Singstar Guitar

Song Band.

Doemdenkers berichtten reeds een hele tijd over de teloorgang van het muziekgame-genre. Games zoals Guitar Hero 1, Guitar Hero 2, Guitar Hero 3, 4, 5 en 6 zouden te snel elkaar opvolgen waardoor er weinig vernieuwing binnen het genre zit. Nieuwe sterren op de dansvloer zoals DJ Hero en Lego: Rock Band krijgen zo minder kansen wat bijzonder jammer is. Ook London Studio, beroemd omwille van de immer populaire Singstar serie, komt af met een spel waarin je de plastieken gitaren van onder het rockstof kan halen: Singstar Guitar.

Wat ons meteen opvalt is dat de game in de verste verte niet tracht om iets nieuw te brengen. Hier heb je vijf rijen met noten die van boven naar onder scrollen, raak ze op het juiste moment en je scoort punten. Sommigen onder ons herkennen dit heel misschien nog wel...het is dezelfde formule die zowel Guitar Hero als Rock Band hanteren. Nu goed, de nieuwe CEO van Coca Cola brengt ook niet meteen vernieuwing binnen het bedrijf en gamma om succesvol te zijn.

We baseren dus ons oordeel op de eigenlijke gameplay en die is best leuk. Je kiest een nummer en neemt je instrumenten klaar. De game kan met twee micro's en twee gitaren tegelijk overweg, mooi zo. Heb je je laatste cent uitgegeven aan de nieuwe Rock Band instrumenten, dan beschik je waarschijnlijk niet meteen over een grote woonkamer. Geen nood, de game speelt even goed met twee spelers, beter zelfs.

Het probleem met vier spelers zit hem in de visuele weergave. Tenzij je een gigantische TV hebt of een projector is het scherm vrij dichtbevolkt. Er speelt een muziekvideo centraal af, er worden twee muziekbalken weergegeven voor de zangers onder je kennissen en rechts scrollen de twee gitaarbalken voorbij, de ruimte wordt nog verder verkleind wanneer je split-screen werkt. Klein detail, maar in deze game is het niet mogelijk om lead gitaar of bass te spelen, elke gitaarspeler krijgt - afhankelijk van het gekozen moeilijkheidsniveau - dezelfde noten te zien.

De gitaren registreren de noten goed, een vereiste voor dit type spel. De moeilijkheidsgraden zijn wel drastisch verlaagd. In Guitar Hero en Rock Band merk je makkelijk je eigen evolutie op, hier zit die wil om te verbeteren niet in het spel in. Je speelt eigenlijk gewoon kort voor je plezier, waar GH en RB hardcore zijn kan je dit eerder klasseren onder casual play.

De nummers zelf zijn mijn inziens een betere mix dan Singstar Dance, maar dit is volledig mijn eigen persoonlijke mening. Er zitten heel wat recente klassiekers bij, golden oldies en bands die wereldsucces hebben geoogst.

• 3 Doors Down - Kryptonite
  • Bloc Party - Helicopter
  • Blur - Song 2
  • Buzzcocks - Ever Fallen In Love With Someone
  • Colbie Caillat - Bubbly
  • David Bowie - The Man Who Sold The World
  • Elbow - Grounds For Divorce
  • Florence and the Machine - Kiss With a Fist
  • Franz Ferdinand - No You Girls
  • Jamiroquai - Too Young to Die
  • Kaiser Chiefs - I predict a riot
  • Kasabian - Fire
  • KT Tunstall - Suddenly I See
  • Ladyhawk - My Delirium
  • Muse - Supermassive Black Hole
  • Paramore - CrushCrushCrush
  • Pixies - Debaser
  • Pulp - Disco 2000
  • Queen & David Bowie - Under Pressure Queen & David Bowie - Under Pressure
  • Stereophonics - Just Looking
  • The Stone Roses - Waterfall
  • The Clash Rock - The Casbah
  • The Cult - She Sells Sanctuary
  • The Cure - The Lovecats
  • The Raconteurs - Steady As She Goes
  • The Veronicas - Untouched
  • The White Stripes -Fell In Love With A Girl
  • Tina Turner - Steamy Windows
  • U2 - Beautiful Day
  • Vampire Weekend - A Punk

Zoals je zelf kan zien, heel wat bekende nummers, catchy tunes en hits die draaien om het betere gitaarwerk. Bovendien misstaan de songs ook niet in een karaoke club, de meeste hits getuigen wel van sterk zangtalent. Nu is het aan jou om hen te evenaren.

De online modus geeft je gelukkig meer dan voldoende kansen om je talenten de wereld in te sturen. Je kan samen rocken of de andere platzingen, uiteraard sla je je beste momenten op om ze achteraf in een dronken bui op Youtube te zetten.

Wat ons het meeste opviel in Singstar Guitar is de snelheid waarmee je de nummers speelt. Het gemak waarmee je tussen de nummers scrollt, meerdere spelers aan bod laat komen en de fun die je ondertussen beleeft zorgt ervoor dat de avond voorbijvliegt als een trein. Goed, de 30 tracks vallen in het niets bij de volledigheid van de setlists uit andere games, maar de tracks zelf zijn grotendeels best te smaken en uiteraard volgt er nog steeds DLC. Singstar Guitar is een ietwat makkelijke, softcore partygame die niets toevoegt aan de bestaande games, maar wel de drempel weet te verlagen. Ook het gemak waarmee je beelden kan opnemen en delen is een vermelding waard.

8 / 10

Singstar Guitar

PS3