Splatoon 3 review - Een spetterende terugkeer

Een dikkere laag verf.

Splatoon 3 brengt een bescheiden hoeveelheid nieuwe content, maar maakt slimme aanpassingen die je vele uren van spetterplezier voorzien.

Voor de Splatoon 3 review pakt Menno na een aantal jaar zijn verfpistolen, rollers en kwasten weer uit zijn kluisje.

Splatoon maakte in 2015 een groots debuut op de Wii U en kreeg een opvolger op de Switch. Vijf jaar later komt ook Splatoon 3 uit op de Switch. Gelegen in de Splatlands is Splatsville, de metropolis waarin de activiteiten van Splatoon 3 plaatsvinden. Met een nieuwe singeplayercampaign, de extra modus Slijkslag, verbeteringen aan onlinegevechten, de grootste Salmon Run ooit en meer nieuwe toevoegingen lijkt Splatoon 3 vergeleken met deel twee veel nieuws te bieden. Is het de overstap van deel twee waard?

De Octarianen zijn terug, en deze keer zijn de vijanden en de wereld bedekt met haar: de zogenaamde vloeivacht. In het nieuwe verhaal is het je doel om de geheimen van de locatie Alterna en de vloeivacht te ontraadselen. Dat gaat met een aantal vernieuwingen gepaard. Er is nu namelijk een overworld die verdeeld is in sectoren. Die sectoren kun je ontdekken en bevrijden van vloeivacht wanneer je genoeg visseneieren hebt om je kleine vriend Salmini de vloeivachtsmurrie te laten eten. Daardoor bereik je vervolgens nieuwe plekken. Nieuw zijn ‘schatschroeven’ die je in de wereld kunt ontdekken en met inkt uit de grond draait. Daarmee speel je decoratie voor je kluisje in de lobby, een pakje Slijkslagkaarten (waarover later meer), of een andere beloning vrij. Die nieuwe exploratieopties zijn vernieuwend voor Splatoon en geven de singleplayermodus een verfrissende extra twist.

De sectoren in de singleplayer bevatten ieder een eigen aantal levels. In totaal zijn er in Splatoon 3 veel meer levels dan in de eerste twee delen. Dat gaat niet ten koste van de kwaliteit; ze zijn namelijk nóg creatiever en afwisselender. Net als in de Octo Expansion heb je aan het begin van een level de keuze uit verschillende wapens en moet je een entreeprijs betalen. Ieder level biedt een nieuwe uitdaging en maakt je nog beter met een bepaald wapen of speciale vaardigheid. De levels kunnen uit een mix van puzzels, gevechten en parcours bestaan.

Een voorbeeld is een level waar je gebruikmaakt van het nieuwe Triospanner wapen. Dat wapen geeft de mogelijkheid om in een verticale of een horizontale lijn, drie pijlen verspreid van elkaar, of gefocust op één plek te schiet. Met die functie los je verschillende puzzels op waardoor je de verschillende modi van het wapen leert combineren. De enorme diversiteit en creativiteit waarmee je alle wapens en vaardigheden benut, maakt dit de beste Splatoon verhaalmodus tot nu toe.

Turf War is de bekendste multiplayermodus van Splatoon waarin je zoveel mogelijk gebied met jouw inktkleur bedekt. In Splatoon 3 zijn daarvoor een aantal verbeteringen doorgevoerd. Het samenspelen met vrienden is makkelijker omdat je een ‘kamer’ voor vrienden aan kunt maken. Wanneer het potje begint, kun je jezelf nu naar een zelfgekozen dichtbijzijnde locatie lanceren. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe vaardigheden, (speciale) wapens, kleurencombinaties en locaties toegevoegd om de ervaring op te frissen.

De nieuwe maps hebben ook een aantal twists, zoals een dalend waterniveau waardoor er gedurende het potje steeds meer grond beschikbaar komt. Tot slot brengt Nintendo na de launch updates uit die onder andere nieuwe maps toevoegen. Door de vernieuwingen voelt de Turf War-ervaring nog net wat uitgebreider aan, vallen er nieuwe tactieken in te zetten en wordt het samen spelen met vrienden aangenamer gemaakt.

