Soundfall review - Goed gevoel voor ritme

Het muziekfeest kan beginnen!

Soundfall is een ritmegame die vrijheid en muziek goed combineert, maar ook veel verschillende en verslavende opties biedt om te blijven spelen.

Voor de Soundfall review zet Menno zijn headset een standje luider om alle werelden en muziek die Symphonia te bieden heeft te ontdekken.

Muziek is een ontzettend belangrijk onderdeel van een game. Het kan de sfeer maken of breken. Door een vallei lopen onder het genot van rustige gitaarmuziek, of demonen uit elkaar trekken terwijl de hardste rock- en metalmuziek klinkt: het kan zorgen voor ontspanning, of je nog nét wat enthousiaster over je overwinning maken. Wanneer dat het geval is, weet je dat het totaalplaatje klopt en dat ieder element van de game elkaar versterkt. Dat is precies wat Drastic Games met zijn eerste game Soundfall wil bereiken. Je moet het gevoel krijgen dat je in de wereld van de muziek zit. Niet alleen het uiterlijk van die wereld past bij de muziek, maar ook de voorwerpen erin moeten allemaal op de muziek inspelen. Drastic Games slaagt erin om de levels en muziek compleet te vermengen in een zeer vermakelijke ritmegame.

Om het gevoel te bereiken dat je in de wereld van de muziek zit, maakt Soundfall gebruik van een intelligent systeem dat muziek analyseert en op basis daarvan levels genereert. Daardoor voelt ieder level (buiten de verhaalmissies) elke keer dat je die speelt anders. Zo analyseert het systeem de beat van een nummer en laat het planten, speakers, vuur en andere effecten meebewegen. Snellere nummers zijn dus uitdagender en er komen moeilijkere vijanden en obstakels in voor. Je kunt ook de moeilijkheid van elk level steeds hoger zetten, vergelijkbaar met games als Minecraft Dungeons. Dat systeem werkt naar behoren en geeft levels een heerlijke, nieuwe draai wanneer je die opnieuw speelt. Daarnaast worden levels langer of korter naargelang de lengte van het lied. De pc-versie laat je bovendien je eigen mp3-bestanden toevoegen. Daarbij krijg je een level dat speciaal gegenereerd wordt voor het door jou geïmporteerde lied. Die willekeurige levels en eigen nummers zijn een aangename manier om personages te levelen.

Soundfall kent namelijk vijf verschillende speelbare personages die je in de loop van het verhaal vrijspeelt. Ieder personage beschikt over zijn eigen hoofdwapen en vaardigheden. Zo kan het eerste personage Melody met haar ultieme vaardigheid heel snel met haar zwaard ronddraaien. Waneer je de verhaamissies of de zelfgekozen nummers in de free-playmodus voltooit, speel je bovendien uitrusting vrij waarmee je personages krachtiger maakt. Het arsenaal van wapens dat je in levels kunt verzamelen of kopen in de in-gamewinkel is vrij beperkt, maar de wapens die beschikbaar zijn verschillen veel van elkaar. Je personage sterker maken is een vermakelijke toevoeging voor een ritmegame, maar het heeft te weinig diepgang voor een game die zichzelf een ‘looter-shooter’ noemt.

Het gevechtssysteem draait om de beat van de muziek die wordt gespeeld. Onderin het scherm zie je de beat zodat je gemakkelijk terug in het ritme komt wanneer je dat kwijtraakt. De bedoeling is om op de beat op de schietknop te klikken. Wanneer dat niet lukt, dan raakt je personage buiten adem; je kunt dan tijdelijk niet meer schieten en bent kwetsbaar voor vijandelijke aanvallen. Het voelt heerlijk als je precies op de beat een goede combo weet neer te zetten. Bovendien kan je die combo ook vermengen met andere wapens zoals het zwaard van Melody, of de bijl van Jaxon. Al die vaardigheden worden nog eens op de proef gesteld wanneer je oog in oog staat met één van de creatief ontworpen bazen. Zonder het juiste ritmegevoel, de krachtigste wapens en tactische combo’s kom je daar niet zomaar verder. Het hele combatsysteem voelt eerlijk en zeer bevredigend wanneer je een combo op de beat kunt timen.

Wanneer je gevechtsvaardigheden op punt staan, is het de hoogste tijd voor de verhaalmodus. Met een prachtige getekende animatie duik je in de vijf werelden waar je met oplopende moeilijkheidsgraad Symphiona moet bevrijden van de kwaadaardige Discordians. Iedere wereld heeft zijn eigen thema waar de muziek op een creatieve manier op inspeelt. De levels van de verhaalmodus worden niet willekeurig gegenereerd waardoor het herspelen daarvan niet zo aantrekkelijk is als de levels in de vrije modus. Hoewel het verhaal niet grensverleggend is, is het toch een erg vermakelijke modus die zeker de moeite waard is om een weg doorheen te beatboxen.

Soundfall is het perfecte voorbeeld dat je geen grote, bekende artiesten nodig hebt om een lekkere, afwisselende soundtrack neer te zetten. In Soundfall vind je namelijk een grote variatie aan originele muziek en gelicentieerde muziek. Elk genre hoor je in de game terug, van jazz tot rock. In de vrije modus kun je alle nummers sorteren op alfabetische volgorde of filteren per artiest of gebied. Door de enorm uitgebreide soundtrack met goede tracks, en de mogelijkheid om op de pc-versie eigen nummers toe te voegen, hoef je niet bang te zijn dat er niets voor jou tussen zit.

Soundfall is een bewonderenswaardig uitgewerkte ritmegame die een goede balans tussen ritmegameplay en ‘dungeon crawler’-actie heeft gevonden. Door de verhaalmodus, vrije modus en oplopende moeilijkheidsgraden is er altijd genoeg te ontdekken. Het sterker maken van personages blijft wat oppervlakkig, maar is voldoende om geboeid te blijven. De veelzijdige soundtrack draagt daar ook zeker zijn steentje aan bij. De strakke beats en flitsende gevechten maken van Soundfall een harmonieus geheel.

Voor de Soundfall review speelde Menno op de pc.