Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Sledgehammer reageert op controversieel filmpje Call of Duty: Modern Warfare 3

"Onschuldige slachtoffers zijn onderdeel van oorlog."

Modern Warfare 3 heeft een aantal "schokkende momenten", volgens de creative director van Sledgehammer Games Bret Robbins.

"Maar zoals ik eerder zei, we willen het niet zomaar doen, we willen niet shockeren om te shockeren," zei hij tegen VentureBeat als reactie op het filmpje uit Modern Warfare 3 dat vorige week op internet lekte.

In het filmpje is de uitvoering van een terreuraanval op Londen te zien. Terwijl een familie, waaronder een klein dochtertje, een foto wil nemen van de Big Ben, ontploft er een busje in de straat. Met fatale gevolgen.

De reacties op het filmpje zijn gemengd. Er gaan veel stemmen op die zeggen dat Sledgehammer met Modern Warfare 3 gewoon weer een controverse wil starten, om het No Russian-level van Modern Warfare 2 te evenaren en in de publiciteit te komen.

In het No Russian-level van Modern Warfare 2 dat in 2009 verscheen moest de speler zelf een terroristenaanval uitvoeren in een luchthaven en kon hij op onschuldigen schieten.

Creative director van Modern Warfare 3 Bret Robbins had het volgende te zeggen over het filmpje:

"In Modern Warfare 3 willen we het effect tonen van een oorlog. Wat gebeurt er als een moderne Amerikaanse stad wordt aangevallen? Hoe zou dat zijn, wat zou je te zien krijgen? Als je op dat moment in de straat aan het lopen was, wat zou er gebeuren?

"Onschuldige mensen maken daar deel van uit helaas."

De scene in kwestie uit Modern Warfare 3.

In Modern Warfare 3 breekt de derde wereldoorlog uit en worden de meest herkenbare steden van de wereld getroffen door terreur aanslagen.

"Hoe blaas je de wereld op?" vraagt Robbins. "Je bedenkt scenes en momenten dat passen in het verhaal. Je doet dat niet gewoon omdat je dingen wil opblazen voor de fun."

"Klopt dit wel? Zouden de personages hier zijn op dit moment in de tijd? Past het in het plot? Je wil dat het spannend is maar ook dat het klopt."

"Je kunt het niet zomaar doen.", voegde hij toe. "Het kan niet zomaar fantasie zijn. Het moeten echte missies zijn, dingen waarvan je denkt dat ze echt kunnen gebeuren binnen de uitzonderlijke omstandigheden die je maakt. Dus is het altijd dat evenwicht zoeken tussen geloofwaardigheid en pure waanzin en actie."

Over het verwijt dat ze hiermee gewoon een controverse willen starten dat die van Modern Warfare 2 overtreft had Robbins het volgende te zeggen:

"Wat je niet doet is zeggen: we doen dit gewoon om onszelf te overtreffen. Het moet iets authentiek zijn, iets dat het plot vooruit duwt."

"Je pusht jezelf altijd vooruit en kijkt of je de grenzen van het medium en het vertellen van verhalen kan verleggen."

"We hebben zo'n groot publiek voor deze game dat we iets willen afleveren dat mensen gaan herinneren. Ervaringen waar mensen de volgende dag over gaan praten met hun vrienden. Het gaat erom dat je iets unieks maakt."

Read this next