Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Rollerdrome zoekt de grenzen van ‘extreme sports’ op

Tony Hawkeye.

Indieontwikkelaar Roll7 maakte het afgelopen decennium vooral naam bij eigenaars van een PlayStation Vita met de geweldige OlliOlli-games. Terwijl het verder met een vergrootglas zoeken was naar een interessante skateboardgame, stond die reeks garant voor een verslavende 2D-ervaring waarin je de combo’s aan elkaar rijgt om de online leaderboards te bestormen. Intussen opereert Roll7 onder het label van Private Division, maar ook met Rollerdrome belooft de ontwikkelaar opnieuw een verslavende combinatie van online scoreborden en strakke gameplay gebaseerd op ‘extreme sports’.

In het jaar 2030 hebben grote bedrijven het voor het zeggen en wordt de massa koest gehouden met brood en spelen in de vorm van ‘Rollerdrome’. Dat is een gewelddadige sport waarin rolschaatsers het met een uitgebreid wapenarsenaal tegen elkaar opnemen. Als beginnend atleet schiet je jezelf doorheen de voorrondes in een poging om de finale te bereiken. Op het eerste zicht is de opzet van elk level dan ook eenvoudig, namelijk een klein leger vijanden uitschakelen. De ‘flips’ en ‘grabs’ die je tussendoor uitvoert met je rolschaatsen, lijken initieel vooral noodzakelijk om de munitie voor je pistool of shotgun bij te vullen.

Pas na je eerste wedstrijd wordt de impact van die tricks duidelijk wanneer je een beschamend lage D- of C-score voor je prestatie krijgt. Het doorlopen van de verschillende levels in Rollerdrome is immers geen doel op zich, maar slechts een aanzet voor steeds betere runs. Zo jaag je combometer de hoogte in door sneller door levels te gaan, meer variatie in je tricks te steken en op het allerlaatste moment tegenstanders te dodgen. Elk level heeft in in ware Tony Hawk-stijl een set aan eigen uitdagingen, maar ook die zijn slechts een voorproefje voor de online leaderboards die wachten. Als Roll7 erin slaagt om voldoende spelers te lokken, wordt die online strijd met je vrienden en de bredere community alvast dé trekpleister van deze game.

Rolledrome biedt ook voldoende variatie voor wie niet geïnteresseerd is in het stelselmatig herspelen van elk level. Al in de eerste paar arena’s neem je het op tegen een brede waaier aan vijanden die heel verschillende strategieën vereisen, gaande van snipers tot tegenstanders met schilden. Ook je wapenarsenaal breidt zich al snel uit van een pistool tot een shotgun en granaatwerper. Het valt nog af te wachten of de game die variatie weet te behouden, maar met een hele reeks extra levels en zelfs een tweede vrij te spelen campaign in het vooruitzicht lijkt het ook op dat vlak goed te zitten.

De minimalistische grafische stijl maakt meteen duidelijk waar het gevaar zit.

Tot slot maakt Rollerdrome ook met zijn grafische stijl indruk. Roll7 kiest voor een zeer minimalistische, 'cel-shaded' stijl. Het gebruik van grote, effen vlakken met vaak felle kleuren geeft de game niet alleen een uniek uiterlijk, maar zorgt er ook voor dat je steeds een helder overzicht hebt van alle vijanden en obstakels in de arena. Ook de grafische stijl staat dus volledig in het teken van het verbeteren van je persoonlijke score.

De eerste levels van Rollerdrome smaken alvast naar meer. Roll7 biedt in zijn nieuwste game opnieuw een verslavende mix van strakke gameplay en scoreborden die uitnodigen om levels ‘nog één keer’ te herspelen voor een beter resultaat. Ook de variatie in wapens, levels en vijanden oogt meer dan behoorlijk. Als de rest van de game die lijn weet verder te zetten, dan belooft Rollerdrome een heerlijke ervaring te worden. Eentje waarbij je met open mond de resultaten analyseert van andere spelers die de combo’s aan elkaar rijgen, om vervolgens datzelfde level met een gênante D-score te beëindigen. De wereld van 'extreme sports' is hard, maar eerlijk.

Over de auteur

Michiel De Coninck avatar

Michiel De Coninck

Nostalgicus

Michiel kijkt met veel nostalgie terug naar 'de goede oude tijd', toen de Sega Dreamcast nog hip was en DLC nog gewoon een expansion heette. Hij heeft verder een onverklaarbare voorliefde voor point-and-click adventure games.

Reacties

More Previews

Meest recente artikelen