Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Prison Break: The Conspiracy (hands-on)

Mag deze game aan je ontsnappen?

Zit er iemand te wachten op een game rond Prison Break? Na vier seizoenen en een afsluitende film lijkt de hype over. Toch brengt ontwikkelaar Zootfly binnenkort Prison Break: The Conspiracy op de markt. We kregen de kans om de game uitgebreid te testen en doken onder bij de criminelen van Fox River Penitentiary.

Je komt veel bekende koppen tegen in de game, maar zelf speel je niet als één van de personages uit de serie. Jij bent Tom Paxton, een agent van The Agency die moet infiltreren in Fox River. The Agency verdenkt Scofield er van zijn broer Lincoln Burrows te willen bevrijden. De laatste zit namelijk vast voor de moord op de broer van de vicepresident van de Verenigde Staten. Alles was perfect georchestreerd door The Agency en Scofield dreigt alles in de war te sturen.

Heel de game speelt zich af in Fox River en de gebeurtenissen rondom je volgen in grote mate het verhaal van seizoen 1. Je start dan ook wanneer Scofield wordt binnengebracht. Al gauw probeer je contact te maken, maar de relatie verloopt nogal stroef. Een man met een missie laat zich nu eenmaal niet zo makkelijk afleiden en vertrouwen is niet iets wat je zomaar weggeeft in de gevangenis.

Al gauw merk je dat Prison Break een game onder licentie is. Acht acteurs van de originele cast verleenden hun medewerking en dat wordt slim naar voren gebracht. Je zal veelvuldig in contact komen met personages zoals C-Note, John Abruzzi en T-Bag. Allemaal geven ze dat beetje extra wat vele fans zal aanspreken. Belangrijker is echter dat deze personages een rol spelen in het verhaal. Abruzzi is verantwoordelijk voor al het werk in de gevangenis en je hebt een baan nodig om geld te verdienen. C-Note helpt je dan weer aan de nodige goederen en regelt gevechten.

Vechten hoort bij een gevangenis, maar toch is Prison Break geen gewelddadige game. Je voornaamste wapens zijn je eigen handen, meer zelfs, je gebruikt op geen enkel moment een wapen. Het gaat dus alleen om wat vechtpartijen. Om wat extra geld te verdienen kan je het opnemen tegen enkele tegenstanders in illegale gevechten. Enkel tijdens cut-scenes zal je wapens gebruiken. Occasioneel moet je ook onderdelen zoeken om een wapen te maken, maar dit is enkel in dienst van andere personages.

Prison Break is vrij lineair, je gaat ook nooit dood. Je wordt hooguit bewusteloos geslagen. Bewakers vatten je dan weer bij de lurven en je moet opnieuw beginnen. Deze bewakers volgen altijd dezelfde routes, waardoor de game al gauw vervalt in trial and error. Voer je een missie uit, dan is er meestal maar één manier om dit te doen. De verbeelding van de gamer is dus van ondergeschikt belang.

Ten laatste zijn er nog de graphics, die van middelmatige kwaliteit zijn. De personage lijken op de acteurs, maar echt naturel ziet het er niet uit. Ondanks dat een gevangenis meestal een vrij saaie plaats is, mochten er wel wat meer details aan te pas komen. Fans zullen nu en dan bestaande scènes uit de serie herkennen, maar nooit wordt er gebruik gemaakt van televisiebeelden. Alles werd opnieuw opgebouwd zodat de ontwikkelaar meer controle kreeg over het perspectief.

Het gaat hier uiteraard om een previewversie, dus er is nog ruimte voor verbetering. Voorlopig lijkt Prison Break: The Conspiracy echter een game voor de fans en casual gamers te worden. Je moet echter niet de serie gezien te hebben om de verhaallijn te volgen. Wel zal de game inside information bevatten voor wie de serie wel gezien heeft. Zo kom je bijvoorbeeld te weten hoe C-Note zijn illegale goederen binnensmokkelt.

Getagged als

Reacties