Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Sniper Elite 5 laat je opnieuw nazitestikels aan flarden schieten

Vijfde keer, beste keer?

Sniper Elite 5 weet wat je wilt: met slowmotionröntgenzicht nazitestikels aan flarden schieten. Tijdens mijn preview kon ik alvast de tweede missie in de game spelen. Daardoor proefde ik van de nieuwe, Franse setting en de subtiele nieuwe features in de game. Dat ging uiteraard gepaard met heel veel dode nazi’s.

De formule van de Sniper Elite-reeks werd in deel drie verfijnd en in deel vier geperfectioneerd. Op het eerste zicht borduurt deel vijf daar vooral op verder. Je kruipt als ‘lone wolf’-sluipschutter voorzichtig rond in grote open levels. Daarbij verschalk (of vermijd) je patrouillerende nazi’s terwijl je een hoofddoel probeert te bereiken. In torens of op heuvels vind je ideale plekjes om je sniper te richten, je adem in te houden, en vervolgens op haast fetisjistische wijze in vertraagde X-ray beelden het lichaam van je slachtoffer aan flarden te rijten. Daarbij is het cruciaal dat je het geluid van je schoten maskeert, bijvoorbeeld via sputterende generatoren of ander omgevingslawaai. De gameplay van Sniper Elite 5 lijkt dus niet te verrassen.

Toch zijn er enkele opvallende nieuwigheden. Er ligt een grotere nadruk op ‘intel’ vinden, zijnde informatie waarmee je gemakkelijker een locatie infiltreert of bepaalde doelstellingen behaalt. Die vind je in het bijzonder als je commandanten uitschakelt en hun lijk doorzoekt. Het doet wat denken aan de nieuwe Hitman-games en hoe bepaalde informatie je missie kan sturen en vergemakkelijken. Ook kun je nu verschillende ‘starting points’ voor elke missie kiezen – al moet je die eerst vinden en activeren op de map. Dat ruikt eveneens naar Hitman en moet ongetwijfeld de herspeelbaarheid verhogen.

Je kunt in de levels nu ook zogenaamde ‘workbenches’ vinden. Hier verander je van wapen en kun je je wapens aanpassen. Op zich niks baanbrekends, maar de diepgang qua aanpasbaarheid lijkt wel indrukwekkend te worden. Je kunt het vizier, de barrel, de muzzle, het magazijn, de kolf, de grip, de ‘receiver’ en zelfs de houtsoort van je sniper allemaal aanpassen. Dat beïnvloedt dan weer eigenschappen zoals Power, Rate of Fire, Control en Mobility, die allemaal nog eens extra gedetailleerde parameters huisvesten. En uiteraard kun je zo ook het geluidsbereik van je schoten beïnvloeden. De personalisatie gaat mogelijk dieper dan ooit tevoren.

Tijdens het spelen verdien je XP met je acties. Je krijgt bonuspunten door vijanden van zeer ver uit te schakelen, via headshots, door je schoten te maskeren, en meer. Daarmee krijg je dan Skill Points die je kunt investeren in verschillende takken. Combat vertegenwoordigt skills zoals vijanden automatisch doorzoeken bij takedowns, automatisch taggen, en meer. Equipment geeft je meer munitie of meer materiaal zoals granaten. En Body schenkt je meer health, doet je Focus verder reiken, etc. Het lijkt niet baanbrekend en het systeem zat ook in eerdere delen, maar toch lijkt dit een geslaagde koppeling aan de gameplay.

De missie die ik speelde was de tweede in de game. In het Franse platteland moest ik een grote chateau infiltreren en een nazicommandant uitschakelen. Het klinkt allemaal als je doorsnee Tweede Wereldoorlog-game, maar ontwikkelaar Rebellion lijkt zowel qua presentatie als leveldesign een unieke interpretatie af te leveren. In plaats van de saaie velden die je al in zovele WO II-shooters zag, kiest de ontwikkelaar voor kleur, prachtige riviertjes, en in dit geval een groot en gedetailleerd kasteel. De studio blijft na de fantastische levels in deel drie blijkbaar jagen op de titel van ‘beste leveldesign’. Net wanneer je denkt dat je een kantoor onmogelijk stil kunt bereiken, vind je een rottende zoldervloer waardoor je geruisloos binnen geraakt. Raak je in een sluipschuttersnest, dan heb je zichtlijnen die ver reiken maar nooit alles te gemakkelijk maken. De levels in deel vier waren sterk, en deel vijf gaat voor nog beter.

Het laatste en misschien wel meest intrigerende nieuwe element is de zogenaamde Axis Invasion. Een andere speler kan namelijk in jouw singleplayergame binnenbreken. Plots moet je niet enkel rekening houden met een leger computergestuurde Duitsers, maar ook een menselijke sluipschutter. Het doet op papier wat denken aan de ‘invasions’ uit Dark Souls of Julianna uit Deathloop. In deze preview kwam de feature echter nog niet aan bod.

Sniper Elite 5 wil je de mooiste plekjes in Frankrijk tonen, met het brutaalste nazigeweld dat je je kunt inbeelden. De preview wijst erop dat de formule niet erg anders is dan deel vier. Dat hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, want de formule in deel vier stond simpelweg als een huis. Met de nieuwe setting, enkele nieuwe features en een grote focus op sterk leveldesign, lijkt Sniper Elite 5 een schot in de roos te worden.

Sniper Elite 5 komt op 26 mei uit voor pc, PlayStation 4 en 5, en Xbox Series X en S.

Over de auteur

Carl Vander Maelen avatar

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Reacties