Resident Evil 4 preview - Geremakete ervaring

Parasite Eve.

Op 24 maart 2023 komt de Resident Evil 4 remake voor de pc, Playstation 4, Playstation 5 en Xbox Series X/S uit. Capcoms horrorklassieker uit 2005 krijgt in de remake een compleet vernieuwd uiterlijk, aangepaste gameplay en nieuwe plotwendingen. Tijdens je reis als Leon S. Kennedy ga je naar een vervallen Spaans dorp om de gekidnapte dochter van de Amerikaanse president te redden. Wanneer je daar aankomt, beland je in een grote nachtmerrie. Wij mogen delen wat wij in vijftien minuten aan nieuwe beelden van de game hebben gezien.

Aan het begin van de preview bevind je je in een donker bosachtig gebied, waar je omringd wordt door gefluister. Daar loop je een vijand tegen het lijf. Gevechten voelen realistischer aan omdat je vijanden verzwakken en vallen wanneer je hen in de benen schiet. Ook kun je in de remake aanvallen met de rechterstick ontwijken. Nadat je de vijand in zijn hoofd schiet en verslagen lijkt te hebben met een melee-aanval, ontplooit er een grote parasiet uit zijn hoofd waarmee hij van langere afstand aanvallen uitvoert. Vijanden in Resident Evil 4 lijken door die sterke parasieten dus erg onvoorspelbaar te zijn. De combinatie van afstands- en melee-aanvallen en realisme wanneer je een vijand in verschillende ledematen schiet, lijken de combat realistischer te maken.

Na de hernieuwde kennismaking met parasieten kruip je door een smalle gang waarna je je in een grottenstelsel bevindt. Daar vind je al snel een compleet nieuw element van Resident Evil 4 Remake in de vorm van zijmissies. Zo raapt Leon een brief op die vermeldt dat je een gouden kippenei moet zoeken. Er wordt verder niks van de zijmissie getoond, maar het is een interessante toevoeging tegenover het origineel. Uiteindelijk stuit je op een hutje met een mysterieus personage - de befaamde ‘Merchant’. Hij verkoopt wapens en voorwerpen en laat je ook wapens upgraden. Geld krijg je bijvoorbeeld door items te verkopen. Zo werd er tijdens de sessie een masker gevonden dat meer geld oplevert wanneer je die verkoopt naarmate je meer edelstenen op ‘Infinity Gauntlet’-achtige wijze aan het masker bevestigt. Naast bekende functies zoals de winkels experimenteert Capcom ook met nieuwe features zoals de zijmissies.

Even later kom je bij een groot kasteel waar je de binnenplaats moet zien te bereiken. Meteen is duidelijk dat het geen gemakkelijke klus wordt. Een geïnfecteerd persoon met een nog grotere parasiet die hem zelfs kan laten zweven staat in de weg. Je ziet ook overal wachters met pijl en boog wanneer je de hoge muren van het kasteel betreedt. Daardoor voel je overal in het kasteel een grote dreiging. Het enorme kasteel staat in groot contrast met de eerder genoemde bosachtige gebieden. De beelden tonen een schijnbaar grote variatie aan gedetailleerde gebieden waarin de hele scène indrukwekkend en spannend neergezet wordt, en gevechten en exploratie elkaar goed afwisselen.

Eenmaal aangekomen in het kasteel word je ontvangen door de gastheer Ramón Salazar. Hij stuurt vrijwel meteen zijn onderdanen met een zeis, schild en strijdvlegels op je af. Dat leidt tot een bruut gevecht, nog uitdagender gemaakt door explosieve pijlen van een kruisboog, melee-aanvallen, kogels en brute animaties. Ook kun je explosieven die vijanden vasthouden beschieten wat zorgt voor een extra laag strategie. Na het gevecht pakt Leon de zaklamp erbij en trek je verder het lugubere kasteel in. Wanneer je een grote vijand met enorme metalen klauwen en parasieten in zijn rug tegenkomt, heb je echter een probleem; deze vijand stelt al je vaardigheden op de proef en geeft zich niet zomaar over. De remake lijkt uitdaging te bieden in verschillende soorten gevechten waar je je vaardigheden zoals het ontwijken en de grote hoeveelheid wapens goed moet benutten.

Tijdens de sessie is ook de befaamde 3D-inventaris van Resident Evil 4 te zien. Die koffer kun je in de remake aanpassen door er verschillende hangers aan te hangen en de kleur te veranderen. Die hangertjes hebben overigens effecten tijdens het spelen. Zo zorgt de kippenhanger ervoor dat je honderd procent extra health herstelt wanneer je eieren gebruikt. Tevens bereik je de tijdelijke opslagplek voor je spullen via de typemachine die je game opslaat. De remake lijkt een aantal handige elementen uit het origineel te behouden, en bovendien meer diepgang met customization en bonussen te geven.

In de nieuwe beelden lijkt de Resident Evil 4 Remake duidelijk compleet opnieuw opgebouwd te zijn. Dat blijkt uit de gedetailleerde combat en de nieuwe grafische stijl. Daarnaast belooft de ontwikkelaar nieuwe verhaalwendingen. Tijdens de preview lijkt er een goede afwisseling te zijn tussen ontdekken, puzzels en gevechten en wordt er tijdens de hele ervaring een sterke spanning vastgehouden. Als deze kwaliteit de hele game voortgezet wordt, staan we oog in oog met een ijzersterke remake en een van de beste horrorgames van de afgelopen jaren.

Resident Evil 4 komt op 24 maart 2023 uit voor de pc, Playstation 4, Playstation 5 en Xbox Series X/S.