Resident Evil 7: Biohazard - PlayStation VR review - VReselijk eng

VReselijk eng.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Resident Evil 7 maakt uitstekend gebruik van de PlayStation VR, en verbetert de ervaring door diepgaande immersie. Niet te missen.

Resident Evil 7 komt uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One, en heeft daarbij op elk platform iets unieks te bieden. Zo heeft Resident Evil 7 Cross Buy-ondersteuning op de Xbox One en pc. Maar het is de PlayStation 4-versie die met de meest unieke feature gaat lopen: de mogelijkheid om de game volledig in virtual reality te spelen. Capcom heeft Resident Evil 7 namelijk speciaal ontwikkeld zodat je de game zowel gewoon als via VR kunt spelen. De 'traditionele' Resident Evil 7 review kun je al op de site lezen. Deze tekst gaat echter dieper in op de ervaring met de PlayStation VR.

Om met de deur in huis te vallen: de VR-ondersteuning op de PlayStation 4 is robuust en biedt een perfecte demonstratie van wat de headset kan doen. De game is zowel zittend als staand een immersieve ervaring die eenvoudig wegspeelt. Als je naar VR overschakelt, start de game wel opnieuw. Het is dus aan te raden om je voortgang eerst op te slaan voordat je jezelf in het huis van de Bakers onderdompelt. Of je kunt de game ook gewoon op voorhand in VR starten.

Cover image for YouTube videoResident Evil 7 Biohazard - 5 dingen die je moet weten

De tracking van de PlayStation VR gunt je een bewegingsvrijheid die een controller niet kan evenaren. Je kunt om hoekjes gluren en schieten, of op je knieën schuifelen om naar voorwerpen op de grond te speuren. Heb je een degelijke headset, dan zet de positionele audio je nekharen overeind wanneer je plots een kind achter je hoort neuriën. Houdt Ethan een telefoonhoorn aan z'n oor, dan hoor je ook elk detail aan de andere kant van de lijn. Het zorgt voor een extra dimensie aan immersie en schrikeffecten die je zelfs na het uitspelen van de game opnieuw doodsbang maken.

Het allerbelangrijkste is dat de VR-ervaring comfortabel is. Je kunt de loopsnelheid aanpassen en kiezen of je trapsgewijs of vloeiend om je as wilt draaien. Door die opties kun je uitgebreid experimenteren wat er voor jou het beste werkt en is de kans op de gevreesde motion sickness miniem.

De immersie is dus bijna compleet, maar toch zijn er een paar elementen die er afbreuk aan doen. Zo kan de optionele ondertiteling in de omgeving verdwijnen, waardoor die niet langer te lezen is. In de virtual reality-versie van de game heeft Ethan bovendien twee Rayman-achtige handen die in de lucht zweven. Als je precies verkeerd staat gedraaid, valt dat enorm op. Ook een klein maar belangrijk detail is dat andere personages je niet met hun ogen volgen, waardoor je je niet langer onderdeel van de spelwereld voelt als je rond beweegt. Tot slot gaan cutscenes er vanuit dat je altijd met je gezicht naar de camera staat. Als je staand speelt en ronddraait, kan het dus gebeuren dat een scène zich achter je afspeelt.

Cover image for YouTube videoResident Evil 7 - Let's Play Episode 1 (Full Gameplay Walkthrough)

Het valt verder nauwelijks op dat VR een optioneel extraatje is. Omdat er al vroeg rekening is gehouden met de implementatie, kleven er qua gameplay geen nadelen aan de virtuele ervaring. Sterker nog, door de extra bewegingsvrijheid en wendbaarheid is de game zelfs nog beter te besturen. Je reageert immers een stuk sneller door fysiek om te draaien en een sluipende Molded met je shotgun een kopje kleiner te maken. Met de gyroscoop in je controller kun je voorwerpen ronddraaien en inspecteren, maar die tracking werkt soms niet goed waardoor je niet kunt inzoomen op belangrijke details. De rechterstick draait echter ook items rond, dus dat euvel is gemakkelijk te omzeilen.

Resident Evil 7 in VR zet een standaard neer voor het medium. De game speelt uitstekend weg en doet niet onder voor de 'traditionele' gameplay. De immersie wordt soms kortstondig verbroken maar herstelt zich snel, waardoor de illusie weer compleet is. Het enige dat uiteindelijk in de weg staat ben jijzelf, en of je het aandurft om Resident Evil 7 in virtual reality te beleven. Heb je het lef, dan is dit de meest intieme en grensverleggende manier om horror te beleven.

Resident Evil 7 komt op 24 januari uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Hier lees je de 'traditionele' Resident Evil 7 review.

Resident Evil 7: Biohazard

Video Game