Pro Evolution Soccer 2016 review

De evolutie van Konami's voetbalreeks.

Een goede voetbalsimulator die het vooral moet hebben van zijn sterke gameplay, want gebrekkige sfeer en beroerde goalie's zijn dooddoeners.

Konami viert met Pro Evolution Soccer 2016 de twintigste verjaardag van zijn voetbalreeks. Het thema daarbij is 'Love the Past, Play the Future'. De studio wil vooral de sterke gameplay van de oudere jaren terugbrengen. Vorige edities werden minder goed dan normaal onthaald. Vorig jaar was er wel al beterschap door de introductie van de nieuwe FOX Engine. De ontwikkelaar wil dit verder uitbouwen door het beste van het verleden terug te halen, maar ook voldoende nieuwe features en aanpassingen door te voeren.

Het collision-systeem is een van de verbeteringen die opvalt. Dat is ook in de vorige editie aanwezig, maar is in PES 2016 naar een hoger niveau getild. Spelers gaan voor elke bal in duel, waarbij je jouw lichaam goed moet gebruiken om de bal te winnen. Dat merk je niet alleen aan de spelers onderling, maar ook bij de aanname van de bal. Komt hij goed op je borst, dan kun je de bal lekker meenemen. In het andere geval springt de bal meteen ver weg. Samen met de vele realistische animaties en de onvoorspelbare botsingen, zorgt dat ervoor dat de wedstrijden niet snel in herhaling vallen.

Er is in PES 2016 voor de eerste keer van dynamisch weer gebruikgemaakt, waardoor het tijdens de wedstrijd ineens begint te regenen of juist opdroogt. De tevens dynamische camera die zelf in- en uitzoomt afhankelijk van waar de bal is werkt daarnaast goed. Enerzijds krijg je op de juiste momenten een goed overzicht op het veld en anderzijds geniet je van dichtbij van je dribbels. Het vieren van een doelpunt kun je nu ook besturen. Hier zitten ook enkele komische vieringen in. Denk hierbij aan Diego Costa die na een doelpunt bij de cornervlag spontaan aan een partijtje golf begint of Totti's welbekende selfiemoment.

PES 2016 speelt dus soepel en de animaties zien er natuurlijker uit, maar er zijn ook veel nadelen. De scheidsrechter geeft altijd balvoordeel indien mogelijk. Dat is voor het tempo van de wedstrijd prettig, maar het zou wel zo fair zijn als de scheidsrechter nadien nog de brutale overtreders zou bestraffen. Indien geen balvoordeel, dan fluit de arbiter wel goed en deelt hij ook gepast kaarten uit.

Ook op de doelmannen valt het nodige aan te merken. Vooral online staat zowat elk schot tussen de palen garant voor een doelpunt. Offline gaat het beter met de keepers, vooral als je met de betere ploegen speelt. Begin je echter met MyClub en heb je een doelman van een rating rond de 60, verwacht dan maar niet te veel reddingen van je goalie. Nochtans was dat bij voorgaande edities minder een probleem.

Net zoals voorgaande jaren ontbreken een aantal licenties, zoals die van de Premier League en de Bundesliga. De authentieke ploegnamen, tenues en emblemen in deze competities schitteren in afwezigheid. De spelers hebben daarentegen wel de juiste namen en lijken sprekend op de echte spelers.

Wat ook opvalt, is dat de transferupdates nog niet in orde zijn. Pirlo speelt nog steeds in het tenue van Juventus en Cech staat nog wekelijks bij Chelsea tussen de palen. Het is dan ook onzorgvuldig dat zelfs na het sluiten van de transfermarkt de teams nog niet up-to-date zijn. Ondertussen is bekend dat je tot 29 oktober moet wachten vooraleer deze data voor de offline modi bijgewerkt worden.

Ook de sfeer bij de wedstrijden laat te wensen over. Zo zien de supporters er nog steeds houterig uit. Het commentaar zoals verzorgd door Peter Drury en Jim Beglin is eentonig en begint na een aantal wedstrijden al te vervelen. Het enige wat daadwerkelijk iets toevoegt, is dat de commentatoren bij het begin van de wedstrijd vertellen van welke speler ze het meeste verwachten. Daarnaast ogen de menu's ouderwets en laadt de game regelmatig te lang.

MyClub heeft de nodige welkome nieuwtjes meegekregen. Zo kun je van een speler een hulptrainer maken, zodat die dan de statistieken van andere spelers kan verbeteren. Spelers worden ook na iedere gespeelde wedstrijd door ervaringspunten wat beter. Wedstrijden voor MyClub kun je zowel in online als in offline competities spelen. Daarnaast kun je online weer aan de slag met Divisions, vriendschappelijke partijtjes en Team Play. Bij dit laatste bestuur je een enkele speler.

Offline is er eveneens voldoende te doen. De Master League is weer wat verbeterd. Er zijn duidelijkere menu's en een verbeterd transfersysteem. Je scouts komen nu zelf met spelers op de proppen waarvan zij denken dat ze een toegevoegde waarde in het team hebben. Als je een speler aantrekt, krijg je een filmpje te zien waar je kersverse aanwinst op de persconferentie wordt voorgesteld. Be a Legend is ook weer terug. Hier speel je met één enkele speler die je zelf kiest of aanmaakt. Konami heeft wel de licenties voor de Champions League en de Europa League. Deze competities zitten in de Master League en je kunt ze ook los spelen.

PES 2016 heeft ten opzichte van zijn voorganger vooruitgang geboekt. Dat is vooral te danken aan het balgevoel dat tijdens een wedstrijd goed zit en aan de sterke gameplay die aan de beste jaren van de serie doet terugdenken. Ook het verbeterde collision-systeem en de goed uitgewerkte animaties dragen hier hun steentje aan bij. De zwakke sfeer rondom de matches, het saaie commentaar en de blunderende goalkeepers zorgen ervoor dat de game net geen topper is.

Pro Evolution Soccer 2016 is verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.