Salmon Run werd in deel twee geïntroduceerd en keert in Splatoon 3 terug. Het doel van Salmon Run is om binnen de tijd bazen te verslaan en genoeg gouden eieren te verzamelen die je vervolgens in een doel krijgt. De eieren kunnen nu gegooid worden en zijn af te vuren met een kanon van een Bombarie (een van de nieuwe bazen). De bazen voegen ieder een nieuwe uitdaging toe. Zo moet je bij de Salmonoliet omhoog klimmen om alle Salmonieten die aan de toren rondvliegen weg te halen; denk aan een hoge zweefmolen met zalm en eieren. Ook is er in het hoofdgebouw weer een apparaat waar je beloningen kunt ontgrendelen wanneer je punten hebt verzameld en zijn er outfits voor de gamemodus vrij te spelen. De Salmon Run in Splatoon 3 voegt dus eveneens meer variatie toe, en samen met de fijne beloningen is het een volwaardige co-opgamemodus.

Ook de ‘customisation’ opties in Splatoon 3 zijn uitgebreid. De keuze uit Inkling of Octoling, meerdere haarstijlen, oogkleuren, wenkbrauwen en meer zorgen ervoor dat je een geheel eigen personage kunt maken. Een nieuwe functie voor Splatoon is de mogelijkheid om je profiel aan te passen. Door verschillende acties in de game te voltooien kun je in de lobbyterminal je achtergrond, stickers en titels op je naamplaatje aanpassen. Ook zijn in de lobbyterminal de herhalingen en gevechtsstatistieken van gespeelde potjes te bewonderen. Het is niks baanbrekend, maar het helpt opnieuw om Splatoon 3 net dat beetje completer dan zijn voorgangers te maken.

Splatoon 3 volgt de trend waarbij een minigame naast de hoofddoelen speelbaar wordt (denk bijvoorbeeld aan bekende minigames als Witcher’s Gwent en Orlog in Assassin’s Creed Valhalla). Splatoon komt met zijn eigen Slijkslag minigame. In Slijkslag moet je net als in Turf War zoveel mogelijk grond (in dit geval blokjes) met jouw kleur verf bedekken. Dat doe je door in twaalf beurten kaarten in te zetten die ieder een eigen vorm blokjes op het bord overnemen. Je kunt alleen blokjes overnemen wanneer de kaart die je speelt aan een blokje van jouw kleur gelegd wordt. Het voelt echter al snel alsof je maar wat kaarten op het bord plaatst en de vijandelijke kleur probeert in te dijken. Door het spelen van Slijkslag verhoog je je Slijkslag-level en kun je nieuwe kaarten vrijspelen. Het is vermakelijk voor een paar potjes, maar overtuigt niet helemaal om langdurig te spelen.

De muziek van Splatoon 3 is ook zeker het vermelden waard. Snelle beats, rock, dance en de spannende muziek aan het eind van een potje; Splatoon heeft altijd al een zeer unieke en kenmerkende soundtrack gehad. Daardoor is Splatoon muziek al lange tijd populair bij mijn vrienden wanneer er muziek gedraaid wordt. In Splatoon 3 is de soundtrack nóg diverser en uitgebreider. De muziek in de game draagt zijn steentje bij in ieder Singleplayer-level en spannende Multiplayer-battle en vormt de kers op de audiovisuele taart.

Splatoon 3 is de meest complete Splatoongame tot nu toe. Hoewel Slijkslag als nieuwe modus geen lang leven beschoren lijkt, zijn de bekende modi door slimme toevoegingen opgefrist en zeer compleet. De vele aanpassingsmogelijkheden zorgen er bovendien voor dat je ook buiten de actie om dingen te beleven hebt. Bovendien heeft Splatoon 3 een geweldige verhaalmodus, alsook een enorm unieke en veelzijdige soundtrack. Splatoon 3 is een rijkelijk gevulde game die zeer goed uit de verf komt.

Voor de Splatoon 3 review speelde Menno op de Nintendo Switch, waar de game exclusief lanceert.

Splatoon 3

Nintendo Switch