Resident Evil Revelations 2 review

Klein budget, grote ambitie.

Resident Evil Revelations 2 wil twee doelgroepen tevreden houden en slaagt daar grotendeels in, ondanks dat niet elk idee even goed uitpakt.

Met Resident Evil Revelations 2 staat Capcom voor de lastige taak om de kloof tussen twee soorten Resident Evil-spelers te dichten. Enerzijds is er de fan van het eerste uur, die graag weer eens een mysterieuze horrorgame met een focus op puzzelen wil. Anderzijds is er de nieuwe aanwas die door Resident Evil 5 en 6 juist gelikte actie verwacht, die ook coöperatief speelbaar is. Twee speelstijlen die haaks op elkaar staan. In deze spin-off is de studio duidelijk zoekende naar een middenweg, met de beste bedoeling om het iedereen naar de zin te maken.

Daardoor valt er in deze Resident Evil daadwerkelijk weer wat te griezelen. Naarmate de episodes vorderen, worden de vijanden gevaarlijker en wordt de munitie schaarser. Dit terwijl de studio de spanning in de settings die je bezoekt ook subtiel opvoert. Denk aan een afgelegen schuurtje middenin een donker bos, waar je een wezen hoort rondscharrelen maar 'm nog niet ziet. Of een slachthuis waarin je je een weg baant door liters bloed en dode varkens. Dan weer kom je langs opgeknoopte poppen, om te eindigen op een nostalgische plek die te speciaal is om hier te verklappen. Heb je de vorige games gespeeld, dan maakt je hart zeker een sprongetje tijdens de slotakkoorden van Revelations 2.

Om die horrorsfeer in stand te houden, heeft Capcom ervoor gekozen dat de tweede speler in de co-op modus geen wapens kan gebruiken. Dat is slim bedacht, want daardoor ben je beiden kwetsbaarder. De hele game is samen te doorlopen om de mensen die inmiddels gewend zijn om Resident Evil zo te spelen, tegemoet te komen. In Revelations 2 pakt echter juist dit onderdeel het slechtste uit.

In dit mislukte experiment heeft de tweede speler bijna niets te doen en kijkt diegene vooral toe hoe de andere speler het naar zijn zin heeft en elk monster mag neermaaien. Slechts zelden zijn er momenten waarbij je elkaar echt nodig hebt, zoals tijdens een explosieve ontsnapping waarbij je van elkaar gescheiden bent en het pad voor elkaar vrij moet maken. Over het algemeen geldt vooral dat je partner zo goed als overbodig is en net zo goed niet mee hoeft te doen. Aan diegene is enkel de taak om zwakke plekken van vijanden aan te wijzen of soms ergens een schakelaar om te zetten. Dat is zo saai dat je als de eerste speler uit beleefdheid je controller maar aan je medespeler afstaat, puur zodat de ander ook eens iets te doen heeft. Even van rol verwisselen, om het voor beide leuk te houden.

Hoeveel beter pakt Raid dan uit. Capcom heeft er goed aan gedaan om de spectaculaire actie veelal uit het hoofdverhaal weg te laten en het in deze losse spelmodus te plaatsen. Dit is waar liefhebbers van Resident Evil in de nieuwe stijl helemaal los kunnen gaan. Beide tot de tanden gewapend met shotguns, snipers en nog veel meer wapentuig, tegenover hordes vijanden die vanuit alle hoeken en gaten kruipen. Dat mondt al snel uit in pure chaos, vooral wanneer vijanden kunnen exploderen of een schild voor zich dragen.

Raid doet denken aan Mercenaries, maar dan met een verslavend RPG-sausje. Elke tegenstander die je doodt, geeft je ervaringspunten en draagt aan je level bij. Hogere levels betekenen nieuwe wapens, nieuwe vaardigheden en hogere moeilijkheidsgraden. En omdat er meer dan 100 missies te doorlopen zijn, heeft Resident Evil Revelations 2 als budgettitel een veel langere adem dan menig volledig geprijsde game. De herspeelbaarheid staat hoog in het vaandel, met honderden vrij te spelen bonussen. Je krijgt flink waar voor je geld.

Want moet Resident Evil per se een megabudget hebben om de moeite waard te zijn? Die vraag moet een antwoord hebben na het financiële fiasco dat Resident Evil 6 heet. Daarom is Resident Evil Revelations 2 in losse episodes verkrijgbaar, waarbij je veel content voor weinig geld mag verwachten.

Capcom laat met deze game zien hoe episodische content het beste werkt. Andere studio's ontwikkelen pas een nieuwe aflevering wanneer de vorige uit is, waardoor je soms maanden moet wachten tot je verder kan spelen. Revelations 2 was al af, maar werd in kleine porties uitgedeeld. Iedere week een nieuw hoofdstuk. Bijgevolg is de instapdrempel erg laag, want een aflevering kost slechts een paar euro.

De wachttijd tot de rest van de content is minimaal, zodat je elke week iets hebt om naar uit te kijken. Tel daarbij de B-filmsfeer op met lekker foute personages die stiekem je hart in sluipen en je hebt een succesformule te pakken. Zeker wanneer de episodes ook met een cliffhanger eindigen, net zoals een goede televisieserie die je helemaal kan inpakken.

Het lage budget van deze spin-off is echter ook een mes dat aan twee kanten snijdt. Zo is er in de campaign telkens overlap, waarbij je als Barry Burton door dezelfde omgevingen loopt als je een half uur geleden nog met Claire Redfield speelde. Om verhaaltechnische redenen logisch, maar dat maakt het niet minder saai. Het avontuur lijkt daardoor kleiner dan het in speluren eigenlijk is. Daarnaast is elk level in de Raid-modus uit andere Resident Evil-games geplukt, waardoor stiekem heel Resident Evil 6 verstopt zit in Revelations 2. Dat is niet erg storend, maar toont wel aan op welke gebieden Capcom heeft moeten inleveren om binnen het relatief geringe budget te blijven.

Resident Evil Relevations 2 heeft de zware taak om te bewijzen dat de horrorserie nog bestaansrecht heeft, waarbij twee beoogde doelgroepen lijnrecht tegenover elkaar staan. Capcom zit zeker op de goede weg, zo blijkt nu alle episodes uit zijn en de credits voorbij zijn gerold. Niet elk idee pakt even goed uit, vooral wanneer je de verhaalmodus samen speelt. Maar toch blijkt dat een Resident Evil-game die voor elk wat wils biedt, wel degelijk kan bestaan. De balans wordt hier net niet helemaal gevonden, maar geeft wel hoop voor de toekomst. En dat voor een hele schappelijke prijs.

Resident Evil Revelations 2 is nu in zijn geheel beschikbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Resident Evil: Revelations 2

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, PC, Nintendo Switch