Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

SOCOM: Fireteam Bravo 3

Een (sneeuw)storm aan wapens!

Het is bijna niet te geloven dat er ondertussen al acht verschillende SOCOM-games op de markt zijn verschenen en dat het origineel slechts zes jaar geleden uitkwam voor de PlayStation 2. Doorheen de jaren heeft de reeks bovendien een sprong gemaakt naar de PlayStation 3, al leeft deze tactische shooter vooral verder op dat andere apparaat van Sony: de PSP. De handheld mocht al drie iteraties verwelkomen – twee maal in de vorm van Fireteam Bravo, één keer als Tactical Strike – en binnenkort brengt ontwikkelaar Slant Six alweer een nieuw deel richting de PlayStation Portable.

Fireteam Bravo 3 is een rechtstreeks vervolg op deeltje twee en plaats de speler opnieuw in de schoenen van Wraith, de leider van de SEAL's. Samen met zijn ondertussen gekende strijdmakkers – en enkele nieuwelingen – gaat deze stoere kerel op zoektocht naar Alexander Gozorov, een ex-KGB-agent. We zouden jullie meer over het verhaal willen vertellen, maar het preview exemplaar waarmee wij aan de slag konden gaan had simpelweg niets meer te bieden dan één speelbare missie, en dat middenin de sneeuw.

De SEAL's krijgen de opdracht om hun vermiste collega Toro op te sporen in het ijzige skioord Gaizina Kalns te Letland. Eens aangekomen rapellen Wraith en zijn team uit de helikopter en de tocht tussen skihutten, kabelliften en verlaten sneeuwscooters mag beginnen. Voordat je met eender welke missie van start gaat moet je echter eerst je uitrusting zorgvuldig uitkiezen, en daar kan aardig wat tijd inkruipen. Fireteam Bravo 3 zit namelijk boordevol wapens, granaten en meer van dat moois. Volgens de ontwikkelaar stopt de teller niet bij zeventig verschillende exemplaren, en blijkbaar heeft Slant Six niet overdreven. Allerhande assault rifles, shotguns, sluipschuttergeschut en zelfs een assortiment aan raketlanceerders zijn aanwezig, en elk op zich hebben ze hun eigen zwakke en sterke punten.

Wel moet je er rekening mee houden dat het gewicht van je zelf samengestelde uitrusting niet te zwaar gaat worden. Zo zorgt een MM1 – een SMG die raketten afvuurt – er al meteen voor dat je minder plaats hebt om secundair wapentuig mee te sleuren. Gelukkig is het mogelijk om eens aangekomen op het slagveld wapens van uitgeschakelde vijanden om te wisselen met je eigen equipment zodat je je kunt aanpassen aan verschillende situaties. Wie weet ging je van de veronderstelling uit dat je missie vooral zou draaien rond close combat, terwijl opeens blijkt dat al je tegenstanders best van op een lange afstand neergehaald moeten worden. Een vijandige sniper zoeken, deze uitschakelen en hup, je bent opeens weer klaar om aan de slag te gaan.

Een andere optie is je teamgenoten het vuile werk laten opknappen. Aan de hand van een menu kun je tijdens je missie als teamleider allerlei opdrachten geven aan je makkers, gaande van “follow me” tot het wat agressievere “fire at will”. Toch lijkt Fireteam Bravo ons niet bepaald de meest tactische game te worden waarmee we ooit aan de slag zijn gegaan. Zo moesten wij tijdens onze speelsessie geen enkele keer actief hulp inschakelen, wat zonde is gezien SOCOM aan de basis een shooter is waarbij tactiek een grote rol speelt.

Een van de redenen daarvoor is dat de intelligentie van de tegenstanders (nog?) niet helemaal goed zit. Van tijd tot tijd schakel je een terrorist uit terwijl diens collega recht naast hem staat, maar toch geen vin verroert wanneer het bloed opeens in het rond spat. Daarnaast zorgt een lock-on systeem ervoor dat mikken – vooral wanneer de snoodaards op enkele meters afstand van je staan – bijna overbodig gaat worden. Je bent echter helemaal vrij om een missie aan te pakken zoals je wilt, en als je ervoor kiest om subtiel te werk te gaan maak je het spel in één klap een stuk leuker.

Reacties