Rebel Galaxy Review

Smokkelt een juweeltje op Steam.

Double Damage zet met Rebel Galaxy een karaktervolle game neer, die ontspannen wegspeelt en sfeer uitstraalt.

De ruimte is koud, leeg en eenzaam. Maar niet als het aan ontwikkelaar Double Damage ligt. Het tweekoppige team gaat met Rebel Galaxy de uitdaging aan om karakter en vooral warmte toe te voegen aan de oneindige duisternis. Dat is de eerste game van de studio, maar het duo heeft voorheen aan Diablo en Torchlight gewerkt. Verandering van spijs doet eten, maar maakt het ook een goede game?

Rebel Galaxy is geen space-simulatie. Je kunt niet naar boven of beneden vliegen en de game is geoptimaliseerd voor gamepad-controls. Naast schieten en sturen heb je maar weinig controle over je schip. Maar dat is geen minpunt, want daardoor is de game enorm toegankelijk. De interface werkt perfect met een controller en je went er snel aan. De game is alleen in singleplayer te spelen, maar dat geeft het kleine Double Damage wel de kans om alle ideeën tot in de puntjes uit te werken.

Hoe je de wereld betreedt, is namelijk volledig aan jou. Je kunt een handelaar zijn die rustig van station naar station reist om zijn zaken te doen. Of je speelt een echte ruimtepiraat. Of iets ertussenin. Het verhaal geeft ruimte aan die vrijheid. Je bent op zoek naar je tante, een handelaarster met een schemerig verleden. Tijdens je zoektocht krijg je een artefact in handen, waardoor al gauw alle ogen in het universum op jou gericht zijn. Hoe je verder met die situatie omgaat, is aan jou. Het verhaal is lineair, maar je krijgt de kans om op een vriendelijke of kwaadaardige manier te reageren. Zo druk je je eigen stempel op het verhaal.

Om geld te verdienen en verder te komen, voltooi je missies voor verschillende facties. Zo kun je een vergunning voor de handelsgilde kopen of sluit je je bij een bende ruimtepiraten aan. Elke factie heeft haar eigen unieke schepen. Handelsschepen hebben grotere laadruimen terwijl de militaire schepen tot de tanden zijn bewapend. Je bepaalt zelf welke wapens en extra apparatuur je toevoegt. Wil je de diepste hoeken van het heelal ontdekken, installeer je een Jump Drive. Heb je goudkoorts, koop je een Mining Laser en ga je op zoek naar mineralen. Er zijn in totaal 21 schepen die je volledig aan je speelstijl aanpast. Zo krijgt ook je schip een eigen karakter.

Double Damage doet er alles aan om de ruimte persoonlijkheid te geven. Waar je ook reist, er valt altijd wat te zien of te beleven. Van asteroïdengordels tot verraderlijke nevels, van handelskonvooien tot een hinderlaag van ruimtepiraten. Ondanks de drukte en rumoer blijft de game overzichtelijk en ontspannen om te spelen. De eenvoudige besturing en de intuïtieve interface spelen daar een grote rol bij.

De muziek helpt ook. Vaak heb je het gevoel dat je met je voeten op het dashboard rustig op je gitaar tokkelt, terwijl je schip door hyperspace schiet. De soundtrack heeft een typische country-rockstijl die niet zou misstaan in Firefly. Je waant je een echte space trucker die zijn leven van station naar station leeft. Een vrije ziel in een gevaarlijke omgeving. Als je er je eigen flair aan wilt geven, is het ook mogelijk om je eigen soundtrack toe te voegen. Dat doe je door de gewenste muziek op je computer te koppelen aan onder andere ambient, idle en combat muziek. Het is een originele en genietbare toevoeging.

De combat voelt aan als de zeeslagen uit Assassin's Creed 4: Black Flag. Omdat je hoofdkanonnen zich aan de zijkanten van je schip bevinden, draaien de gevechten voornamelijk om je vijanden vanuit een goede positie met salvo's kanonnenvuur te belagen. Je hebt ook turrets, die handmatig of AI-gedreven bestuurd worden. Voor wat extra vuurkracht kun je ook een mercenary inhuren. Dat maakt gevechten erg spectaculair, maar nooit hectisch of volslagen onhandelbaar.

De interface heeft enkele minpunten Het is niet mogelijk om te zien hoe je status vordert bij de factie waar je bij aangesloten bent. Je ziet een rang, maar niet hoe ver je nog moet tot de volgende. Aangezien een nieuwe rang nieuwe schepen vrijspeelt, is dat een belangrijk gemis. Daarnaast zie je in het handelsscherm niet aan welke prijs je goederen hebt ingekocht, waardoor het niet gemakkelijk te bepalen is of je ergens winst op maakt. Al met al zijn dat maar kleine ongemakken die de game niet hinderen.

Rebel Galaxy is een juweeltje met arcade-stijl actie en totale bewegingsvrijheid. De controls zijn gemakkelijk onder de knie te krijgen, de sfeer is perfect gerealiseerd en de combat is toegankelijk. Of je nou het verhaal volgt of je eigen verhaal maakt, Rebel Galaxy heeft voor elk wat wils.

Rebel Galaxy is nu verkrijgbaar voor pc. Er wordt ook gewerkt aan versies voor de PlayStation 4 en Xbox One.