Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Red Steel 2

Far East meets Far West

Wie herinnert zich Red Steel nog? Ik wel, maar niet in de mate dat ik direct stond te springen om een tweede deel. De potentie was er duidelijk, maar qua uitwerking sloeg Ubisoft de bal volledig mis. De besturing kon er nog mee door, maar grafisch was het een ramp. Raar genoeg kijk ik toch uit naar Red Steel 2. Waarom, dat lees je hieronder.

Ubisoft gooit ongeveer alle elementen uit het vorige deel overboord en komt met een nieuwe visie. Bye bye John Woo-gevoel, slechte graphics en personages zonder inhoud. Alleen de combinatie van katana en vuurwapens blijft behouden. Het lijkt er op dat alles wat Red Steel moest zijn nu naar voor komt.

In de plaats komt een mix van western en het Verre Oosten, Clint Eastwood ontmoet Jackie Chan. Het hoofdpersonage is dan ook een mysterieuze cowboy, gehuld in een trenchcoat met Oosterse en Westerse symbolen. Zijn revolver is gegraveerd met een draak, zijn katana met een Amerikaanse zeearend. Het silhouet van het hoofdpersonage sluit naadloos aan bij dat van zijn wapens.

Alle personages en de volledige setting zijn in een manga-achtige stijl opgebouwd. Gebruik makend van een vol kleurenpalet wordt de stad Caldero alvast prachtig weergegeven. Met wat ik al te zien kreeg, ben ik zeker een fan van de stijlbreuk ten opzichte van het origineel. Alles voelt zo meer natuurlijker aan, zeker omdat de Wii niet dient om realistische graphics weer te geven. De console is gemaakt voor fun.

Er is al het een en ander bekend over de verhaallijn. Zo ontwaak je om een nog duistere reden in het midden van de woestijn. Langzaam aan zie je hoe je voeten worden vastgebonden aan een motor, die aan een rotvaart vertrekt. Jouw bungelende lijf wordt over de dorre woestijn en asfalt van Caldero getrokken. Uiteindelijk slaag je erin om de motorrijder uit het zadel te knallen.

Het blijkt dat de stad in handen is van de Jackals, een gure motorbende. Hun leider Payne houdt er blijkbaar van om iedereen het leven zuur te maken. In één van de gameplayfilmpjes is te zien hoe je hem bekampt met zwaard en geweer. Tijdens het gevecht moet je ook nog eens afrekenen met Payne's handlangers die hem te hulp schieten.

De geheel nieuwe aanpak wordt aangevuld met een verbeterde besturing, mede te danken aan Wii MotionPlus. De ontwikkelaars beweren dat alles er meer intuïtiever aan toe zal gaan. Je kan aanvallen ontwijken, uitvoeren en afblokken met enkele simpele bewegingen en de A-knop. Om voor meer variatie te zorgen krijg je ook gepantserde tegenstanders voorgeschoteld, die een andere tactiek vereisen.

Het lijkt er op dat Ubisoft geleerd heeft van haar fouten. Met enig zin voor avontuur wordt de potentie van het eerste deel naar boven gehaald. Haastwerk om als launchtitel uit te komen bij Red Steel is overboord gegooid, om met Red Steel 2 een afgewerkt product te brengen. Ik kijk alleszins uit naar de dag dat de game in de rekken ligt.

Getagged als

Reacties