Sleeping Dogs: Definitive Edition review

Meer glans, evenveel puin.

Welkom in het Hong Kong van de Sleeping Dogs: Definitive Edition, waar corruptie heerst en niemand geeft om een slachtoffer meer of minder. Waar de wetten van de natuur een grap zijn en voertuigen geregeld in het broeiende asfalt wegzakken. Een plek waar een autovrije zondag plotseling opduikt en pas opgeheven wordt zodra je de stad verlaat. De metropool die je zomaar buiten de poorten smijt, zonder daarvoor een geldige reden te geven.

Het bovenstaande is geen slagzin van een Lonely Planet-reisgids, maar een schets van de toeristische trekpleisters die ontwikkelaars United Front Games en Square Enix London hun bezoekers voorschotelen. De game die twee jaar terug op de pc, PlayStation 3 en Xbox 360 uitkwam, is voorzien van een extra laagje glans. Dit om de gamers van de nieuwe generatie consoles een kersverse ervaring te bieden, aldus de studio's. De spirituele opvolger van de True Crime-reeks heeft nog altijd z'n momenten, maar komt nergens over als een definitieve uitgave.

Het verhaal en bijhorende setting zijn hetzelfde gebleven. Wanneer politieagent Wei Shen van San Francisco naar geboorteplaats Hong Kong overgeplaatst wordt, krijgt hij de opdracht een grote Triad-organisatie te infiltreren. De grenzen tussen goed en kwaad vervagen terwijl je als plichtsbewust wetsdienaar tussen criminelen stand probeert te houden . Dit gaat meestal gepaard met bloederige vuisten en gestrekte benen, iets waar Sleeping Dogs uitstekend in slaagt.

De missies in de compacte open wereld van de misdaadgame hebben veelal dezelfde conclusies. Of je nu marktliederen afperst, een raceauto van een rivaliserende bende sloopt of in een villa inbreekt om een afluisterapparaat te installeren; elk scenario eindigt in een gevecht om de dood. Daarmee beland je ook meteen bij het sterkste punt van Sleeping Dogs. Waar soortgelijke series als Grand Theft Auto en Saints Row voornamelijk rond vuurgevechten draaien, beoefen je in deze game vooral oosterse vechtkunsten. Met simpele doch effectieve knoppencombinaties sla je tegenstanders tegen de grond en ontwijk je hun klappen.

Dit vechtsysteem werkt perfect en met de juiste timing voel je je een onoverwinnelijke incarnatie van Bruce Lee. Wanneer er alsnog naar handpistolen en automatische geweren gegrepen wordt, verliest de actie zijn glans. Schieten voelt log en het vizier is vaak te stug om doeltreffende kogels af te vuren. Toch blijft dit één van de leukste manieren om het grafisch opgekrikte Hong Kong van geweld te voorzien.

De pleintjes met eetkramen vol opdringerige verkopers, de texturen van Wei's maffiamaatpak, de nachtclubs en commerciële lanen van de stad hebben meer diepte en kleur gekregen. Het uitzicht is verbeterd en Hong Kong voelt levendiger dan tevoren. Aan een titel die van de grond af voor de PlayStation 4 is gebouwd, kan de game echter nog niet tippen. Veel personages en bouwwerken zijn daarvoor nog te flets. In dat opzicht hebben de samenwerkende studio's het jaar van extra ontwikkeling goed benut, maar de straten van de Chinese grootstad zit vol technische obstakels en destructieve mankementen.

Voor een product dat de titel Definitive Edition draagt, laat deze uitgave van Sleeping Dogs heel wat steken vallen. Tijdens het uitspelen van de campagne en flink wat zijmissies is de game welgeteld acht keer gecrasht. Dit gebeurde niet alleen tijdens het navigeren door de stad, maar ook wanneer het einde van een lange missie in zicht was. De moed om zo'n opdracht dan opnieuw aan te gaan, wordt met pijn en moeite bij elkaar geraapt.

Daarnaast gebeurt het regelmatig dat Wei met zijn auto door de grond zakt of met zijn gestreken pantalon in een muur of hekwerk blijft hangen. Tot twee keer toe verdween alle verkeer uit de stad. Er staan dan enkele auto's verdwaald op een parkeerplaats, maar de wegen zijn volledig uitgestorven. Pas wanneer de game opnieuw opgestart wordt, kan je weer naar hartenlust voertuigen vernielen en tussen het verkeer manoeuvreren. De downloadbare content steekt op dat vlak beter in elkaar. Deze uitbreidingen waren eerder enkel los verkrijgbaar en zijn nu in dit pakket bijgesloten.

De twee extra verhaallijnen zijn kleine, geconcentreerde varianten met meer komische noten en geen opvallende technische gebreken. In Nightmare in North Point vecht je tegen demonen in een spookachtig Hong Kong, terwijl je in Year of the Snake een rasechte straatpolitieagent speelt. Het verhaal van de hoofdgame is echter ook een grap, op een ietwat onbedoelde manier. Wei Shen rijdt honderden burgers aan, sloopt de halve stad en laat bergen met vaak onschuldige lijken achter en wordt hiervoor niet scheef bekeken door zijn collega's. Het serieus nemen van zo'n plot zonder consequenties is knap lastig.

De Sleeping Dogs: Definitive Edition is als een snelle, vette hap bij de snackbar. Het duurt niet lang om te maken, levert in korte tijd aanzienlijk wat geld op en laat je na een uur alweer achter met meer honger. De goed uitgewerkte kernelementen van de originele game blijven lekker wegspelen en het afweren van wel twintig boze maffiosi tegelijk is leuk tijdverdrijf. Het verhaal negeer je echter al snel door de oneindige clichés en totale gewelddadige vrijheid die je krijgt als agent.

Qua grafische prestaties hebben United Front Games en Square Enix London de lat voor zichzelf een stukje hoger gelegd, maar niet zo hoog als je tegenwoordig van een nieuwe generatie spelcomputers verwacht. Het jaar van ontwikkeling dat hiervoor is uitgetrokken blijkt te weinig, want het technische falen ontnemen je een soepele ervaring. Heb je de oorspronkelijke game nooit gespeeld, dan is de gameplay alsnog interessant om te ontdekken. De slordigheden houden dat echter tegen. De vechtkunsten en de setting van Hong Kong bieden veel meer dan deze luie prestatie.

De Sleeping Dogs: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

6 / 10

Sleeping Dogs: Definitive Edition