Pokémon Super Mystery Dungeon review - Geen licht aan het eind van de tunnel

Geen licht aan het eind van de tunnel.

Pokémon Super Mystery Dungeon is leuk tijdverdrijf voor kinderen, maar biedt te weinig diepgang om volwassenen lang te boeien.

Pokémon Super Mystery Dungeon geeft in Europa het startschot voor het porseleinen jubileum van de reeks. De Mystery Dungeon-formule draait nog niet zo lang mee als de traditionele Pokémon-RPG's, maar komt wel met alweer de zevende aflevering. Pokémon-fans van het eerste uur zijn twintig jaar na dato volwassen geworden, maar deze game is niet mee opgegroeid.

De game probeert bij volwassenen op de nostalgie in te spelen. Er zijn twintig starter Pokémon, inclusief Pikachu en het oorspronkelijke trio van Bulbasaur, Charmander en Squirtle. Pokémon Super Mystery Dungeon wijst je een identiteit toe op basis van een persoonlijkheidstestje, maar als het antwoord je niet bevalt, kun je gewoon zelf een keuze maken. Daarna wijs je ook een Pokémon aan om je partner te worden. Van die partner is oorspronkelijk echter weinig te bekennen. Wanneer je in het bos ontwaakt, jaagt een meute boze Beheeyem je een grot in: een Mystery Dungeon.

In die Mystery Dungeons breng je het gros van je game-tijd door. Je zoekt de trap om naar het volgende niveau te gaan en zo uiteindelijk de uitgang te bereiken. Iedere verdieping van de dungeon is willekeurig gegenereerd en met uiteenlopende Pokémon bevolkt. Vechten is zoals in de Pokémon-RPG's turn-based, maar vindt niet in een apart scherm plaats. Zo wordt de actie van het dungeon crawlen nooit onderbroken.

Cover image for YouTube videoPokémon Super Mystery Dungeon Gameplay Trailer #1

Het dungeon crawlen is echter niet bijster interessant. De dungeons zijn saai en routineus. Je raapt items op, vecht tegen enkele Pokémon en gaat een trap op. Af en toe raak je de weg kwijt en verspil je een kwartier op dezelfde verdieping, wanhopig zoekend naar de treden die je naar het volgende niveau brengen. Af en toe plaatst de game de trap net naast je spawnpunt. In een game met interessante gameplay zou dat zonde zijn, maar hier voelt het te vaak als een zegen.

Na de eerste Mystery Dungeon kom je dan in een dorpje terecht. Daar worden de game mechanics in een Pokémon-schooltje op een langdradige manier uitgelegd. Het verhaal gaat die eerste uren ook helemaal niet vooruit, waardoor je je al gauw begint te vervelen. Af en toe vang je in een tussenfilmpje een glimp op van enkele Legendary Pokémon, maar die verschijnen pas veel later in de game. In de cruciale eerste uren maakt Pokémon Super Mystery Dungeon geen al te beste indruk.

Het verhaal biedt enkele interessante twists en is vooral geschreven voor de jongsten onder ons. Je Pokémon-personage wordt als een kind behandeld. De Pokémon die je ontmoet, hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid, maar zijn vooral karikaturen die kinderen zullen aanspreken. Een pestende Pancham, een meelopende Shelmet, een Audino als verpleegster, enzovoort. Je partner vertoont wat meer diepgang buiten zijn of haar neiging om kattekwaad uit te halen en speelt later in de game zelfs nog een belangrijke rol.

In de dungeons zijn je teamgenoten echter vaker obstakels dan helpers. Meestal volgen ze je doorheen het level, maar soms verdwijnen ze zonder enige reden naar de andere kant van de map. Wanneer ze een gevecht met een vijandelijke Pokémon aangaan, wordt de camera dan bij iedere stap die je zet terug naar je partner geteleporteerd. Je partners worden zo vaak omsingeld en uitgeschakeld dat je er na een tijdje zelfs geen Revive meer aan wilt verspillen.

Ook de gevechten bieden geen soelas, want die zijn vrij monotoon. Volgens de ontwikkelaar is de game voornamelijk ontwikkeld voor kinderen. Die kunnen puur op de magie van een Pokémon-game alleen verdergaan, zelfs wanneer de game even frustrerend wordt. Net zoals in de Pokémon-RPG's krijgt je personage wel sterkere moves naarmate hij of zij in level stijgt, dus wordt de actie uiteindelijk ook makkelijker.

Pokémon Super Mystery Dungeon is een game die vooral kinderen zal boeien. De actie is behoorlijk monotoon en de personages zijn niet erg interessant, maar voor een kind dat gefascineerd naar zijn Pokémon staart, is dat allemaal bijzaak. Ze zullen met plezier hun Pokémon levellen om de frustrerende moeilijke stukjes door te komen. Maar voor de volwassene die wat meer verwacht, voelt Pokémon Super Mystery Dungeon als hol, nutteloos tijdverdrijf aan.

Pokémon Super Mystery Dungeon is vanaf 19 februari verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.

Awaiting cover image

Pokémon Super Mystery Dungeon