Sniper Elite 3 review

Chirurgie met een geweerkogel.

Ik lig op een richel die uitkijkt over een grootse Afrikaanse zandvlakte. Met mijn verrekijker zoek ik mijn doelwit: een officier die belangrijke informatie bij zich heeft. Hij bevindt zich in een tent en staat met zijn rug naar me toe. Met mijn sniper rifle zoom ik zo ver mogelijk op hem in. Ik wacht rustig tot de defecte generator naast mij lawaaierig begint te sputteren. Met ingehouden adem neem ik het schot.

Het beeld vertraagt en focust zich op de kogel die met een ontzettende snelheid uit de loop vliegt. Deze legt minstens 150 meter af voordat hij zijn doelwit bereikt. In gruwelijk detail laat een röntgencamera zien hoe het projectiel door de lever van de officier scheurt. Het is duidelijk dat Sniper Elite 3 niet schroomt om de gevolgen op de lichamen van je slachtoffers te laten zien.

Ontwikkelaar Rebellion Developments belooft dat in de derde Sniper Elite alles dit keer groter en beter is dan voorheen. Je krijgt niet alleen meer gedetailleerd de innerlijke werkingen van gesneuvelde mensen en gebroken machines te zien, maar je bepaalt zelf hoe je te werk wilt gaan. De belangrijkste toevoeging is hierbij de grote open wereld die verschillende paden en bijgevolg verschillende sluipschutteropties biedt.

Toch houdt de game constant je handje vast om te zorgen dat je niet te ver van het geplaveide pad dwaalt. Je loopt constant tegen onzichtbare muren op die je dwingen om een andere weg te nemen. Van het sandbox gevoel blijft weinig over als je vrijheid is beperkt tot slechts een aantal routes. Zelfs paden die op de kaart zijn aangegeven lopen dood in het luchtledige.

Als je dan eenmaal op een rots een goede locatie hebt gevonden om je sluipschuttergeweer te gebruiken, word je wederom verhinderd. Je kan je maar beperkt op de rots positioneren en het begrenst ontzettend je mogelijkheden om een goed overzicht te krijgen. Voor een game waarin sluipschutten centraal staat, werkt dit erg ontmoedigend. Dat de ervaring erg realistisch wordt nagebootst maakt dat extra zuur. Zo moet je rekening houden met de windrichting en het feit dat je kogel langzaam daalt naargelang de afstand die het aflegt.

Sniper Elite 3 legt veel nadruk op stealth gameplay. Je maakt gebruik van de omgeving en vermijdt confrontaties zoveel mogelijk. Je neemt het immers op tegen een overweldigende meerderheid. Dit wordt echter gedwarsboomd door de onkunde van hoofdpersoon Kart Fairburen, die nog niet over de kleinste richeltjes kan stappen. Sluipen wordt zo een frustrerende taak omdat je jezelf regelmatig dood loopt. Twintig centimeter blijkt te hoog om naar beneden te stappen, dus je moet weer het hele eind terug lopen. En laat dat nou juist de plek zijn waar ze op dat moment naar je op zoek zijn.

De tegenstander wil je ook het liefst ontlopen. In een laadscherm zie je hoe je het beste van je machinegeweer gebruik maakt. Idealiter bewaar je dit tot de vijand dichtbij is. Zij hebben deze memo blijkbaar niet ontvangen, want van honderden meters raken ze je genadeloos met exact dezelfde machinegeweren.

Ook zet je vallen om de tegenpartij af te leiden. Je hebt onder andere een steen in je inventaris waarmee je een klein vuurtje stookt. Hiermee lok je ze, maar je gebruikt het ook om ontvlambare objecten op te blazen. De bedenkelijke kunstmatige intelligentie van de oppositie zorgt er echter voor dat je hier niet vaak voor kiest.

Keer op keer zie je namelijk je plannen om een val te zetten in duigen vallen omdat de vijand op de een of andere manier direct door heeft waar jij je schuil houdt. Hoewel je ze hebt afgeleid door een steen in een tegenovergestelde richting te gooien, blijkt de game dit niet goed te registreren. Ook tanks lijken een lijntje met boven te hebben, want ook die weten vrijwel altijd waar jij je bevindt. Het geeft de tegenstander zo'n oneerlijk voordeel dat het alle plezier uit de game haalt.

Tussen de missies door worden dia's getoond die het verhaal van Sniper Elite 3 proberen te verzorgen. Veel heeft dat niet om lijf. Het plot draait om General Vahlen die een superwapen bouwt. Wat volgt zijn acht missies die vrijwel op zichzelf staan. Het enige wat die missies aan er elkaar linkt is het verhaal wat tussendoor wordt verteld. Je ontmoet verder ook vrijwel geen andere personages, met uitzondering van een Engelse informant die je uit een gevangenis redt. Maar ook hij krijgt geen karakterontwikkeling gedurende je verblijf in Afrika.

Voordat je aan een missie begint maakt hoofdpersonage Fairburen de opmerking dat je gebruik kan maken van Bauer om tegenstanders voor je te markeren, want hij is een waardige kompaan gebleken. Dat is zeer opmerkelijk aangezien je daar zelf niks van hebt gemerkt. Dit is schijnbaar allemaal achter de schermen gebeurd. Vervolgens markeert Bauer één soldaat aan het begin van die missie om daarna nooit meer teruggezien te worden.

Rebellion maakt met Sniper Elite 3 weinig beloftes waar. De game wordt geplaagd door technische fouten die er toe leiden dat je maar weinig gebruik maakt van alle opties die voorhanden zijn. Reken hier een nietszeggend verhaal en zeer bedenkelijke kunstmatige intelligentie bij en je blijft zitten met een game die op alle fronten niet boven de middelmaat uitstijgt.

Sniper Elite 3 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

4 / 10