tegen volle snelheid de effecten van het scherm laat spatten met een ongelooflijke trick. Essentieel voor een game als deze natuurlijk.

Naar goede SSX-gewoonte is ook de muziek een hoeksteen van de gehele ervaring. Deze keer heeft EA een eclectische mix van dubstep, techno en goede pop bijeengeraapt bestaande uit muziek van The Naked and Famous, Two Door Cinema Club, Foster The People, DJ Shadow, Felguk, The Qemists, The Hives, Digitalism en nog veel meer toppers.

Wie niet tevreden is met die groepen (shame on you), kan nog altijd zelf playlists maken door muziek op de harde schijf te zetten. SSX laat je vervolgens toe om een playlist te maken voor races, trick-its en menus. Minpunten zijn wel dat je niet tijdens het spelen zelf van muziek kunt wisselen en je kunt ook geen liedjes die op de disc staan uit roulatie halen.

Kortom: SSX is weer helemaal terug van weggeweest en lanceert zichzelf meteen terug naar de top van de snowboardgames. Een aanrader voor iedereen die ook maar een beetje van arcade gameplay en adrenaline houdt. Zeker voor gamers met gelijkgezinde vrienden kan deze game nog weken in je console zitten.

De review van SSX doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan vanaf 2 maart want dan verschijnt de game op PS3 en Xbox 360!

9 / 10

SSX