Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Shenmue III?

Sega ziet het wel zitten.

Shenmue, een naam waarbij de casual gamer de schouders ophaalt, maar waarbij een kenner onmiddellijk de oren spitst.

Shenmue was een franchise voor de Sega Dreamcast, de grootste pechvogel binnen de zesde generatie spelcomputers, die er tevens voor zorgde dat Sega zich terug trok uit de consolestrijd. Shenmue had dan nog met de meeste tegenslag te kampen: lovende kritieken en een gigantisch budget konden niet verhelpen dat de game ondermaats verkocht. Van het franchise dat eigenlijk moest uitgroeien tot een trilogie, kwamen slechts twee games uit en sindsdien schreeuwen fans moord en brand voor een waardige afsluiter.

Nu blijkt Sega echt wel interesse te hebben om hun magnum opus een einde te geven. In een recente uitgave van het japanse blad Famitsu Xbox (deel van de Famitsu familie van game magazines) werd er over de game gediscussieerd. Het kwam uiteindelijk hier op neer: "Geen van de vorige games in de reeks verkocht goed in vergelijking met het budget dat ze kregen, en SEGA twijfelt of ze het franchise opnieuw leven willen inblazen. Alhoewel, SEGA verzekerde de fans dat als een kans zich voordoet om de reeks te herbezoeken, ze het heel graag zouden doen."

"SEGA vermelde ook de kans dat één van de drie hardware fabrikanten de game zou financieren in ruil voor exclusiviteit op hun console."

Als de game er echt zou komen, lijkt Nintendo alvast een voor de hand liggende keuze, aangezien deze de laatste tijd goed overeen lijkt te komen met Sega (iets wat pakweg 10 jaar geleden nog ondenkbaar zou zijn). Een andere geïnteresseerde zou Microsoft kunnen zijn, aangezien de titel Shenmue II ook een release op de originele Xbox had gekregen nadat Microsoft de rechten voor de game had verworven. Dat, en het feit dat Microsoft wel graag exclusiviteitsdeals sluit.

Shenmue was de allereerste sandbox-game, vond de Quick Time Events uit, voorzag elk personage -ongeacht hoe onbelangrijk- van stemmenwerk en implementeerde voor het eerst weer dat in-game willekeurig veranderde.

Reacties