Sniper Ghost Warrior Contracts review - Gelezen en goedgekeurd

Koerscorrectie.

Ondanks een gebrek aan ambitie en content is Contracts een zeer degelijke game en een sterke terugkeer voor de reeks.

De Sniper Ghost Warrior Contracts review van Carl sluipt rond in het ijskoude Siberië om te zien of ontwikkelaar CI Games de bittere nasmaak van Sniper Ghost Warrior 3 kan doorspoelen.

Sandboxes en stealth vormen twee handen op een buik. Sinds Far Cry 3 en vooral Metal Gear Solid 5 is het duidelijk dat de tactiek die gepaard gaat met stealth helemaal kan openbloeien in combinatie met met een open wereld. Ook ontwikkelaar CI Games sprong op die kar toen het een vervolg op het enorm succesvolle Sniper Ghost Warrior 2 maakte. Zoals je kunt lezen in de Sniper Ghost Warrior 3 review liep dat echter zeer slecht af. De reeks had duidelijk een koerscorrectie nodig en in de Sniper Ghost Warrior Contracts preview van vorige maand las je al dat deze nieuwe game dat probeert. Met de finale versie achter de kiezen is het duidelijk: Contracts is een zeer geslaagde maar veilige game.

Niochtans is Contracts geen terugkeer naar de strak geregisseerde en lineaire missies van delen 1 en 2. In plaats daarvan is elk level een sandbox waarin je een handvol doelwitten te lijf gaat zoals jij het wil. 'Open levels' haalt de slechte herinneringen aan deel 3 boven, maar Contracts stapt niet in dezelfde valkuilen. Hoewel elk level veel bewegingsvrijheid biedt, zijn de levels zo omvangrijk dat je steeds gemakkelijk en snel van punt A naar B raakt. Bovendien gidst CI Games je op geslaagde wijze naar je doelen via rotswanden die naar handige uitkijkpunten leiden, rioolbuizen die je basissen laten infiltreren en meer. Levels nauwkeurig verkennen loont, temeer omdat je zo soms camerasystemen vindt die je kunt hacken om vijanden te laten markeren. Net als bij concurrent Sniper Elite 4 zijn de levels in Contracts zeer goed ontworpen en een waar plezier om te ontdekken.

Cover image for YouTube videoSniper: Ghost Warrior Contracts - Official Trailer

Wanneer je een ideale sluipschutterspositie hebt gevonden, kun je genieten van de extreem bevredigende 'feel' van de sluipschuttersgeweren die Sniper Ghost Warrior al sinds deel 2 kenmerkt. Je moet rekening houden met afstand,wind en camera's, net als het geluid dat zelfs een gedempt wapen maakt. Het perfecte moment afwachten is dan ook de boodschap. Wanneer je dan eindelijk de trekker overhaalt, volgt een doffe plop, een zachte terugslag van je wapen en heel vaak het uiteenspatten van het hoofd van je doelwit. Wanneer de slow-motioncamera het traject en het zachte gesuis van je kogel tot in detail weergeeft, is het moeilijk om niet onder de indruk te zijn van de macht over nietsvermoedende tegenstanders die Contracts je schenkt. De ervaring van een professionele scherpschutter wordt hier tot ware kunst verheven.

Nochtans is Contracts verre van een 'power trip'. Als vijanden je eenmaal spotten en onder vuur nemen, kun je maar beter onmiddellijk het hazenpad te kiezen. Hoewel je inventaris een volautomatisch geweer of shotgun bevat, raken vijandelijke kogels je hard en sneuvel je na luttele seconden. Door die pittige moeilijkheidsgraad zijn het gigantische assortiment aan wapenupgrades en aan te leren skills des te meer welkom. CI Games biedt hier namelijk een zeer goed doordacht aanbod, dat afstapt van saaie clichés als 'meer gezondheid' en effectief nieuwe tactische opties oplevert. Zo snel mogelijk investeren in een drone maakt een gigantisch verschil om vijanden makkelijker te spotten en er is zelfs een 'sniper turret' die je op een bergflank kunt installeren om vanop afstand het commando tot vuur te geven. Doordat de skills echt een verschil maken tijdens missies, kijk je reikhalzend uit naar de volgende skill die je kunt verwerven.

Aankopen doe je met geld en specifieke resources Die krijg je door in elk level challenges te voltooien. Ze stimuleren je om op het scherpst van de snee te spelen - bijvoorbeeld door je hoofddoelwit met het mes op de keel te ondervragen - en moedigen creativiteit aan. Zoals wanneer je gevraagd wordt om twee vijanden met één kogel uit te schakelen. Na een eerste playthrough van een missie zit je vaak maar rond de 40% voltooiing, waardoor CI Games duidelijk inzet op het volledig onder de knie krijgen van elk level. Hoewel deze focus op diepgang zeer verdienstelijk is, bots je al snel op een probleem: de game bevat namelijk maar vijf levels. Er is niks mis met kwaliteit boven kwantiteit, maar Contracts mist de remixes van levels of schier eindeloze details die een game als Hitman zo dynamisch en eindeloos herspeelbaar maken. Het gebrek aan content is daardoor de grootste negatieve factor van Contracts.

Cover image for YouTube videoPS4 - Sniper Ghost Warrior Contracts Trailer (2019)

Er zijn nog andere minpunten. Zo is de game allesbehalve een grafische hoogvlieger. Hoewel CI Games lof verdient de wispelturige CryEngine stabiel te doen draaien op consoles en de belichting heel soms sfeervolle levels weet te scheppen (de laatste missie in het bijzonder) lijkt Contracts met zijn onverzorgde textures soms evengoed op een game uit het begin van deze generatie. Ook de AI laat steken vallen, met vijanden die soms wel en soms niet reageren wanneer je hun kompaan vlakbij neersteekt. Eén van de allergrootste irritaties is het savesysteem. Je kunt namelijk niet manueel opslaan, maar moet op automatische saves vertrouwen. Die vinden echter zo goed als enkel plaats wanneer je in een level naar een andere zone trekt of een doelstelling voltooit. Hoewel het gebrek aan manueel saven ervoor zorgt dat je voorzichtig en geconcentreerd speelt, is het enorm frustrerend om een kwartier aan voortgang kwijt te raken door een kleine vergissing.

Sniper Ghost Warrior Contracts vormt een sterke terugkeer voor de reeks na de sisser die deel 3 was. De keuze voor individuele levels die elk een sandbox voorschotelen, blijkt de juiste. Dankzij slim design en de briljante 'feel' van je sluipschuttersgeweer is het een waar plezier om methodisch vijanden te spotten en vanop driehonderd meter afstand met een headshot uit te schakelen. Toch zijn er minpunten. De AI en graphics zijn geen hoogvliegers. Daarenboven biedt de game veel te weinig content. Hoewel de focus op herspeelbaarheid en upgrades een poging doet om het Hitman-model te imiteren, heeft Contracts te weinig om het lijf. Eigenlijk is het vooral een gedwongen koerscorrectie na deel 3 die als de eerste, voorzichtige stap naar een grotere game aanvoelt. De reeks had altijd al bakken potentieel en Contracts maakt dat gedeeltelijk waar. Het is nu aan CI Games om deze solide basis tot een compleet totaalpakket om te vormen.

Carl reviewde Sniper Ghost Warrior Contracts op de PlayStation 4.

Sniper Ghost Warrior Contracts