Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Sakaguchi vindt focus op HD graphics te groot

FF-bedenker vindt dat ze teveel tijd en aandacht in beslag nemen.

De Final Fantasy-reeks staat tegenwoordig voor een groot stuk bekend voor zijn prachtige CGI-filmpjes en adembenemende graphics maar dat is een beetje tegen de zin van de originele bedenker van de reeks, Hironobu Sakaguchi.

In een interview met president van Nintendo, Satoru Iwata vertelt de man namelijk dat een te grote aandacht voor graphics afleidend zijn. Developers besteden beter hun tijd met focussen op andere aspecten van hun product.

"Nu dat graphics van hoge kwaliteit de plak zwaaien kun je alles wat je visueel wil communiceren in beeld brengen maar tegelijkertijd...het is moeilijk te verwoorden maar het voelt ook allemaal een tikje onnodig," zegt Sakaguchi. "Uiteindelijk communiceer je teveel naar de speler."

"Om eerlijk te zijn, ik denk dat de HD-beelden die gangbaar geworden zijn in de televisie-industrie, voor mij persoonlijk nog steeds wat erover zijn voor de wereld van videogames. Er is een tendens van developers om alle energie te steken in het oppoetsen van de graphics."

Sakaguchi heeft twee games gemaakt met HD-graphics: Blue Dragon en Lost Odyssey, beide exclusief voor de Xbox 360. Zijn nieuwste game is The Last Story voor de Wii, een console zonder HD-mogelijkheden. Sakaguchi zegt dat dit hem toeliet om terug te keren naar de fundamenten van een videogame.

"Dit is waarom ik me nu voel alsof we op een belangrijk punt staan. Met deze game heb ik op de reset-knop geduwd en keerde ik terug naar de basis van wat een videogame is. Ik begon met heel veel tijd te steken in nadenken over hoe je een game goed verteld in een game. Maar het ging verder dan gewoon de verhalende kant van de game. Ik keek ook naar de fundamenten van hoe de game in elkaar zat."

Dit betekent echter niet dat Sakaguchi geen werk heeft gestoken in de graphics van The Last Story.

"Ik wou de kwaliteit van de graphics niet zomaar verlagen gewoon omdat we op de Wii aan het werken waren. Uiteindelijk geloof ik wel dat wat we gemaakt hebben zijn mannetje kan staan tegenover de games op andere hardware.

The Last Story verschijnt op 22 februari op de Wii en ziet er veelbelovend uit!

Over de auteur

Jasper Segers avatar

Jasper Segers

Heel Belangrijk

Jasper nadert een decennium-lange carrière bij Eurogamer en leidt tegenwoordig dit zooitje ongeregeld. Staat zowel bekend om zijn gebrek aan geduld met games als om zijn liefde voor The Witness en Europa Universalis. Ook heeft hij veel sterke meningen over films.

Reacties