Red Dead Redemption: Liars & Cheats

Spot-on?

Rockstar Games bewijst keer op keer dat ze niet alleen goede games maken, maar ook in staat zijn om nadien met goede DLC op de proppen te komen. Deze maal is het de beurt aan het Liars and Cheats Pack voor Red Dead Redemption. Wederom gaat het hier vooral om extra content voor de reeds uitgebreide multiplayer. Is hier weer sprake van een Royal Flush of betrappen wij de ontwikkelaar op een bluf?

Zoals je al uit de titel kan afleiden is er aandacht voor het betere gokwerk. Poker en Liar's Dice maken een geslaagde intocht. Het alledaagse pokerspel is echter minder verslavend dan het dobbelspel. Niets is zo fijn om je dagelijkse bedrag van $200 te vergokken of aan te vullen door wat vuil spel. Wat de fun naar hilarische hoogtes tilt is het gebruik van je headset om anderen op een verkeerd spoor te brengen.

Nieuw, maar niet vernieuwend, zijn de paardenraces met maximaal 8 spelers. Verwacht echter geen saaie wedstrijden zoals in de single player, maar een ware competitie van 3 tot 5 wedstrijden. Om alles te overgieten met een extra saus van spanning zijn wapens toegelaten. Van in het begin aan de kop rijden kan dus wel eens gevaarlijk worden, want het is niet zo makkelijk om je eigen rug te dekken.

Er wordt ook gedacht aan gamers die uitgekeken zijn op de huidige speelmodi is er nu Stronghold. Met maximum 16 spelers en 2 teams moet je afwisselend locaties verdedigen of aanvallen. Strategie is van groot belang, maar helaas blijft dit beperkt tot vier maps: Blackwater, Escalera, Fort Mercer en Thieves Landing. De occasionele Gatling Gun die hier en daar staan zijn van groot belang. Soms is het wel mogelijk dat alles nogal chaotisch verloopt.

Met de Explosive Rifle krijg je er ook een extra wapen bij dat wel heel krachtig is. Het is niet alleen het meest krachtige wapen uit het spel, maar ook het duurste wapen. Afhankelijk van je eer en beruchtheid betaal je tussen de $5.000 en $10.000. Een directe treffer doet de vijand ontploffen en een misser heeft hetzelfde effect als dynamiet. Wees wel spaarzaam met je munitie want je draagt slechts 30 kogels.

Wat kom je nog tegen? Er zijn 4 nieuwe Hunting Grounds die duidelijk aangegeven staan op de map, 7 nieuwe Gang Hideouts en 15 speelbare karakters uit de game zelf. Denk hierbij aan Irish, John Marston, Nigel West Dickens en Jack Marston. Afhankelijk van hun rol in het verhaal staan ze ingedeeld als Redemption- en Damnation-karakters. Tien extra trophies en Posse Scoring & Leaderboards maken het geheel af.

Helaas mist Rockstar de kans om de hele free roam wat minder chaotisch te maken en dit geldt ook voor het menu. Maar ja, dit is meer iets voor een gratis patch, maar ik twijfel of die er ooit zal komen.

Alhoewel Poker en Liar's Dice inhoudelijk niets aan de multiplayer bijbrengt zijn beide opties gewoon fun om te spelen. Rockstar slaagt er wederom in om met goede DLC op de proppen te komen. Er wordt maar één mode extra gebracht, maar Stronghold is een vertrouwde en sterke formule die zeker vaak gespeeld zal worden. De Explosive Rifle is misschien iets te sterk, maar zeer fijn om te gebruiken. Al de rest van de DLC is extra meegenomen en zeker de €9,99 waard.

Om Liars & Cheats te kunnen spelen heb je het originele Red Dead Redemption nodig. Wat we van die game vonden kun je terugvinden in onze review. Daarnaast hebben we ook de voorgaande DLC, zijnde Legends & Killers, besproken in de vorm van een review.

8 / 10