Sniper Elite 5 review - Knallen op die naziballen

Voortborduren in het vizier.

Sniper Elite 5 is meer van hetzelfde: briljante snipergameplay afgewisseld met houterige stealth. De gigantische levels maken veel goed.

De Sniper Elite 5 review vertelt je alles over hoe leuk het is om nazi’s uit Frankrijk te verdringen.

Uiteenspattende harten, verbrijzelde kaken en afgescheurde testikels… Sniper Elite protagonist Karl Fairburne laat met zijn sluipschuttersgeweer een waar spoor van gruwel na. Sniper Elite 5 stuurt onze massamoordende goodguy naar Frankrijk. Aan jou om eigenhandig de nazi’s terug over de Rijn te schoppen.

De formule van Sniper Elite 5 blijft hetzelfde. Je sluipt voorzichtig door omgevingen in de Tweede Wereldoorlog om een plekje te vinden waar je je sluipschuttersgeweer het beste tot zijn recht kunt laten komen. De stealthgameplay zelf blijft echter ver van de avonturen van Sam Fisher in Splinter Cell verwijderd. Animaties blijven houterig, het is soms niet volledig duidelijk waarom vijanden je opmerken, en ook je mobiliteit laat te wensen over. Het zijn gekende problemen die al sinds deel twee bestaan en in deel vijf onveranderd blijven. Slechte punten, zeker gelet op de grote sprongen vooruit die de reeks de laatste jaren op zoveel andere vlakken maakte.

Eenmaal je door het vizier van je sluipschuttersgeweer kijkt, je adem inhoudt en een nietsvermoedende nazi de testikels af schiet, lijken die problemen namelijk veraf. De spanning is tijdens deze stukken te snijden aangezien je rekening moet houden met de zwaartekracht, windrichting en het geluid van je schoten. Enkel de concurrerende Sniper: Ghost Warrior-reeks weet een even spannende en meeslepende sniperervaring af te leveren. Wanneer je schot met de kenmerkende slowmotion-röntgenvisie van Sniper Elite vergezeld gaat, slaak je een zucht van opluchting en kun je van wat choquerende ‘gore’ genieten. De afwisseling tussen sluipenderwijs een level doorploegen en vanop afstand á volonté knallen vormt de perfecte mix tussen spanning en ontlading.

De levels geven je daar bovendien volledig de kans toe. Deel vier zette reeds de stap naar grote sandboxlevels, en Sniper Elite 5 gaat voor nog groter én veel gedetailleerder. Zowat elk level wisselt grote buitenomgevingen af met indoorlocaties die tal van geheime gangen, beklimbare muren en nuttig materieel hebben. Het level Beaumont-Saint-Denis is de overtreffende trap. In een pittoresk middeleeuws dorp, schijnbaar gebaseerd op Mont Saint-Michel, heb je zoveel opties tot verkennen en het bereiken van je doelen dat je gemakkelijk drie uur bezig bent. Door intel te verzamelen en te lezen, ontdek je deze grote puzzeldozen op een organische wijze - ietwat vergelijkbaar met de Hitman-reeks. Sniper Elite 5 heeft zowat het beste level design in 2022 en mag wat dat betreft zelfs trots naast gigant Elden Ring staan.

Net als vorige games in de reeks ontgrendel je skill points die je vervolgens investeert in vaardigheden zoals meer health, een groter bereik van je focus, meer munitie, et cetera. Hoewel de skills zelf zijn weinig inspirerend zijn, zorgt hun opdeling in de categorieën Combat, Equipment en Body er wel voor dat je mondjesmaat een eigen build kunt uitbouwen.

Over builds gesproken: Sniper Elite 5 bevat een veel grotere mate van aanpasbaarheid dan de eerdere games, met talloze wapens en attachments voor je wapens. Zo kun je onder meer de loop, het vizier, het magazijn, de kolf aanpassen, en dat zowel voor als tijdens missies aan workbenches. Al die aanpassingen beïnvloeden gedetailleerde statistieken: denk bijvoorbeeld aan hoe ver het geluid van je schoten te horen is of de hoeveelheid terugslag van je wapen. Het is opnieuw niet baanbrekend, maar Rebellion nodigt je wel uit tot experimenteren en het ontwikkelen van een build die perfect bij jouw speelstijl past.

Wel volledig nieuw voor de Sniper Elite-reeks is Axis Invasion. Een andere, menselijke speler kan namelijk als Duitse Jäger in je singleplayergame binnenvallen om jou te doden. Ben je stiekem een rotzak, dan kun jij uiteraard die rol vervullen. De Axis Invasion voegt een extra dynamiek aan de game toe. Ook de Jäger krijgt namelijk unieke skills, zoals de mogelijkheid om de aandacht van Duitse soldaten te verscherpen. Hoewel je door het gebruik van telefoonpalen voor korte tijd de laatste locatie van je tegenstander kunt zien, is het door de grootte van de levels soms lang wachten vooraleer je je tegenstander op het spoor raakt. Het klinkt wat bizar om het invasion-systeem uit Dark Souls in Sniper Elite te zien, maar het werkt goed als een spannend kat-en-muisspel.

Verder is er de gebruikelijke multiplayersuite van de Sniper Elite-reeks. Er is competitieve multiplayer met maximum 16 spelers. Naar vanouds is dit jolig voor eventjes, maar de gameplay mist diepgang om je voor langere tijd te engageren. Coöperatieve multiplayer is er in de vorm van Survival, waarbij je golven vijanden weghoudt van zones. Deze meer rechttoe-rechtaanmodus is eveneens leuk voor een korte tijd, maar behalve XP-farming valt er niet heel veel te beleven. Het échte plezier zit vooral in de campaign die volledig in co-op te spelen valt. Door de aanwezigheid van een tweede speler benader je de game ook anders, want je kunt bijvoorbeeld de andere speler gebruiken om afleidingen en hinderlagen op te zetten.

Sniper Elite 5 is het uithangbord voor het credo ‘meer van hetzelfde’. De formule werd in deel vier geperfectioneerd, waardoor ontwikkelaar Rebellion hier duidelijk voor subtiele aanpassingen in plaats van bruuske wijzigingen gaat. Vooral voor de stealth tussen het snipen door betekent dat echter nog steeds dezelfde houterige animaties en ietwat onduidelijke systemen die de reeks al sinds deel twee vertoont. Ook het XP-systeem en de workbenches zijn verre van baanbrekend. Het effectieve snipen staat echter als een huis, en Rebellion overtreft zichzelf met de prachtige levels in dit vijfde deel. Boek dus gerust een tripje richting la douce France. Verwacht wel héél veel dode nazi’s.

De Sniper Elite 5 review vond plaats op de Xbox Series X.