Puyo Puyo Tetris 2 review - Steunt op voorgaande glorie

Uitbouw maakt de fundering niet sterker.

Puyo Puyo Tetris 2 is een sterke game dankzij de gameplay van zijn voorganger, maar de toevoegingen laten te wensen over.

Sander stapt in de Puyo Puyo Tetris 2 review opnieuw in de wereld van blobs en blokken, maar vindt maar weinig nieuws onder de zon.

In de Puyo Puyo Tetris 2 preview is al te lezen dat de sterke fundering van Puyo Puyo Tetris is uitgebreid met de nieuwe Skill Battle-modus, Item Cards en kleine verfijningen aan de gebruikersinterface en Adventure Mode. Hoewel je opnieuw op een sterke puzzelgame met veel verschillende modi en fijne gameplay kunt rekenen, zijn de toevoegingen niet voldoende om een volledig nieuw deel te rechtvaardigen.

Skill Battle, de belangrijkste toevoeging aan Puyo Puyo Tetris 2, is een vreemde eend in de bijt. In deze modus strijd je in teams van drie personages, elk met hun eigen speciale vaardigheden die jou in de puzzelstrijd een voordeel geven. Amitie kan bijvoorbeeld Garbage Puyo's in rode Puyo's veranderen, en Tee kan de onderste twee rijen Tetrominos verwijderen. Aanvankelijk lijkt dat op de gameplay van het uitmuntende Tetris Battle Gaiden, met een belangrijk minpunt als verschil. Het gaat namelijk niet langer om een betere puzzelaar zijn, maar om de HP van je tegenstander tot nul brengen. Dat verandert de hele filosofie achter Puyo Puyo Tetris. Het vernuftig spelen van je favoriete blokkenpuzzel wordt daarmee naar de achtergrond gedreven en slaat de plank finaal mis.

De Item Cards, die speciaal voor de Skill Battle Mode zijn bedoeld, maken het grote minpunt van de modus alleen maar erger. Je kunt namelijk meerdere items aan je team geven, waardoor statistieken zoals HP, MP en Attack een boost krijgen. Daardoor wordt de kloof tussen de puzzelgameplay en de arbitraire teamstatistieken alleen maar groter, waardoor het uiteindelijk neerkomt op wie het beste team met de sterkste items kan samenstellen. Spelersvaardigheid krijgt een ondergeschikte plaats in een game die juist jouw vaardigheden in Puyo Puyo en Tetris tot het uiterste wilt testen. De Item Cards zijn net als de Skill Battle Mode een zwakke toevoeging, met als enige lichtpuntje dat hun gebruik slechts tot de nieuwe modus beperkt blijft.

Puyo Puyo Tetris 2 review - De Skill Battle-modus valt flink tegen.

De Adventure Mode van Puyo Puyo Tetris 2 maakt kleine aanpassingen waardoor de modus wat minder lineair is. Dat komt door de toevoeging van een routekaart, met afsplitsende wegen die naar uitdagingen en optionele bonussen leiden. Aangezien de grotere uitdagingen in het vorige deel zich voornamelijk in de bonushoofdstukken van de modus afspeelden, is dat een welkome aanpassing. Toch is de herwerkte Adventure Mode een gemiste kans omdat het verhaal veel herhaling bevat. De personages, die aan het einde van het vorige deel goede vrienden zijn geworden, herkennen elkaar niet meer. Constante herintroducties vertragen de flow van het verhaal en de dreiging dat de werelden van Puyo en Tetris permanent samenvoegen, is evenmin nieuw. Waar het verhaal van de vorige Puyo Puyo Tetris een komische afleiding was, is het hier rijp voer voor de skipknop.

Uiteindelijk is de meest gevierde toevoeging de Problems-optie in het Lessons-menu. Dat zijn de praktijklessen die in het vorige deel in afwezigheid schitterden. Belangrijke concepten zoals de Puyo Puyo Chain combos en de Tetris T-spin worden haarfijn uitgelegd in lessen die steeds uitdagender worden. De originele filmpjes zijn weliswaar nog steeds aanwezig, maar de hands-onervaring is enorm prettig. De gebruikersinterface van de onlinemodus is ook verbeterd, waardoor het nu makkelijker is om een puzzelliga te starten voor de stijl die jou het best ligt. Verder is er bar weinig aan het totaalpakket veranderd. Het is dan ook schrijnend dat kleine toevoegingen de grootste lichtpuntjes ten opzichte van Puyo Puyo Tetris 2 zijn.

Puyo Puyo Tetris 2 bouwt op het succes van zijn voorganger, maar slaagt er zelf niet in om zijn bestaan te rechtvaardigen. De beste gameplaymodi en concepten zijn reeds in Puyo Puyo Tetris prima uitgewerkt en de nieuwe Skill Battle Mode met zijn Item Cards is een misser. Dat een kleine toevoeging aan de tutorial van de game de grootste klapper van het pakket is, is een teken aan de wand dat Puyo Puyo Tetris 2 simpelweg te weinig te bieden heeft. Nee, Puyo Puyo Tetris 2 is geen slechte game en moest dit je eerste game uit de serie zijn, valt er genoeg te beleven. Is dat niet het geval, laat je de game beter links liggen.

Voor de Puyo Puyo Tetris 2 review speelde Sander op de PlayStation 4. De game verschijnt op 8 december voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox One en Xbox Series S|X.