South Park the Fractured But Whole - From Dusk Till Casa Bonita DLC review - Buikpijn

Nummer twee.

De beloningen die From Dusk Till Casa Bonita geeft wegen niet op tegen de matige en humorloze gameplay.

Opgelet: De review bevat spoilers voor het eindgevecht van de DLC.

From Dusk Till Casa Bonita is de tweede DLC voor South Park: The Fractured But Whole en tevens de eerste extra verhaalcontent voor de game. Het kleine zusje van Kenny is gekidnapt door de Vamp Kids en het is aan jou om haar te redden. Zijn een nieuwe superheldklasse, een nieuwe teamgenoot en een nieuw avontuur van ongeveer drie uur lang genoeg redenen om terug in South Park te duiken, of spoel je het beter door?

Aan het begin van From Dusk Till Casa Bonita krijg je meteen de nieuwe class: de Netherborn. De moves van deze ondode superheld hebben een groot bereik waardoor vijanden die aan elkaar grenzen allemaal geraakt worden. Dat lost meteen een groot probleem op dat in de South Park: The Fractured But Whole review belicht werd, namelijk dat een hoop moves moeilijk te positioneren zijn. De Netherborn is daardoor een nuttige toevoeging aan de bestaande helden.

De tweede significante toevoeging is Henrietta, een ondersteunend personage dat voornamelijk bedoeld is om jou en je team te buffen. Haar moves zijn zo robuust dat ze onmisbaar is in de meeste situaties, vooral wanneer je het risico loopt op extra pijnlijke aanvallen of debuffs. Door de extra tactische mogelijkheden van zowel de Netherborn als Henrietta krijgt The Fractured But Whole meteen een nieuwe laag die de gameplay een hoogstnodige boost geeft. Om de DLC te starten moet je wel een Power Level van 500 hebben, dus je krijgt pas halverwege de game toegang tot de nieuwe content en dan komt de boost zelfs net te laat.

Het verhaal van de DLC is echter te verwaarlozen. Er zijn opvallend weinig grappen te bespeuren en wat wel op humor moet lijken, is opnieuw uit de serie gekopiëerd en bovendien gedateerd. De titel verwijst naar een film van Robert Rodriguez, maar in plaats van een parodie vormt het verhaal een tamme achtervolging om Kenny's zusje te redden. Er zitten nauwelijks momenten in die je hardop doen lachen, zelfs al ben je een groot liefhebber van de controversiële South Park-humor. Binnen drie uur is het verhaal ten einde, zonder de voldoening van een fatsoenlijke climax of een andersoortige impact.

Zelfs de meer riskante grappen bereiken hun doel niet. De eindbaas van de DLC is namelijk Michael Jackson, die hier Corey Haim heet. Die laatste is in werkelijkheid vermoedelijk seksueel misbruikt door Jackson, en beiden zijn bovendien niet langer in leven. Jackson wordt opnieuw neergezet als onverbeterlijke pedofiel, een grap die al jaren niet meer relevant is. Het schrijfwerk is oneerbiedig, lui en bovenal niet grappig.

From Dusk Till Casa Bonita biedt dan wel twee goede beloningen in de vorm van de Netherborn en Henrietta, maar daarvoor moet je jezelf wel door een matige DLC loodsen. Het verhaal is opvallend humorloos geschreven en de zogenaamde humor is hopeloos verouderd en lui. Uiteindelijk biedt de DLC geen doorslaggevend argument om South Park: The Fractured But Whole opnieuw te spelen. Van dit Mexicaanse eten krijg je gegarandeerd buikpijn.