Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Singularity

Staat tijd aan jouw kant?

Oorspronkelijk gepland voor het najaar van 2010, toen ontwikkelaar Raven en uitgever Activision besloten om de game nog enkele maanden in de koelkast te stoppen om er zo voor te zorgen dat Singularity niet onder de voet zou gelopen worden door alle Modern Warfare 2 geweld. “Top”, dacht menig shooter fan die de game al enige tijd op diens radar had opgevangen, “dat zijn dan enkele maanden bij die benut kunnen worden door aan de game te sleutelen en onze portefeuilles worden iets meer gespaard”. En nu is het dan eindelijk zo ver, Singularity ligt in de winkelrekken bij iedere zichzelf respecterende gamewinkel. Maar is het allemaal het wachten waard geweest?

Het verhaal van de game is ietwat veranderd in vergelijking met wat we in onze preview schreven. Nog altijd werd er tijdens de jaren 40 een mysterieus nieuw element, genaamd E99, gevonden op een afgelegen eiland, Katorga-12, aan de oostkust van de toenmalige Sovjet Unie. Josef Stalin, die bij iedereen wel bekend is als dictator van de USSR in die tijdsspanne, gaf het bevel aan Victor Barisov en Nikolai Demichev, twee Russische wetenschappers, om met het nieuw gevonden gesteente ervoor te zorgen dat de USSR werelddominantie kon verkrijgen. Maar dit zou geen videogame zijn mocht het allemaal goed aflopen met deze toch wat lugubere experimenten. Voor de twee bollebozen het goed en wel beseffen heerst er paniek in het onderzoekscomplex en wordt Katorga-12 opgeslorpt in een vreemde vloedgolf van energie. De Russische overheid stopt alles in de doofpot totdat in het jaar 2010 een Amerikaanse spionagesatelliet vreemde energiemetingen ontvangt van het befaamde eiland. Redenen genoeg voor de Amerikaanse overheid om een eliteteam van Spartans – we see what you did there – op pad te sturen om eens rond te snuisteren op het schijnbaar verlaten Katorga-12.

Jij speelt Nate Renko, één van de welgeteld twee Black Ops soldaten die naar het eiland gestuurd worden om deze mogelijks internationale crisis te voorkomen. Nog voor ze goed en wel in de beurt komen van de toenmalige onderzoekslabo’s, wordt hun helikopter geraakt door een vreemde energiegolf. Renko raakt gescheiden van zijn partner – medesoldaat wel te verstaan – en de twee moeten elkaar zien terug te vinden om het fijne te weten te komen van wat er gaande is op het eiland. Maar tijdens één van de singulariteiten wordt Renko tijdelijk terug geteleporteerd naar de dag van de ramp op Katorga-12, waar hij een onderzoeker redt van de dood. Wanneer onze protagonist terug geflitst wordt naar 2010, stelt hij vast dat hij de geschiedenis veranderd heeft en dat moeder Rusland nu de ultieme wereldmacht is. Dit is iets wat onze Amerikaanse G.I. niet kan toelaten en dus gaat hij op zoek naar een manier om de geschiedenis te herstellen.

De game schept bij het aankomen in het onderzoekscentrum een heel goede sfeer, bijna te vergelijken met BioShock. In de inkomhal zijn verschillende projectors verspreid die de speler met behulp van een luchtig filmpje een korte schets geven van wat er zich afgespeeld heeft tijdens de gloriejaren op het eiland. Ook liggen er doorheen de game nota’s en bandrecorders verspreid van mensen die op Katorga-12 gewerkt hebben, die zeer goed bijdragen tot het scheppen van de juiste sfeer en setting. Enkel jammer dat de achtergrond het enige interessante is aan het hele verhaal. Als je bij het lezen van de vorige paragraaf al het idee had van: “Oja, ik zie waar dit heen gaat.” dan kunnen we je melden dat de game niet veel meer verrassingen voor je in petto zal hebben. Heel jammer zelf, want de hele setting van een alternatieve realiteit waar Moeder Rusland erin geslaagd was om de wereld onder te dompelen in een communistisch rood tintje, was er wel eentje die heel veelbelovend was (maar aangezien dit een Amerikaanse game is, wordt het Russische communisme nog altijd gekarakteriseerd als een kwaad dat erger is dan de hele fanclub van de Twilight serie. Nuja, Americans will be Americans.)

Als we nu even tijd mogen nemen om snel de werking van tijdreizen in deze game aan te kaarten. Er bestaan verschillende soorten tijdreizen: Tijdreizen à la Terminator, tijdreizen à la Back to the Future, à la The Lake House, à la Time Cop … allemaal hebben ze verschillende beperkingen en voordelen. Zo is het bijvoorbeeld in de Terminator films wel mogelijk om terug te keren in de tijd, maar niet naar de toekomst te reizen. De manier van tijdreizen in Singularity is eerder een Back to the Future manier van reizen, waar je zowel terug als vooruit kunt gaan en de handelingen die je stelt in het verleden een invloed hebben op de toekomst. Enkel spijtig dat de game deze “wetmatigheid” niet altijd even nauwkeurig opvolgt. Een klein beetje consistentie was wel leuk geweest. En dan nog iets: rekening houdend met de manier van tijdreizen in deze game zou het dus mogelijk zijn om terug te reizen in de tijd en jezelf uit het verleden te verhinderen om terug mag keren in de tijd. Maar hoe zou het dan mogelijk zijn om jezelf tegen te houden, als je zelf niet eerst teruggekeerd bent in de tijd?

Nog zo iets. Nadat Renko per ongeluk de geschiedenis veranderd heeft in het voordeel van de Russen, worden hij en zijn partner – lees: medesoldaat, nogmaals – gevangen genomen door een Russische generaal. Devlin, het tweede lid van het Amerikaanse Spartan team, maakt de opmerking dat ze moeten behandeld worden als gevangen genomen soldaten in tijd van oorlog (POW’s, of Prisoners of War), zoals omschreven werd in de Conferentie van Genève. De generaal lacht dit weg en executeert je teamlid. Maar als we ons in een alternatieve toekomst bevinden waarin de USSR kort na de Tweede Wereldoorlog de wereld heeft veroverd, zou de Conferentie van Genève (uitgebreid en herzien in 1949) dan nog plaats gevonden hebben? Blijkbaar wel, gezien de generaal kort het bestaan van dit pact bevestigt. Dus wij moeten geloven dat terwijl Ivan – wat de bijnaam is/was van de Russen tijdens WO2 – even doodleuk de wereld aan het bezetten was met hun onstopbare leger, de toenmalige wereldmachten samen rond de tafel zaten om wat afspraken vast te leggen? Lijkt ons heel onwaarschijnlijk. En wat doen Renko en Devlin op het eiland, aangezien Rusland nu de absolute wereldmacht is, zou de Amerikaanse overheid die in de alternatieve toekomst vrijwel onbestaand is dan nog een Black Ops team gestuurd hebben naar Katorga-12?

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

Getagged als

Reacties