Skylanders Giants Preview

Een reuzestap vooruit.

Toen ik in augustus 2011 op Gamescom voor het eerst kennis maakte met Skylanders: Spyro's Adventure was dat in een klein kamertje in de verste hoek van de Activision booth. De presentatie werd gegeven door één van de grote bazen van Toys For Bob, de kleine studio verantwoordelijk voor de game, en buiten mezelf waren maar twee andere gamejournalisten aanwezig in het kamertje.

De gamepers was met reden sceptisch over het project van Toys For Bob. Het bedrijfje is niet meteen verantwoordelijk geweest voor de meest indrukwekkende catalogus games in het verleden en één van de hoofdrolspelers van de game was Spyro The Dragon, een platformheld uit de jaren '90. Op eerste zicht leek het dus alsof Activision wou incashen op een franchise die ze hadden gekocht door er een kleine developer op te zetten, een laag budget te geven en dan te hopen dat nostalgici en oma's het spel kochten.

Na enkele minuten spelen was ik echter verkocht. Het spel was niet enkel ontzettend charmant maar de introductie van Near Field Communications, dat toelaat om gegevens te lezen uit action figures en on the fly in het spel te importeren leek wel magisch. Meteen beklaagde ik me dat het spel niet beschikbaar was toen ik twaalf was. Mijn buikgevoel bleek correct te zijn want inmiddels hebben de Skylanders de wereld overgenomen en vliegen de Skylanders action figures de rekken uit. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Toys For Bob ondertussen hard werkt aan een sequel voor Spyro's Adventure.

Skylanders Giants zal deze volwaardige opvolger met een geheel nieuwe wereld en nieuw verhaal heten. Deze game introduceert een aantal nieuwe dingen. Om te beginnen zijn er de titulaire Giants, een nieuwe klasse van Skylanders die een stuk groter zijn dan wat we gewend zijn, zowel in-game als in action figure-formaat. Deze Giants hebben net zoals normale Skylanders allemaal een eigen karakter, speciale moves en unieke gebieden maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze een stuk sterker zijn dan hun kleinere tegenhangers. Ze kunnen rotsblokken opheffen en naar vijanden smijten, vliegende eilanden naar zich toe trekken om nieuwe gebieden te openen en een stuk meer damage weerstaan. De keerzijde is dan weer dat ze een stuk logger zijn en dus niet zo goed zijn in het ontwijken van vijandelijke aanvallen. Ook zullen deze Skylander Giants duurder zijn om te kopen dan de normale action figures. Een exacte prijs kon Activision ons echter nog niet vertellen.

Naast de acht Giants die beschikbaar zullen zijn bij het verschijnen van Skylanders Giants zullen er ook nog eens acht nieuwe normale Skylanders geïntroduceerd worden.

Eén voorbeeld dat we alvast te zien kregen was Pop Fizz, een Skylander die zich verdiept in alchemisme en potions in het rond smijt om vijanden vanop afstand te bestoken. Hij kan echter zijn vreemde drankjes ook zelf drinken met bizarre tijdelijke krachten tot gevolg.

Naast de volledig nieuwe karakters verschijnen vierentwintig oude Skylanders ook in een nieuwe editie. Deze Series 2 Skylanders zoals Activision ze noemt zullen iets sterker zijn dan de vorige reeks door hun extra krachten en hun mogelijkheid om van specialiteit te veranderen zonder dat je ze terug moet herleiden tot level 1. De Skylanders die je nog hebt uit Spyro's Adventure blijven echter bruikbaar en kun je gewoon verder blijven levelen in Skylanders Giants. Fijn om te weten is dat het maximumlevel van je Skylanders in Giants verhoogt wordt van 10 naar 15. Er zal dus geen enkele Skylander action figure stof verzamelen komende winter.

Alsof acht Giants, acht volledig nieuwe Skylanders en vierentwintig nieuwe versies van oude Skylanders nog niet genoeg was zullen acht van deze Skylanders ook nog eens zogenaamde 'lightcore' Skylanders zijn. Deze action figures hebben lichtgevende details wanneer je ze op de Power of Portal zet. Een beetje magisch als je het ons vraagt, want er zit niets van bedrading of batterijen in de action figures zelf!

Skylanders Giants verschijnt dit najaar op Nintendo DS, PS3, Wii en Xbox 360. Een exacte lanceerdatum is nog niet bekend.

Skylanders Giants

iOS, PS3, Xbox 360, Nintendo Wii U, Nintendo Wii, PC, Nintendo 3DS