Shin Megami Tensei 5 review - Apocalyptische uitdaging

Voorbij goed en kwaad.

Dankzij slimme gameplaysystemen en een flinke moeilijkheidsgraad biedt Shin Megami Tensei 5 een verslavende old-school JRPG-ervaring.

Voor de Shin Megami Tensei 5 review stroopt Sander zijn mouwen op, want al demonen geven zich niet zomaar gewonnen...

De Persona-reeks is ondertussen - tegen alle verwachtingen in - uitgegroeid tot een verkoopsucces. Daardoor zou je bijna vergeten dat die games begonnen als een spin-off van een andere langlopende serie: Shin Megami Tensei. Verwacht echter geen 'social links', tarotkaarten en waifus: Shin Megami Tensei 5 is een hardcore game voor old-school JRPG-liefhebbers, en het slaagt met verve in zijn opzet.

Het verhaal van Shin Megami Tensei 5 is oppervlakkig en spartaans, wat voor de serie precies in de lijn der verwachtingen ligt. Een apocalyptisch evenement slingert je regelrecht naar een volledig verwoest Tokyo, waarna je krachten krijgt om tegen demonen te vechten. Aanvankelijk lijkt het alsof het verhaal daar blijft hangen, maar uiteindelijk zorgen een aantal kleine twists voor ietwat meer diepgang. Personages zijn redelijk archetypisch, maar dat houdt ook in dat de game je niet overweldigt met ellenlange discussies over Shogi of ramen noodles. Shin Megami Tensei 5 is wat dat betreft een anti-Persona, die zijn gameplay hoger naar waarde dan het verhaal schat.

Des te beter dan dat de gameplay ook echt bijzonder goed is uitgewerkt en je absolute aandacht vereist. De serie staat namelijk al lang bekend om zijn meedogenloze moeilijkheidsgraad. Elke vijand, vooral van jouw level of hoger, is in staat om je dag genadeloos te verpesten. Dat maakt van de combat een serieuze aangelegenheid, waar planning en teamcompositie van groot belang zijn. Op de normale moeilijkheidsgraad is het een reis waar je stapje voor stapje door het verwoeste Tokyo sluipt, waar een misstap een gewisse dood betekent. Hoewel de 'casual' moeilijkheidsgraad wat minder veeleisend is, blijft de dreiging vooral bij baasgevechten nog steeds aanwezig. Sterft jouw personage, dan is het hoe dan ook voorbij. Maar juist door die dreiging weet Shin Megami Tensei 5 te boeien. Waar de meeste moderne JRPG's je met fluwelen handschoenen door de meeste 'encounters' begeleiden, slaat deze game je met diezelfde handschoenen om de oren en daagt het je uit voor een old-school duel.

De twee belangrijkste systemen in de game zijn tevens de meest robuuste, die al geruime tijd de kern van de serie vormen. Het 'Press Turn'-gevechtssysteem werkt als een klassiek turn-basedsysteem, met de twist dat het raken met een critical hit of het juiste element effectief jouw beurt verdubbelt. De keerzijde van de medaille betekent een misser of zelf een kritieke klap incasseren waarna je je beurt verliest. Het verschaft de standaard JRPG-gevechten een diepgaande laag strategie, waarin zelfs de volgorde van je teamgenoten een belangrijke rol speelt.

Shin Megami Tensei 5 review - De user interface is strak vormgegeven.

Het tweede belangrijke systeem heeft te maken met hoe je demonen rekruteert. Om meer demonen voor je team te verzamelen moet je ze in een gesprek overhalen. Elke demoon heeft zijn eigen temperament en reageert anders op jouw dialoog. Sommige willen kracht zien, andere juist nederigheid. De stand van de maan heeft ook invloed, aangezien sommige demonen niet aanspreekbaar of zelfs in een betere stemming zijn als de maan goed staat. Beide systemen zijn zeer diepgaand en belonend om mee te interacteren.

Shin Megami Tensei 5 biedt ook een aantal nieuwe systemen die de kern mooi aanvullen zonder in te leveren op de moeilijkheidsgraad. Met Essences kun je de skills of elementaire sterktes/zwakheden van demonen op jouw eigen character toepassen, wat essentieel is voor latere baasgevechten. Met Glory koop je nieuwe passieve vaardigheden, zoals meer ruimte voor skills en demonen, maar ook affiniteit met bepaalde elementen wat belangrijk is voor de kracht van je spreuken. Magatsuhi is dan weer een kracht die je verzamelt om extra sterke vaardigheden uit te voeren, een soort 'limit break'-systeem. Er zijn extra sterke aanvallen maar ook buffs waarmee bijvoorbeeld al je aanvallen een critical hit scoren. De extra hulp die deze systemen bieden, is meer dan welkom en maakt de game dynamischer.

De grootste toevoeging aan Shin Megami Tensei 5 is de openwereldachtige omgeving. Tokyo's gigantische zandbak blijkt een uitstekende verstopplek voor side quests, verborgen items, sombere maar serene omgevingen en gigantische superbazen. Het belangrijkste hier zijn de Miman, kleine demonen die je moet verzamelen vergelijkbaar met de Koroks uit Breath of the Wild. Je krijgt Glory en items van deze kleine duiveltjes, dus je ogen openhouden is van cruciaal belang. Bovendien is rennen door apocalyptisch Tokyo geen straf, aangezien je rensnelheid zo hoog ligt dat je je niet hoeft te vervelen. Door die interactie met de verwoeste wereld wordt de grauwe zandvlakte een stuk interessanter, en heb je genoeg te doen terwijl je je team versterkt of simpelweg de map onderzoekt.

Shin Megami Tensei 5 review - Sommige demonen zijn echt nachtmerriebrandstof.

De performance van de game ondersteunt die ontdekkingstocht ook. Over het algemeen draait Shin Megami Tensei 5 op de Nintendo Switch aan 30 frames per seconde. Het moet wel gezegd worden dat animaties op halve framesnelheid draaien als je ook maar een beetje op afstand bent van een NPC of vijand. Ook is de resolutie van de game met name tijdens combat redelijk laag, waardoor details van de vijanden tegenover je wegvallen. Toch houdt de stijl van de game rekening met deze lage resolutie door fijn detail weg te laten ten faveure van een duidelijk leesbaar silhouet. Bij bepaalde close-ups en cutscenes rolt de game dan wel weer zijn spierballen, aangezien de game daar meer ruimte heeft voor detailwerk en scherpe graphics. Het valt op dat de game veel toegevingen maakt om zijn framerate te waarborgen, maar het eindresultaat is vooral in handheldmodus een prettig draaiende game.

Shin Megami Tensei 5 is bikkelhard, somber, meedogenloos en verslavend. De game stelt zijn gameplaystemen voorop, waardoor het verhaal weinig diepgang kent. Maar de gameplay vult die leegte met verve op, met dank aan een diepgaand gevechtssysteem, bekoorlijke exploratie en vele ondersteunende systemen die je geboeid houden. De casual moeilijkheidsgraad houdt de game behapbaar voor nieuwkomers, zonder de kern en uitdaging van de serie volledig te verraden. Shin Megami Tensei 5 is ideaal voor wie eens flink uitgedaagd wil worden, en biedt een interessant kijkje in een nicheserie die dieper dan een ijsberg gaat.

Voor de Shin Megami Tensei 5 review speelde Sander op de Nintendo Switch. Shin Megami Tensei 5 komt op 12 november uit voor de Nintendo Switch.