Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon review

Alolalweer.

Hoewel de nieuwigheden een tweede bezoek niet rechtvaardigen, is dit de meest omvattende versie van de beste Pokémon-game ooit.

Je zou door het uitblijven van een Pokémon Z bijna geloven dat Game Freak de 'derde' Pokémon-game binnen dezelfde generatie vergeten is. De ontwikkelaar hervat de traditie met Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon, de opgepoetste versies van de ijzersterke Pokémon Sun en Moon van vorig jaar. Game Freak tovert enkele nieuwe ideeën uit zijn hoge hoed, knoopt losse eindjes aan elkaar en laat zelfs alle slechteriken uit alle vorige generaties voor een grote finale opdraven. Redenen genoeg voor een retourtje Alola, zo lijkt het.

Als je Pokémon Sun en Moon hebt gespeeld, dan voelt deze tweede trip door de tropische archipel wel heel erg vertrouwd aan. Je reist alweer van eiland naar eiland om verschillende Trials te voltooien, wordt daarbij door bekende gezichten bijgestaan en stoot onderweg weer op de hiphoppers van Team Skull. Hier en daar zijn gebieden uitgebreid of aangepast, maar je avontuur volgt grotendeels hetzelfde stramien als de originele games. Daardoor bekruipt je snel het gevoel dat je dezelfde game aan het spelen bent.

Dat betekent niet dat Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon niks nieuws te bieden hebben. Al vroeg in de game krijg je bijvoorbeeld toegang tot Mantine Surf, een nieuwe Poké Ride die je in de vorm van een minigame tussen de verschillende eilanden laat reizen. Als je ooit het geluk hebt gehad om de surfminigame in Pokémon Yellow te spelen, dan zul je aan Mantine Surf vast en zeker plezier beleven. Ook vind je overal in Alola stickers die je kunt inruilen voor Totem Pokémon en is je Rotom Dex met een aantal nieuwe features uitgebreid, zoals een loterij waarin je speciale voorwerpen verdient. Vergeleken met de vernieuwingen die Pokémon Sun en Moon brachten, zijn deze nieuwigheden wat onbeduidend, maar ze maken de totaalervaring wel iets fijner.

De grootste vernieuwingen vind je in het verhaal en de beschikbare Pokémon. Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon volgen grotendeels het verhaal van hun voorgangers, maar eens de plot echt losbrandt, worden de verschillen des te duidelijker. Het verhaal voelt completer en bevredigender, aangezien elementen zoals de Ultra Beasts, Tapu's en verschillende oude bekenden nu mooi een geheel vormen. Game Freak zorgt met Team Rainbow Rocket ook voor een extra verrassing. Dat is een vijandelijk team waarin de slechteriken van alle voorgaande generaties verenigd zijn. Vul dat aan met een ruime waaier aan beschikbare Pokémon van alle generaties - Cloyster, Ampharos, Tyranitar! - en je krijgt een mooie ode aan meer dan twintig jaar Pokémon, en een waardig afscheid voor reeks op de Nintendo 3DS.

Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon voelen als een citytrip naar een stad die je een paar jaar geleden al eens hebt bezocht. Er is een nieuwe metrolijn aangelegd, die vervallen woonwijk heeft plaatsgemaakt voor een modern museum en er hebben zich een aantal nieuwe inwoners met nieuwe dynamieken gevestigd. Die veranderingen zijn welkom en geven de oude ervaring een nieuw elan. Maar de allereerste indruk waardoor je op de stad verliefd bent geworden, kun je slechts één keer ervaren, en wel bij je eerste bezoek. Zo vergaat het ook deze games: ze zijn op alle vlakken beter dan hun voorgangers, maar slagen er niet in om de liefde op het eerste gezicht nogmaals op te roepen.

Daardoor is het moeilijk om Pokémon UItra Sun en Ultra Moon aan te raden als Pokémon Sun en Moon nog vers in je geheugen zitten. De ervaringen die beide games bieden, liggen te dicht bij elkaar om opnieuw een tripje naar het zonovergoten Alola te rechtvaardigen. Als je Pokémon Sun en Moon echter hebt overgeslagen, dan mag je je aan de meest omvattende versie van de meest verfrissende, innovatieve en gewoonweg beste Pokémon-game ooit verwachten. En zo'n trip is altijd de moeite waard.

Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon zijn nu verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.

Awaiting cover image

Pokémon Ultra Sun & Ultra Moon