Resident Evil 7: Banned Footage Volume 2 review - Aan banden gelegd

Aan banden gelegd.

Daughters is de uitblinker van het pakket, maar opnieuw bieden de drie extra episodes te weinig inhoud om te imponeren.

Capcoms tweede DLC-pakket voor Resident Evil 7 voegt opnieuw drie zijverhalen toe: twee die het verhaal van de hoofdgame uitbreiden en in VR speelbaar zijn, en één modus die een loopje neemt met de conventies om iets geheel anders neer te zetten. Banned Footage Volume 2 bevat weliswaar meer verhaal en zet wederom een spannende sfeer neer, maar opnieuw slaagt het er niet in om een blijvende indruk achter te laten.

Allereerst is er 21, een duister potje Blackjack. Jigsaw-in-de-dop Lucas heeft Clancy gevangen en forceert hem om Blackjack tegen een andere lotgenoot te spelen. Het begint met het afhakken van elkaars vingers, maar al gauw wordt de inzet verhoogd naar elektrische schokken en een zelfgemaakte zaag. Beide spelers trekken uit dezelfde stapel kaarten en er zijn geen duplicaten. Bovendien zijn er troefkaarten die je naar je hand kunt zetten. Dat maakt 21 een zenuwslopend potje kansberekening en kaarten tellen, maar alleen in de eerste paar rondes.

Het tempo begint namelijk hoog, waarin beide spelers voor gelijkspel worden bestraft. De laatste ronde is een stuk trager, waardoor de spanning in irritatie verandert. Het verhaal dat zich rond het kaartspel afspeelt, houdt de boel nog een beetje interessant, maar zo gauw je de survivalmodus ontgrendelt, is er geen drijfveer om verder te spelen. In de survivalmodus krijg je doelen om te behalen, waarna je met extra troefkaarten wordt beloond. Je hebt al snel alles gezien wat 21 te bieden heeft, en de beloning weegt niet op tegen weer een potje spelen in dezelfde omgeving met dezelfde martelwerktuigen.

Daughters vertelt het verhaal van de noodlottige dag waarop de familie Baker Eveline vindt. Door Zoe's ogen maak je mee hoe haar ouders en broer worden overgenomen door Evie's zieke krachten, waarna ze probeert te ontsnappen. De gameplay komt overeen met de hoofdgame, hoewel je nu alleen een aansteker hebt waarmee je kunt zien waar je loopt. Het duurt ongeveer een kwartier en bevat totaal geen puzzels, maar Daughters brengt de sfeer en spanning van Resident Evil 7 goed naar voren.

Dit verhaal kent twee eindes, waarvan één naar de gebeurtenissen van Resident Evil 7 leidt. Het is de moeite waard om beide paden een keer te zien, maar het ware einde doet je verlangend naar meer. Het vertelt namelijk hoe Zoe maandenlang schuilt voor haar familie, terwijl zij al moordend door het leven gaan. Dat spreekt tot de verbeelding en daar blijft het ook bij, waardoor de speelduur van een kwartier erg summier blijkt. Zoe's lijdensweg wordt met een lap tekst weggecijferd en wordt pas weer relevant wanneer Ethan ten tonele komt. Daughters heeft buiten de twee eindes geen herspeelbaarheid, en laat je net als Bedroom op je honger zitten.

Over honger gesproken: in Jack's 55th Birthday moet een hongerige Jack Baker voeren terwijl je probeert te voorkomen dat je zelf voer wordt voor de Molded. Onder tijdsdruk verzamel je als Mia zoveel mogelijk voedsel dat je vervolgens aan Jack voert. Wanneer Jack's honger gestild is, krijg je een score gebaseerd op tijd. Bij hoge scores ontgrendel je skills en nieuwe gebieden, die steeds groter en daarom lastiger worden. Dat ludieke uitstapje is uitdagend en combineert Resident Evil's actie en inventory management met een luchthartige sfeer. Aangezien deze modus verder geen verhaal bevat, bekoort het alleen de competitieve geest.

Banned Footage Volume 2 volgt dezelfde lijn als Volume 1 en geeft een andere blik op de gebeurtenissen van Resident Evil 7. Daughters en 21 voegen echter te weinig toe aan de verhaallijn van de hoofdgame en missen beide dat ene extraatje om het memorabel te maken. Jack's 55th Birthday geeft dan weer een vermakelijke modus voor de scorejunkies. Net als Banned Footage Volume 1 krijg je een smakelijke maaltijd voorgeschoteld, maar het is wel eentje die je met honger achter laat.

Resident Evil 7: Biohazard

Video Game