South Park: The Fractured But Whole review - Natte scheet

Natte scheet.

South Park: The Fractured But Whole leunt teveel op oud materiaal uit de serie en slaagt er niet in om een goede game neer te zetten.

Populariteit brengt geld in het laatje. Dat weet Cartman maar al te goed. Met zijn team Coon and Friends trekt hij eropuit om de meest succesvolle superheldenfranchise te bouwen. Ook ontwikkelaar Ubisoft doet daar graag aan mee en wil van South Park: The Fractured But Whole een nóg betere South Park-game maken. Een verbeterd gevechtssysteem en een diepere kijk op het dorpje van de grofgebekte basisscholieren moeten daarvoor zorgen. De toevoegingen zijn echter niet genoeg om de game te dragen. Bovendien ontbreekt het aan origineel materiaal voor het verhaal en de humor.

In South Park: The Fractured But Whole gaan Coon and Friends op zoek naar een vermiste kat, om zo een beloning op te strijken waarmee ze hun superheldenfranchise van de grond kunnen krijgen. Het zou South Park niet zijn als Cartman en kornuiten niet halsoverkop in steeds escalerende situaties terechtkomen. Het is juist die voorspelbaarheid waardoor het twintig uur durende verhaal niet van de grond komt, alle absurde gebeurtenissen ten spijt. Het verhaal leunt te veel op nostalgie en is naar South Park-normen routinematig en platgetreden.

Waar The Stick of Truth met RPG's en videogames in het algemeen de draak stak, ligt de focus van de humor van The Fractured But Whole op de successen van Marvels superheldenfilms. Het helpt dan ook niet dat de tv-serie het materiaal een aantal jaar geleden al uitvoerig heeft behandeld. De game biedt een resem terugkerende personages aan, die allemaal braaf hun routine volgen en bijbehorende grappen maken. Waar The Stick of Truth echter op een frisse manier met videogames lachte, biedt The Fractured But Whole helemaal niets nieuws. Je hebt het namelijk allemaal al een keer gezien.

Het duurt ook even voordat het gevechtssysteem op gang komt. Vooral in het begin ontbreekt het aan de fijne besturing die je nodig hebt om écht tactisch te spelen. De meeste aanvallen zijn alleen op de horizontale as van het speelveld inzetbaar, waardoor het niet mogelijk is om boven of onder je te slaan. Daardoor staan je teamleden elkaar telkens in de weg en kunnen ze niet of minder optimaal aanvallen. Bovendien is het strijdveld in veel gevallen te krap, waardoor je te veel tijd kwijt bent aan herpositioneren, wat weer in verloren beurten resulteert. De gebrekkige logica van het gevechtssysteem zit de speler geregeld in de weg en tegen de tijd dat je meer aanvalsacties krijgt, ben je het systeem al meer dan zat.

De game speelt zich wederom in South Park af, maar dit keer heeft Ubisoft ervoor gezorgd dat je meer van het dorpje te zien krijgt. De game laat vooral meer interieuren zien, die uiteindelijk voornamelijk als fan-service dienen. De slaapkamers van de kinderen zijn volgestopt met tierlantijntjes, verzameld tijdens 21 seizoenen van de tv-serie. Qua gameplay voegen de locaties weinig toe, afgezien van items en wc-potten waar je via een simplistische minigame een bruine trui in kunt breien. Aan het einde van de rit heb je weliswaar nieuwe locaties gezien, maar je hebt er maar weinig beleefd.

Sommige gedeelten van het bergdorpje zijn geblokkeerd met hindernissen, die je gaandeweg door je teamgenoten kunt laten opruimen. Ook zijn er omgevingspuzzels, die je moet oplossen om zeldzame voorwerpen te vinden. De blokkades zijn enorm frustrerend aan het begin van de game, omdat je onnodig om moet lopen om bij je doel te komen. De puzzels zijn dan weer veel te simpel. Het is meer een kwestie van tijd tot je de juiste metgezel ontgrendelt dan dat je je hersens moet gebruiken om iets op te lossen. Beide elementen in de omgeving zijn daarom arbitraire toevoegingen die het spelplezier in de weg staan.

Het ontbreekt South Park: The Fractured But Whole aan originaliteit, zowel in het verhaal als in de humor. Hoe absurd de situaties ook worden, je hebt het allemaal al een keer eerder gezien. Aan het einde van de game blijf je dan ook onvoldaan achter. Het vernieuwde gevechtssysteem voegt uiteindelijk ook niets toe, behalve een hoop frustratie omdat het systeem je simpelweg niet tactisch genoeg laat zijn. Ook de puzzels in de wereld dagen je niet uit en het staat als een paal boven water dat de twintig uur durende game gewoon saai is. South Park: The Fractured But Whole is een scheet in een fles.

South Park: The Fractured But Whole is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.